زُرنباد

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است با برگ‌هایی غلاف‌وار به ارتفاع حدود یک متر و عرض 10 الی 12 سانتی‌متر و گل‌های آن مجتمع به صورت سنبله و به رنگ زرد می‌باشند.
زُرنباد ساقه‌ی زیرزمینی گیاهی است با سطح خارجی تیره و مغز مایل به زرد، طعم آن تند و کمی تلخ و از آن کمی بوی کافور متصاعد می‌شود. زرنباد را پس از بیرون آوردن از زمین تمیز کرده و جوش می‌دهند، سپس آن را ورق ورق کرده که زودتر خشک شود و پس از خشک شدن کرمی رنگ می‌شود. نام‌های دیگر ساقه‌ی زیرزمینی گیاه در کتب طب سنتی و به عربی، زُرُنباد، زُرُنبا و عرق الکافور نامیده شده است. بخش مورد استفاده ساقه‌ی زیرزمینی ، نحوه مصرف معمولاً به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. طبیعت آن گرم و خشک است.

نام علمی : Zingiber zerumbet (L.) Sm  و نام فرانسه ساقه‌ی زیرزمینی آن Zerumbet می‌باشد

ترکیبات شیمیایی : وجود اسانس روغنی فرّار، املاح معدنی، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، اسیدهای آلی، رزین و گم در آن تشخیص داده شده است.

خواص

 

زرباد

فرح‌بخش و مقوی دل و دماغ، ضد تهوع و قاعده‌آور، مسهل سودا و ادرارآور، ضد خفقان و خارج کننده گازهای روده، مسکن سرفه‌های مزمن و تصفیه کننده خون، تقویت کننده عمومی بدن و تحریک کننده نیروی جنسی، بادشکن و ضد نفس تنگی، حل کننده خون لخته شده در رگ‌ها و ضد التهاب می‌باشد. در ضمن برای ضعف عمومی پس از زایمان خانم‌ها، کم خونی، سرگیجه، آسم، بیماری‌های قلبی، سوزش مجاری ادراری و قاعدگی دردناک نیز مفید است. در استعمال خارجی به صورت ضماد تحلیل برنده ورم‌های سرد و قطع کننده تب کودکان و به صورت جوشانده‌ی غلیظ تسکین دهنده دردهای روماتیسمی و جلوگیری کننده از ریزش موها می‌باشد.

منع مصرف : در طب سنتی بین حکما و کارشناسان گیاهی دارویی اتفاق نظر وجود دارد که زُرنباد از نظر خواص درمانی تقریباً جانشین زنجبیل می‌باشد. زیاده‌روی در مصرف آن برای قلب زیان‌آور می‌باشد.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا