بامیه

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است علفی و یک ساله در مناطق سردسیر و چند ساله در مناطق گرمسیر به ارتفاع حدود 100 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌ای راست و پوشیده از تار و برگ‌های آن قلبی شکل، چاکدار و مرکب از 3 تا 5 لوب می‌باشند. گل‌های آن منفرد و بزرگ و گلبرگ‌ها، زرد ولی در قسمت وسط قرمز رنگ هستند. میوه‌اش (بامیه) سبز، هرمی شکل، لعابدار، دراز، نوک تیز، پوشیده از تارهای ریز و محتوی تعدادی دانه می‌باشد.

در اغلب نواحی گرم و معتدل کشورها بخصوص کشورهای آسیایی، آفریقایی، آمریکای جنوبی، آمریکا و در ایران بیشتر در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و نقاط گرمسیری کاشته می‌شود. بخش مورد استفاده میوه ( بامیه ) نحوه مصرف معمولاً بامیه را به صورت خام یا پخته استفاده می‌کنند. طبیعت آن سرد و تر می‌باشد.

نام علمی : Abelmoschus esculentus Monench.، نام فرانسه Gimbo و نام انگلیسی آن Okra می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : کربوهیدرات، قند، فیبر غذایی، منیزیم، منگنز، نیاسین، فولات، آب، پروتئین، مواد نشاسته‌ای، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، کالری و ویتامین‌های C, B6, B3, B2, B1, A در آن مشخص شده است.

خواص

تقویت کننده معده و نرم کننده، تحریک کننده مجاری تناسلی و ادرارآور، رفع کننده سوزش محاری ادراری و جلوگیری کننده از تشکیل سنگ مثانه، ملین، و مغذی، صفرابر و ضد آب آوردن بدن، دفع کننده سودا و بلغم و کاهنده کلسترول و فشار خون، حفظ کننده قند خون و اشتهاآور، افزاینده قوه بینایی و تقویت کننده اعصاب، مانع از پیری زودرس و نرم کننده مفاصل، افزاینده اسپرم و محرک نیروی جنسی، تصفیه کننده خون و تقویت کننده غده پروستات، سرشار از کلسیم و رفع کننده خشونت صدا، تحلیل برنده ورم کلیه و ضد یرقان می‌باشد. در ضمن برای آرتروز، پوکی استخوان و عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی نیز مفید است.

منع مصرف :

  1. گیاه بامیه سبز ممکن است با داروی متفورمین تداخل ایجاد کند و اثر این دارو را در افراد دیابتی کاهش دهد.
  2. بامیه حاوی اگزالات است و زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد اسهال، گرفتگی و نفخ در برخی افراد شود، بنابراین افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نباید در مصرف بامیه زیاده روی کنند
  3. سنگ کلیه : مقادیر بالای اگزالات موجود در بامیه ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه در برخی افراد شود
  4. نقرس : میزان بالای اگزالات موجود در بامیه باعث افزایش اسید اوریک خون شده و علائم بیماری نقرس را تشدید می کند
  5. تیروئید : مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توصیه کرده که اگر تیروئید کم کار دارید از مصرف سبزیجاتی مانند بامیه خودداری کنید چون عملکرد تیروئید را کاهش داده و ممکن است با دارو های تیروئید تداخل داشته باشند
  6. مقادیر بالای ویتامین K موجود در بامیه با دارو های ضد انعقاد خون از جمله وارفارین و کومادین تداخل دارویی ایجاد می کند

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا