رازیانه

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :

گیاهی است علفی، خوشبو و یک ساله یا دو ساله به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌هایی شیاردار، برگ‌های آن سبز مایل به آبی، متناوب با بریدگی‌های عمیق و دارای دمبرگی غلافی شکل و پهنک برگ‌ها منقسم به قطعات نازک و نخی شکل می‌باشد. در انتهای شاخه‌ها، گل دهنده و گل‌های آن زرد، کوچک و به صورت چتر مرکب هستند. میوه‌های گیاه فندقه، دو قسمتی، کوچک، استوانه‌ای، معطر و شبیه به زیره با این تفاوت که در طرفین ضخیم‌تر می‌باشند. بعد از زرد شدن میوه‌ها، سرشاخه‌های میوه‌دار را چیده و خشک می‌کنند سپس تخم رازیانه را از آنها به دست می‌آورند. به طور معمول تخم رازیانه را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها مقدار و نحوه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. در ضمن اسانس رازیانه در صنایع غذایی، نوشابه‌سازی، دارویی و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد . بخش مورد استفاده تخم. در ضمن برگ، ساقه و ریشه گیاه نیز خواص دارویی دارند نحوه مصرف به طور معمول تخم رازیانه را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها مقدار و نحوه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. در ضمن اسانس رازیانه در صنایع غذایی، نوشابه‌سازی، دارویی و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد .  نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، رازیانه، رازیانه دارویی، شمر، شمار، بادیان سبز و رازیانج نامیده شده است.  طبیعت آن گرم و خشک است ......

نام علمی : Foeniculum officinale/vulgare Mill.، نام فرانسه Fenouil doux و نام انگلیسی آن Fennel می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی در تخم رازیانه : اسانس روغنی فرّار شامل آنتول، قند، لعاب، تانن، روغن ثابت لیماراز و مواد فنچون، فلاندرن، لیمونن، دیپنتن، کامفن پینن، متیل چاویکول، انیسیک اسید، تیموهایدروکینون، انیستون و ویتامین A در آن تشخیص داده شده است.

خواص

نیرودهنده و مقوی معده، آرام‌بخش و اشتهاآور، شیرافزا و قاعده‌آور، بادشکن و خلط‌آور، محرک و ضد اسپاسم، ضد سرفه و آنتی بیوتیک، کاهنده وزن و مانع از ورم پستان قبل از قاعدگی، افزاینده بینایی و بازکننده گرفتگی صدا، تنظیم کننده عادت ماهیانه و به دلیل داشتن هورمون زنانه تسریع‌بخش رشد دختران، بازکننده گرفتگی و انسداد مجاری سینه، کبد، طحال، کلیه و مثانه، افزاینده نیروی جنسی زنان و بزرگ کننده سینه خانم‌ها، تقویت و رشد دهنده رحم و کمک به لانه‌گزینی تخمک، آرام کننده اعصاب و فعال کننده مغز، برطرف کننده بوی بد دهان و معده و ایجاد سرخوشی و روحیه متعادل در افراد، استحکام‌‌بخش لثه‌ها و خارج کننده سنگ کلیه می‌باشد. در ضمن برای رفع دردهای مفاصل، آرتروز، سر و صدای دستگاه گوارش، بی‌خوابی نوزادان، اسهال و آسم نیز مفید است. در استعمال خارجی مالیدن گرد رازیانه بر شکم اطفال نفخ، دلپیچه و ناآرامی نوزاد را برطرف می‌کند. رازیانه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی بوده و خواص بسیار زیادی نیز دارد.

منع مصرف : مصرف اسانس رازیانه برای خانم‌های باردار مضر است، به دلیل اینکه خاصیت قاعده‌آور دارد و استفاده از آن برای نوزادان و کودکان نیز ممنوع می‌باشد به این دلیل که سمّیت بالقوه‌ای دارد. استفاده از تخم رازیانه برای افراد گرم مزاج مضر و دیرهضم می‌باشد. بیمارانی که داروهای ضد انعقادی  مثل وارفارین ، کمارین استفاده می‌کنند باید از مصرف تخم رازیانه خودداری کنند.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا