کندر

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : درختچه‌ای است خاردار به ارتفاع 2 الی 8 متر، دارای یک الی چندین تنه یا ساقه، برگ‌های آن مرکب شانه‌ای 7 تا 15 برگچه‌ای دندانه‌دار و پوشیده از کرک پنبه‌ای و گل‌های آن کوچک به رنگ سفید مایل به زرد و به حالت خوشه‌ای محوری می‌باشند. میوه‌اش کپسولی شکل و طول آن یک سانتی‌متر است.

نوعی صمغ رزینی است که در اثر ایجاد شکاف در قسمت سرخ فامِ تنه‌ی درختچه به بیرون تراوش می‌کند و به شکل شیرابه سفید رنگی است که چنانچه در مجاورت هوا قرار گیرد سفت شده و به صورت قطعات خشک شده و کوچک به شکل دانه اشکی، به رنگ کاه و با طعم تلخ، معطر و کمی گس در می‌آید.

بیشتر در بعضی از نواحی عربستان، حبشه، عمان و یمن انتشار دارد. نحوه مصرف به طور معمول به صورت جویدن و بلغ استفاده می‌شود و روش‌های مصرف مختلف دیگری نیز دارد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کُندُر، لیبان ذَکَر، لبان و لیبان نامیده شده است. طبیعت آن گرم و خشک می‌باشد.

نام علمی : Boswellia carterii Birdw، نام فرانسه کندر Oliban، نام انگلیسی کندر Olibanum می باشد .

ترکیبات شیمیایی : دارای حدود 25 درصد صمغ غیرمحلول در الکل و یک رزین و مقداری اسانس است. قسمت غیرمحلول آن در الکل دارای مواد آرابین و باسورین است و قسمت محلول آن در الکل دارای رزینی به نام اولیبانورزن، یک اسید آزاد به نام اسید بوسولیک، یک ماده تلخ و اسانس می‌باشد. در اسانس کندر علاوه برپینن، دیپانتن و فلاندرن مقداری از یک الکل به نام اولیبانول می‌باشد.

خواص

قبض کننده و قاعده‌آور، معرق و ادرارآور، بندآورنده‌ی خونریزی و رفع کننده بیماری‌های پوستی، خوشبوکننده هوا و تقویت کننده حافظه، افزاینده اسپرم و تقویت کننده نیروی جنسی، تحریک کننده دستگاه هاضمه و اشتهاآور می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های عصبی، بیماری‌های چشمی، گوش درد، درد مفاصل، سرفه، گرفتگی صدا، شب ادراری، انزال زودرس، عفونت معده، زخم معده و روده، تهوع، بیماری‌های تنفسی، خونریزی زهدان و خونریزی مقعد نیز مفید است. در استعمال خارجی مخلوط کندر با سرکه و روغن زیتون به صورت ضماد یا مشمع برای رفع دردهای روماتیسمی مفید می‌باشد.

منع مصرف : 

  • جهت مصرف در حین بارداری و شیردهی زیاد توصیه نمی‌شود.
  • سمیت: تا به حال هیچ نوع سمیتی گزارش نشده است.
  • تداخلات: هیچ موردی از تداخلات دارویی گزارش نشده است.
  • اثرات جانبی: به ندرت عوارض جانبی از قبیل اسهال، خارش پوستی و تهوع رخ می‌دهد که مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند و گذرا و موقتی است.
  • زیاده روی در مصرف کندر موجب سوختن خلط های خون و بلغم
  • موجب سردرد در گرم مزاج ها و همچنین جنون و جذام و برخی بیماریهای پوستی می شود.
  • عوارض جانبی شامل سوزش پشت جناغی، تهوع، احساس پری شکم، درد اپیگاستریک، بی اشتهایی و درماتیت می باشد.
  • باید به بیماران مبتلا به گاستریت توصیه شود کندر را با احتیاط مصرف کنند.
  • مصرف خارجی صمغ  کندر میتواند خارش خفیف پوستی ایجاد کند و به لحاظ داخلی یک ضد نفخ خفیف است.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا