چای کوهی

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :گیاهی است به ارتفاع حدود 20 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، پرساقه و ایستاده با کرک‌های نمدیِ خاکستری، کرک‌های بالای ساقه گسترده و نرم و برگ‌های آن باریک، تقریباً نوک کند، دارای دمبرگی کوتاه و در سطح فوقانی فرورفته می‌باشند. گل‌های آن به صورت سنبله‌های پنبه مانند، بدون دمگل و به رنگ قرمز یا ارغوانی و گاهی موارد سفید مایل به زرد هستند.در اغلب کشورها به صورت پراکنده و به صورت انبوه در کشورهای آسیایی انتشار دارد. در ایران نیز بیشتر در استان‌های گلستان، مازندران، استان‌های غربی، اصفهان، خراسان رضوی، سمنان و فارس انتشار دارد.بخش مورد استفاده سر شاخه های گلدار گیاه و نحوه مصرف به صورت دم کرده استفاده می‌کنند. نام‌های محلی آن، چای پشمی، کلکنه و اکلیجه است. طبیعت آن گرم و خشک است.
نام علمی :tachys lavandulifolia Vahl می‌باشد
ترکیبات شیمیایی : چای کوهی هاپیرین Hyperin و ماده قرمز رنگی بنام هایپریسین Hypericin است. چای کوهی دارای تانن و اسید نیکوتین نیز هست.

خواص

آرام‌بخش و برطرف کننده خستگی، ضد افسردگی و مقوی سیستم دستگاه عصبی، فرح‌بخش و نشاط‌آور، مسکن دردهای مفصلی و ضد سرگیجه، تسکین دهنده سردرد و مفید برای دردهای روماتیسمی، اشتهاآور و مقوی کبد، بازکننده گرفتگی صدا و خلط‌آور، بازکننده قاعدگی و ضد کرم معده و روده، ادرارآور و شستشو دهنده مجاری ادراری می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های معده و روده با منشأ روانی، اسهال توأم با تحریکات عصبی، سیاه سرفه، مننژیت، کم خونی، سرماخوردگی و تب نیز مفید است. مصرف چای کوهی برای اشخاصی که از درد دنبالچه رنج می‌برند بسیار مؤثر می‌باشد.
منع مصرف : زنان بارداربه دلیل سقط جنین مجاز به خوردن آن نیستند.کسانی که قرص ضد بارداری، داروهای آسم و ضد سرماخوردگی و داروهای حساسیت مصرف می کنند نباید چای کوهی بنوشند.مصرف زیاد چای کوهی به دلیل خون آلود شدن ادرار برای افراد گرم مزاج ضرر دارد.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا