بارهنگ

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :گیاهی است علفی، پایا و خودرو به ارتفاع حدود 20 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر و بدون ساقه، برگ‌های آن تخم مرغی شکل، دراز، ضخیم، دارای چندین رگبرگ مشخص و کرکدار، با پهنک بزرگ و واقع در سطح زمین و گلهای آن دارای جامی به رنگ خاکستری روشن یا مایل به قرمز و مجتمع به صورت سنبله‌های دراز می‌باشند که هر یک از سنبله‌ها نیز در رأس دنباله بلندی منتهی به وسط برگ‌ها جای دارد. میوه‌اش پوشینه و دارای دو خانه می‌باشد و محتوای هر خانه 4 تا 8 دانه کوچکِ بیضی شکل و به رنگ قهوه‌ای پررنگ است. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بارهنگ، لسان الحمل الکبیر و بارتنگ نامیده شده است.بخش مورد استفاده دانه ، نحوه مصرف به طور معمول دانه را به صورت خیسانده در آب جوش استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. طبیعت آن سرد و خشک است.


نام علمی :Plantago major L.، نام فرانسه Plantain و نام انگلیسی آن Larger plantain می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :در گیاه گلی‌کوزید اوکوبین و پلانتاژین و در دانه آن کولین، اوکوبین، مواد گلوتینی، پلانته‌نولیک اسید، سوکسی‌نیک اسید و آدنین تشخیص داده شده است.

خواص

نرم کننده سینه و برطرف کننده اخلاط ریه، ادرارآور و معرق، آرام کننده و رفع کننده تحریکات در نزله‌های مزمن برونش‌ها، رفع کننده اختلالات کلیه و دفع کننده انواع کرم‌ها، ضد تب و خنک کننده، ضد همورئید همراه با خونریزی و تصفیه کننده خون، کاهنده چربی و خارج کننده سنگ‌های کلیه، ضد یرقان و التیام‌بخش زخم‌های داخلی، تحلیل‌برنده ورم مخاط دهان و تقویت کننده لثه‌ها، قابض و ضد اسهال خونی، ضد نفس‌تنگی و برطرف کننده عفونت‌های مجاری تنفسی، جلوگیری از خونریزی معده و ضد التهابات کلیه و مثانه می‌باشد. در ضمن برای گوش درد، نزله مجاری ادراری، تصلب شرائین، آرتریت، بیماری‌های کبدی، شب‌ادراری، روماتیسم، سینه درد، آسم و ناراحتی‌های آسم برونشیتی نیز مفید است.برگ بارهنگ در درمان تورم نزله‌های قسمت‏های فوقانی تنفسی (به‌علت دارا بودن تانن و موسیلاژ گیاه) مؤثر است. تمام اشکال خیسانده عصاره مایع، شربت، آب برگ تازه و پاستیل‏‌های تهیه شده از آن، مصرف می‌شود.تقویت کننده قوای فکری و جنسی است.فراموشی است و ضعف ذهنی ،ضماد بارهنگ درمان کننده زخم‌ها می‌باشد.
منع مصرف :مصرف بارهنگ در زمان حاملگی و شیردهی توصیه نمی‌شود؛ چون روغن دانه که شباهتی به روغن خردل دارد، باعث تحریک رحم شده و با حالت مسهلی که ایجاد می‌کند ممکن است مشکل ساز شود.  

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا