پنیرک

توضیحات تکمیلی

پنیرک یک گیاه گل دار می باشد که از جنس مالوا است. این گیاه گل های بنفش رنگ دارد و به طور معمول در دشت ها می روید.بخش های مختلف این گیاه قابل استفاده می باشد که عجیب ترین بخش آن مغز و دانه های آن می باشد که به سبب ظاهرشان به پنیرک معروف شده اند ،نامهای دیگر آ« خطمی کوچک ، خبازی ، خیرو نامیده شده است . برگ و گل و تخم خاصیت گیاهی دارد.

این گیاه ارزش دارویی زیادی دارد و در تهیه انواع داروها از آن استفاده می شود. علاوه بر مغر و دانه پنیرک گل و برگ های این گیاه نیز برای اهداف دارویی و در صنعت دارو سازی مورد استفاده قرار می گیرند. طبیعت گل آن کمی سرد تر و طبیعت تخم پنیرک سرد و تر است .

نام علمی :Malva rotundifolia L ، نام فرانسه Feilles rondes و نام انگلیسی Mallow می باشد .

ترکیبات شمیایی : برگ ها و غنچه های گل پنیرک شامل مخاط، تانن، فلاونوئیدها، روغن گیاهی، ویتامین C ، ماده ای رنگی به نام مالوین ، تنها در گل ها یافت می شود، لعاب شامل اِل ، آرابینوز ، اِل رامنوز و دی گالاکتورونیک اسید در آن مشخص شده است .

خواص

چای تهیه شده از برگ ها یا گل های این گیاه می تواند ،درمان تورم قسمت های بالای راه های تنفسی و گلو، درمان تورم های روده ای – معده ، برای درمان سرفه، زکام و خشن شدن صدا بکار میرود. ضد برونشیت، خلط آور ، نرم کننده سینه و رقیق کننده اخلاط غلیظه ، تحلیل برنده ورم لوزه ها ، تحلیل برنده ورم حلق و گلو و مفید برای ناراحتی های غشاهای مخاطی مجاری ریه ، باز کننده انسدادمجاری کبد ، برطرف کننده سوزش مجاری ادراری ، ضد یرقان ، التیام بخش زخم کلیه و مثانه ، کاهنده ورم مجاری مثانه و ادرار و ضد شکم روش (اسهال ) ، خنک کننده و ضد التهاب پوستی ، آرام بخش و شیرافزا ، درمان گلودرد چرکی ، تب ، سینوزیت ، ناراحتی های زنانه ، جوش صورت و مفید است .

خواص درمانی تخم پنیرک مسکن سرفه های گرم و خشک ، تقویت کننده روده ها ، برای گرفتگی آواز لینت شکم ، زخم کلیه و مثانه و تورم کیسه مثانه ، سرفه ، برونشیت ، امراض پوستی و بواسیر  مفید است .

منع مصرف :این گیاه سمی نیست و هیچ گزارشی از عوارض جانبی و یا تداخل با دیگر داروها برایش وجود ندارد ، این شامل هم گل ها و هم برگ ها می شود.با این حال، دوزهای زیادش می توانند به عنوان ملین مورد استفاده قرار گیرند و موجب اسهال می شوند.در برخی از حکما زنان باردار یا شیرده توصیه می شود که از این گیاه اجتناب کنند، اما هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تایید کند که آیا این گیاه ایمن است یا نباید در دوران بارداری استفاده شود.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا