جعفری

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است علفی، دوساله و معطر به ارتفاع حدود 30 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، ریشه آن عمودی، دوکی شکل و به رنگ مایل به زرد، برگ‌های آن سبز تیره، شفاف، پرپشت و در قسمت فوقانی ساقه منقسم به قطعات باریک و نواری و در ضمن با برگ‌های قسمت تحتانی متفاوت می‌باشند. گل‌های آن کوچک، مجتمع به صورت چتر مرکب و رنگ آنها مایل به سبز و میوه‌اش کوچک، سبز رنگ، به قطر 1 میلی‌متر در بعضی موارد بیشتر و درازای آن حدود 2 میلی‌متر می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، جعفری، دیناروریه، حزاء، کرفس مَغدونَس، کرفس ماقدونی، معذانوس، بغدونس، اپلیهم و فِطراسالیون نام برده شده است. در نواحی معتدل اغلب کشورها و ایران کاشته می‌شود.بخش مورد استفاده برگ و ساقه و نحوه مصرف برگ و ساقه و تخم را به صورت خام یا پخته شده استفاده می‌کنند و تخم گیاه نیز به صورت دم کرده یا جوشانده در طب سنتی کاربرد دارد. طبیعت آن گرم و خشک است.

نام علمی : Petroselinum crispum(Mill). Nym.، نام فرانسه Persil و نام انگلیسی آن Parsley می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : مواد روغنی، آلورون، تانن، یک ماده‌ی ملون به رنگ زرد، نوعی گلوکوزید، اسانس، مواد قندی، مواد معدنی، آپین، انرژی، چربی تام، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر غذایی، قند، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، نیاسین، ویتامین‌های PP, K, B2, B1, A و ویتامین ث در آن تشخیص داده شده است.

خواص

خرد کننده سنگ کلیه و مثانه و کاهنده فشار خون، تقویت کننده کبد و شیرافزا، ضد نفخ و ضد تب، ضد استسقاء و تقویت کننده قوای جنسی، تقویت کننده قلب و افزاینده قدرت بینایی، برطرف کننده چسبندگی روده‌ها و تمیز کننده شریان‌ها و رگ‌ها، سرخ کننده رنگ رخسار و تصفیه کننده خون، قطع کننده قاعدگی در زنان جوان به دلیل ضعف عمومی و قطع کننده ترشحات مهبلی (زنانگی)، خون‌ساز و مقاوم کننده بدن در برابر سرماخوردگی‌ها می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های کبد و طحال، قاعدگی دردناک، خیز عمومی، اختلالات دستگاه هضم، روماتیسم و یرقان نیز مفید است.

نکته های مهم خواص جعفری :

آکنه و جوش صورت

دمنوش جعفری، چربی پوست را متعادل کرده و به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در دمنوش جعفری به بازسازی سلول های پوست کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

روشن شد رنگ پوست

دمنوش جعفری کی از بهترین مواد طبیعی برای پاک سازی و سم زدایی پوست صورت محسوب می شود که می تواند با از بین بردن آلودگی های پوست باعث روشن شدن طبیعی رنگ پوست شود.

4. درمان پف و سیاهی دور چشم

مقادیر بالای ویتامین C، کلروفیل و ویتامین K موجود در جعفری به درمان پف و سیاهی دور چشم کمک می کنند.

5. درمان ریزش مو

چای جعفری به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن و مس با افزایش گردش خون در سر به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

6. لاغری و کاهش وزن

دمنوش جعفری به دلیل مقادیر بالای آنزیم هایی که دارد هضم غذا را بهبود بخشیده، نفخ شکم را درمان می کند و به دلیل خواص دیورتیک که دارد با دفع مایعات اضافی بدن به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. دمنوش جعفری خواص سم زدایی قوی دارد که به پاک سازی روده کمک کرده و با دفع چربی های اضافی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

7. سرماخوردگی و سرفه

مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین A موجود در دمنوش جعفری باعث تقویت ایمنی بدن شده و با افزایش تولید گلبول های سفید خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد. علاوه بر این چای و دمنوش جعفری یکی از بهترین نوشیدنی ها برای پاک سازی ریه هاست؛ بتاکاروتن موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به حملات آسم را کاهش می دهد و خواص ضد عفونی کننده ی آن برای درمان سرفه مفید می باشد. دمنوش جعفری یک آنتی هیستامین طبیعی است و نوشیدن آن به درمان حساسیت یا آلرژی، تب یونجه و سایر بیماری های تنفسی کمک می کند.

8. کلیه

چای جعفری به عنوان یک ماده دیورتیک طبیعی شناخته شده است، به این معنی که با افزایش تولید ادرار به پاک سازی و سم زدایی مثانه و کلیه کمک می کند. همچنین مطالعات متعدد نشان داده که دمنوش جعفری خطر ابتلا به عفونت های مثانه و سنگ کلیه را کاهش می دهد.

9. قاعدگی و پریود

دمنوش جعفری به دلیل مقادیر بالای آپیول موجود در آن به عنوان یک قاعده آور طبیعی شناخته می شود که به تنظیم چرخه ی قاعدگی کمک کرده، قاعدگی نامنظم و سندروم پیش از قاعدگی را درمان می کند و کمرد درد و دل درد شدید پریود را کاهش می دهد.

10. سرطان و تومور

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در چای و دمنوش جعفری خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش می دهند. علاوه بر این مطالعات نشان داده که دمنوش جعفری آپوپتوز یا مرگ سلولی را تحریک کرده و خطر متاستاز سلول های سرطانی را از بین می برد.

11. درمان کم خونی

چای دمنوش جعفری غنی از آهن است که با افزایش تولید گلبول های قرمز به بهبود جریان خون در بدن کمک کرده و به درمان کم خونی فقر آهن یا آنمی کمک می کند. همچنین سطح بالای کلسیم و ویتامین C موجود در چای و دمنوش جعفری به بدن کمک می کند تا آهن را بهتر جذب کند.

12. چشم

ویتامین A موجود در دمنوش جعفری به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث تقویت بینایی شده و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

13. رفع بوی بد دهان

دمنوش جعفری یکی از بهترین نوشیدنی ها برای درمان بوی بد دهان است؛ چای جعفری به دلیل خواص ضد باکتری که دارد با تمیز کردن سیستم تنفسی به رفع بوی بد دهان کمک می کند.

14. کبد چرب

دمنوش جعفری با سم زدایی و پاک سازی کبد، باعث تقویت عملکرد آن شده و به درمان بیماری هایی از جمله کبد چرب کمک می کند.

15. معده و دستگاه گوارش

دمنوش جعفری حاوی مقادیر بالایی آنزیم است که باعث بهبود هضم غذا شده، معده درد، رفلاکس معده،سو هاضمه و تهوع را درمان می کند و با بهبود حرکات روده به درمان کولیک و یبوست کمک می کند. توصیه می شود که برای بهبود هضم غذا و سلامتی دستگاه گوارش قبل از هر وعده ی غذایی یک فنجان چای یا دمنوش جعفری بنوشید.

16. فشار خون، کلسترول خون و قلب

نوشیدن روزانه یک فنجان چای یا دمنوش جعفری به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش فشار خون بالا و کلسترول بد خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.
نکته : اگر دارو های قلبی مصرف می کنید، بهتر است قبل از مصرف چای و دمنوش جعفری با پزشک خود مشورت کنید.

 

منع مصرف : دوران بارداری: چای و دمنوش جعفری قاعده آور بوده و به عنوان محرک رحم شناخته می شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که بهتر است زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند.
التهاب کلیه: چای و دمنوش جعفری مقادیر بالایی اسید اگزالیک دارد بنابراین بهتر است، بیماران مبتلا به التهاب کلیه از مصرف آن اجتناب کنند.

استفاده از جعفری برای اشخاصی که دچار بیماری‌های عصبی می‌باشند مضرهست

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا