بهمن پیچ

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : درخت یا درختچه‌ای است به ارتفاع حدود 2 تا 8 متر با پوستی شیاردار یا چروکیده‌ی ظریف، عدسکدار و کمرنگ و تمام بخش‌های جوان گیاه پوشیده از کرک‌های ستاره‌ای مای به زرد می‌باشند. برگ‌های آن ساده، متقابل، دندانه اره‌ای، نوکداروبا پهنکی دایره‌ای و نامنظم هستند. گل‌های آن به صورت گل آذین، گلبرگ‌ها 5 تایی، نامساوی و رنگ گل‌ها هنگام شکفتن مایل به آبی و بعد از مدتی قرمز روشن می‌شود. میوه‌اش که مصرف دارویی دارد از برچه‌های باریک پیچیده‌ای که کلاً به شکل مخروط به طول 4 تا 5 سانتی‌متر می‌باشد تشکیل شده است. برچه‌ها کرکدار به رنگ مایل به سبز و در هر یک از آنها یک ردیف دانه‌ی قهوه‌ای رنگ گوشه‌دار قرار دارد. در اغلب نواحی کشورهای آسیایی خصوصاً در هند روییده و کاشته می‌شود.بخش استفاده میوه بهمن پیچ نحوه مصرف معمولاً بهمن پیچ را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. توضیحات بعد از خواص مشاهده کنید . طبیعت آن گرم میباشد

نام علمی : Helicteres isora L. و نام انگلیسی آن East idian ، screw tree می‌باشد.


ترکیبات شیمیایی : فیتوسترول، کلروپلاست پیگمان، یک هایدروکسی، کوبوکسیلیک اسید، یک ماده‌ی رنگی به رنگ زرد نارنجی، ساپونین، قند، فلوبوتانن و لیینین در آن مشخص شده است.

خواص

خلط‌ آور و ضد نفخ، مسکن و ضد نفخ اطفال، کاهنده شیرمادران و ضد قولنج، آرام‌بخش و مفید برای بیماری‌های کبدی، تقویت کننده بدن پس از زایمان و اشتهاآور، قبض کننده روده و ضد اسهال ساده و خونی می‌باشد. در ضمن برای دردهای روده‌ای، گریپ روده‌ی بچه‌ها، جرب و روماتیسم نیز مفید است. در استعمال خارجی استفاده از جوشانده‌ی بهمن پیچ برای گرفتگی عضلات و بیماری‌های پشت و کمر مؤثر و نرم کننده پوست نیز می‌باشد.

خواص درمانى تخم بهمن پیچ : آن را بخورید. مدرّ و نرم‌کننده‌ی سینه است، براى درمان برونشیت و ناراحتى‌‌های گلو و ریه‌‌‌ها و سرماخوردگى و سرفه نافع است، پادزهر گزش عقرب مى‌باشد.

خواص درمانى ریشه بهمن پیچ : از عصاره‌ی آن براى معالجه‌ی بیمارى قند و رفع چرک حفره‌‌های بدن خصوصا چرکى که در اثر عفونت‌‌های ابتدایى در ریه مى‌باشد نافع است.

خواص درمانى پوست بهمن پیچ : آب جوشانده‌ی آن را بنوشید. براى معالجه‌ی اسهال ساده و اسهال خونى و صفرایى مفید است.

" نحوه مصرف بهمن پیچ "

▪️ میوه ی درخت نرم کنندهء پوست و مخاط است و قابض مى‌باشد و براى رفع نفخ‌شکم اطفال و گریپ روده ی بچه‌ها نافع است.

▪️ از پوست درخت در هند براى معالجه ی اسهال و اسهال خونى و صفرایى بودن استفاده مى‌شود.از عصارهء ریشهء آن براى‌معالجهء بیمارى قند و رفع چرک حفره‌هاى بدن خصوصا چرک که در اثر عفونتهاى‌ابتدایى در ریه مى‌باشد به کار مى‌رود.

▪️ در شبه جزیرهء مالایا از میوه ی آن در یک ترکیب دارویى تانن‌داربراى تقویت زنان پس از وضع حمل مصرف مى‌شود.

▪️ و از میوه و ریشه ی آن‌تواما براى افزایش اشتها و معالجه ی روماتیسم استفاده مى‌شود .

▪️ در اندونزى از میوه ی آن در استعمال داخلى و خارجى براى معالجه ی گرفتگى عضلات وبیمارى‌هاى پشت و کمر استفاده مى‌شود.

▪️ تخم آن مدر است و نرم کننده ی سینه‌است و در موارد برونشیت و ناراحتى‌هاى گلو و ریه‌ها و سرفه و سرماخوردگى نافع‌است و به عنوان پادزهر گزش عقرب مصرف مى‌شود.

منع مصرف : مصرف این گیاه در دوران بارداری توصیه نشده است. مصرف بهمن پیچ به خصوص در مورد اطفال باید با نظارت پزشک متخصص انجام گیرد.

 

 

 

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا