بوزیدان

توضیحات تکمیلی

درختچه‌ای است به ارتفاع حدود دو متر با شاخه‌های ایستاده و گاهی خمیده، زیکزاکی و پوشیده از کرک‌های پولکی سفید و برگ‌های آن تخم مرغی شکل، سرنیزه‌ای، پهن، نوک تیز با دمبرگ و با قاعده باریک می‌باشند. گل‌های آن زرد و میوه‌اش سته و زرد رنگ که پس از خشک شدن سیاه می‌شود. میوه در داخل کاسه‌ی چسبناکی مخفی می‌باشد و تخم‌های آن داخل میوه قرار دارد . طبیعت آن گرم خشک است .  نیاز به تحقیقات زیاد دارد <<ریشه‌ی گیاه پنیربند (بوزیدان )  خواب‌آور نسبت دادند  و در ایران به اشتباه به ریشه گیاه پنیرباد که در منطقه سیستان و بلوچستان می‌روید و از آن به عنوان مایه پنیر استفاده می‌کنند بوزیدان می‌گویند در حالیکه بوزیدان و پنیرباد دو گیاه کاملاً متفاوت و مستقل از یکدیگر می‌باشند >>، نام های دیگر: جینسینگ هندی، آشواگاندا، آسانا ، هندی ها معتقد بودند که خوردن ریشه ی این گیاه باعث میشود که افراد دارای قدرتی مثل اسب شوند و انرژی جنسی و روحیه ی آنها افزایش پیدا می کند، لذا به این گیاه اصطلاحا «جین سینگ هندی» نیز گفته می شود و یکی از مهم ترین گیاهان تقویتی در طب آیورودیک است . در نواحی گرم برخی از کشورهای آفریقایی، اروپایی، خاورمیانه، جزایر قناری و در ایران بیشتر در استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان یافت میشود . ترکیبات : لکالوئیدها، سمنیفرین، سمنین، ویتانین، میتانانین، ویتانانین، نیکوتین، ایزوپلتیرین، کاسکوهیگرین، آناهیگرین، انافرین، رزین، ویتانی اول، سمنینال، روغن فرار، مواد رنگی، اسید ویتانیک کومارین، ویتافرین و فیتوسترول در آنها تشخیص داده شده است.

نام علمی : Withania somnifera (L.) Dun. و نام انگلیسی گیاه Withania می‌باشد. نام‌های دیگر ریشه‌ی گیاه به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی بوزیدان، سم الفار و شکران نامیده شده است .

خواص

نوع خاصی از گیاه توت می‌باشد. از ریشه و عصاره آن جهت درمان دردهای مزمن، رفع خستگی و التهاب‌، فرو نشاندن استرس و اضطراب استفاده می‌شود. تحقیقات اخیر در مورد این گیاه پیرامون درمان بیماران عصبی و کاهش علائم بیماری MS نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای به همراه داشته است. مهمترین اثری را که برای آن برشمرده‌اند خاصیت ضدفراموشی این گیاه است.و آنتی بیوتیک، آنتی اکسیدان و ضد تومورهای سرطانی، ضد اسپاسم و تقویت کننده قوه باه، شیرافزا و منعقدکننده شیر، کاهنده ضربان قلب و محافظت کننده کبد، پاک کننده معده و ضد قارچ، ضد تب و خارج کننده سموم بدن، کاهنده فشار خون و تقویت کننده حافظه، مسکن اعصاب و خواب‌آور، مخدر و بازکننده انسداد مجاری عروقی می‌باشد. در ضمن برای دردهای مفاصل و نقرس، روماتیسم، سل ریوی، ضعف در اشخاص پیر و سالخورده و لاغری مفرط نیز مفید است .

منع مصرف : مصرف مداوم و زیاد ریشه ی این گیاه برای فعالیت بیضه ها مضر است. مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود .

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا