لوبیا سبز

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است یک ساله و پیچکدار با برگ‌هایی سبز تیره و مرکب از سه برگچه قلبی شکل، بزرگ، نوک تیز و خشن و گل‌های آن سفید مایل به زرد یا مایل به بنفش می‌باشند. میوه‌اش غلافی، باریک و دراز که دانه‌های لوبیا در آن قرار دارند. قسمت‌های مورد استفاده لوبیا پوست غلاف و دانه‌های داخل غلاف است. از میوه لوبیا مادامی که سبز است و دانه داخل غلاف سبز، نرم و هنوز سفت نشده به عنوان لوبیا سبز استفاده می‌شود و پس از خشک شدن فقط دانه‌های داخل غلاف لوبیای خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد در مناطق معتدله و مرطوب اغلب کشورها و ایران کاشته می‌شود نحوه استاده میوه‌ی نارس (غلاف سبز و دانه) را به صورت پخته استفاده می‌کنند طبیعت آن سرد است...

نام علمی : Phasaeolus vulgaris var.prince و نام انگلیسی آن Green beans می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : انرژی، آب، پروتئین، مواد چرب، هیدرات‌های کربن، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، فولات، منگنز، فیبر غذایی، پتاسیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین‌های K, C, A در آن مشخص شده است.

خواص

تقویت کننده استخوان‌ها و مسکن دردهای روماتیسمی، سیاتیک و نقرس، افزاینده چربی و قند خون و ضد آب آوردن انساج بدن، باز کننده شریان‌ها و برطرف کننده ورم حاد و مزمن مفاصل، جلوگیری کننده از بروز سرطان روده و کاهنده فشار خون، خون‌ساز و سرشار از آهن، تقویت کننده نیروی جسمانی و مقوی حافظه، جلوگیری کننده از خونریزی‌های شدید و شیرافزا، مقوی نطفه و جلوگیری کننده از سقط جنین می‌باشد. در ضمن برای خیز عمومی، بیماران قلبی و دیابتی، آسم و پوکی استخوان نیز مفید است.

منع مصرف : بعضی از کارشناسان مواد غذایی اعتقاد دارند که لوبیا سبز خام مقدار کمی سمّی می‌باشد و باید از مصرف خام آن خودداری فرمایید و در صورت پخته شدن هیچ‌گونه ممنوعیتی ندارد. زیاده‌روی در مصرف آن برای اشخاصی که مبتلا به بیماری‌های قندی، سابقه سنگ مجاری ادراری، نفخ دائم، گاز شکم، بیماری‌های دستگاه گوارش، هاضمه و نقرس می‌باشند مضر است.

 افرادی که داروهای خونی ،مانند:کومادین یا وارفارین مصرف می کنند، نباید به طور ناگهانی مقدار مصرفی ویتامین K خود را تغییر دهند، زیرا این ویتامین نقش مهمی در لخته شدن خون دارد.

برخی افراد از جمله بعضی کودکان به لوبیا سبز آلرژی دارند که با علائمی همچون تهوع، دل درد، ورم صورت، بی حالی و کهیر همراه است.

مصرف زیاد لوبیا سبز به دلیل اسید فیتیک موجود در آن ممکن است باعث بروز کمبود مواد غذایی در بدن شود زیرا اسید فیتیک به کلسیم، روی و سایر مواد معدنی چسبیده و مانع جذب آن توسط بدن می شود.

افرادی که دچار ریزش مو هستند از مصرف زیاد لوبیا سبز خودداری کنند.

لوبیا سبز حاوی مقادیر کمی لکتین است که ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی و روده در فرد شود، با بخارپز کردن لوبیا سبز در دمای زیاد یا به مدت طولانی میزان لکتین و اسید فیتیک موجود در آن کاهش می یابد.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا