اسطوخودوس

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :گیاهی است چند ساله، بوته‌ای شکل و پرپشت با ساقه‌های متعدد و چهارگوش به ارتفاع حدود 60 سانتی‌متر و برگ‌های آن باریک، دراز، با لبه برگشته و هر دو سطح پهنک برگ پوشیده از کرک‌های سفید پنبه‌ای است. گل‌های آن با توجه به نوع گیاه رنگ‌های گوناگونی داشته و گل‌های نوع ذکر شده ریز، به صورت سنبله‌ای فشرده، بیضوی دراز، چهار وجهی و تقریباً رنگ آنها ارغوانی تیره یا بنفش تیره می‌باشد. میوه‌اش فندقه و پس از رسیدن بیضی شکل و قهوه‌ای شفاف می‌شود که محتوی تخم‌های بسیار ریز، کمی پهن و به رنگ زرد تیره مایل به سیاه است. در ضمن از تمام قسمت‌های گیاه بخصوص سرشاخه‌های گل‌دار و برگ‌دار بوی بسیار مطبوعی متصاعد می‌شود.بخش استفاده گل و سر شاخه های گیاه و نحوه استفاده : به طور معمول گل و سرشاخه‌های گیاه را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، اسطوخودوس، آنس الارواح، ممسک الارواح، حافظ الارواح، ضرم، آستوخودوس، لاواند و تروم نامیده شده است.طبیعت آن گرم و خشک است.

نام علمی :Lavandula stoechas L.، نام فرانسه Lavande stoechas و نام انگلیسی آن French lavender می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :اسانسی شامل ستن، سینئول، دی‌فنکون، لینالول و یا الکل در گیاه تشخیص داده شده است.

خواص

ضد افسردگی و تقویت کننده اعصاب، ضد تشنج و آرام‌بخش، ضد سرفه و نشاط‌آور، ضد حساسیت و برطرف کننده عفونت‌های دستگاه تنفسی، ضد سیاه سرفه و تقویت کننده بدن، ضد تب و مسکن سردردهای یکطرفه، ضد سرگیجه و برطرف کننده خستگی‌های روحی، ضد یرقان و کاهنده قند خون، ضد فراموشی و صفرابر، بازکننده قاعدگی و باد شکن، محرک کبد و التیام‌بخش زخم‌های دهان می‌باشد. در ضمن برای وسواس، جنون، گلودرد، گریپ، آسم، زکام، طپش قلب، آلزایمر و روماتیسم نیز مفید است.


منع مصرف : این گیاه دارویی تقریبا بی ضرر بوده و استفاده از آن در صورتی که حد اعتدال رعایت شود، عوارضی به همراه نخواهد داشت. اما از آنجا که طبع این گیاه گرم و خشک است، مصرف آن برای افراد دارای مزاج صفراوی مناسب نبوده و بهتر است این افراد آن را با سکنجبین یا کتیرا به عنوان مصلح استفاده کنند. همچنین در برخی افراد زمانی که از آن به عنوان ماساژ استفاده شود، ممکن است ایجاد حساسیت پوستی نماید.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا