عاقرقرحا

توضیحات تکمیلی

نام علمی :Anacyclus pyrethrum DC ، نام فرانسه Pyrethre d Afrique  و نام انگلیسی آن Pellitory of Spain  می باشد .

مشخصات ظاهری : گیاهی است علفی و چندساله که ارتفاع ساقه اش به حدود 20 سانتیمتر می رسد. این گیاه شبیه بابونه می باشد. منشأ اصلی آن الجزیره و آفریقای شمالی بوده و از آنجا به نقاط گرم و معتدل زمین مانند آسیا و آفریقا راه یافته است. ریشه آن راست به طول 25–20 سانتیمتر و به ضخامت یک انگشت و با انشعابات زیادی است. این ریشه طعم سوزنی دارد. قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است که به صورت قطعاتی به اندازه10–8 سانتیمتر و قطر 5/. سانتیمتر به بازار عرضه می شد. بوی آن معطر و محرک مخاط بینی و طعم آن تند، سوزنده و ناپسند است.

در بعضی منابع، بخاطر خواص بسیار نزدیک این گیاه با ریشه ترخون کوهی، این گیاه را به اشتباه با آن یکی دانسته اند. عاقرقرحا، گیاهی است علفی، کوتاه، که ارتفاع آن به یک وجب هم نمی رسد. برگ های آن بریدگی های عمیق دارد و پوشیده از کرک است. طبیعت آن گرم و خشک است .

ترکیبات شیمیایی : اسانس روغنی فرار پلی تورین وجود دارد و ریشه این گیاه دارای مقدار کمی تانن، صمغ، اینولین و یک

ماده زرد رنگ و پیرترین درآن مشخص شده است

خواص

نیرو دهنده و مقوی بدن ، ادرارآور ، خارج کننده بلغم ، باز کننده عروق و قاعده آور ، محرک قلب و تقویت کننده نیروی جنسی ، محکم کننده دندانها (مزه مزه کردن جوشانده ریشه در دهان ) و باز کننده انسدادمجاری ادراری میباشد . در ضمن برای کزاز ، رعشه ، فلج ، سستی بدن ، لکنت زبان و درد سینه ، مفاصل و سیاتیک نیز مفید است . در استعمال خارجی گرد ریشه به شدت عطسه آور می باشد .

منع مصرف : با آن که ریشه خواص ذکر شده را دارد باید کمتر در استعمال داخلی استفاده شود و باید در نهایت احتیاط و به مقدار کم مصرف شود زیرا عوارضی از جمله مسمومیت ، احساس کسالت عمومی ، تهوع دلپیچه ، اسهال و سردردهای شدید به وجود می آورد .

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا