ذرت و کاکوتی ذرت

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است علفی، یک ساله و یک پایه با ساقه‌ای به ارتفاع حدود 2 متر گاهی موارد بیشتر و برگ‌های آن ساغه آغوش، متناوب، موجدار، پهن، دراز، خشن و نوک تیز می‌باشند. در انتهای ساقه، گل دهنده، گل‌های نر آن به صورت خوشه‌ای از سنبله‌های قرمز روشن و گل‌های ماده آن خوشه‌ای، کوچک و متعدد بر محوری در بغل یا کنار برگ‌های ذرت ایجاد می‌شوند و هر یک دو تخمدان دارند که یکی بارور می‌شود و بعداً به میوه (بلال) تبدیل می‌گردد. روی میوه (بلال یا ذرت) را برگ‌های سبزی می‌پوشاند. بلال به صورت محوری دسته‌دار پر از دانه‌های منظم و کروی در 8 تا 12 ردیف به رنگ‌های زرد، قهوه‌ای و شیری و خوراکی پس از رسیدن می‌باشد. هر کدام از دانه‌های سخت و کروی به یک خامه‌ی دراز منتهی می‌شوند که مجموع این خامه‌ها به صورت یک دسته‌ی دراز تار ابریشمی از داخل غشایی که بلال را پوشانده بیرون ریخته و آویزان است که به کاکل ذرت می‌گویند. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، ذرت، بلال، بابا گندم، ذرة شامیه و جاورس هندی نامیده شده است. به طور معمول دانه‌ی رسیده ذرت را به صورت پخته یا آرد استفاده می‌کنند و در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد. مصرف دیگر دانه در صنعت دام و طیور می‌باشد و به اشکال مختلف دیگری نیز استفاده می‌شود. در ضمن کاکل ذرت به صورت دم کرده یا جوشانده در طب سنتی کاربرد دارد.مورد مصرف دانه و کاکل هست . طبیعت دانه و کاکل سرد و خشک است .

نام علمی : Zea mays L.، نام فرانسه Mais و نام انگلیسی آن Corn می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : در دانه  مواد آلبومینوئیدی، مواد چرب، مواد نشاسته‌ای، ویتامین‌های B, A، آمیدون، زئین، زه‌آگزانتین، ارسنیک، ارسنیک، اکسالیک اسید و کاروتنویید در آن تشخیص داده شده است. در کاکل ذرت  گالاکتان، کسیلان، دکستروز، پتاسیم، گوگرد، کلر، فسفر، سیلیسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و پروتئین در آن تشخیص داده شده است.

خواص

 

خواص دانه  سرشار از نشاسته و چاق کننده، مغذی و صفرابر، تقویت کننده عمومی بدن در دوره نقاهت و منعقد کننده خون، خون‌ساز و برطرف کننده ضعف پیری، پیشگیری کننده از بروز انواع سرطان‌ها (خصوصاً سرطان کولون و پروستات به سبب داشتن مهار کننده پروتئاز) و جلوگیری کننده از حوادث قلبی، بهبودبخش اگزما و بیماری‌های پوستی و تقویت کننده کودکان می‌باشد. در ضمن برای دردهای روماتیسمی، زخم معده، جمع شدن آب زیر پوست، ریزش مو و شکنندگی ناخن‌ها نیز مفید است.

خواص کاکل ادرارآور و خارج کننده سنگ‌های کلیه و مثانه، ضدعفونی کننده و تسکین دهنده دردهای مجاری ادراری، دفع کننده رسوبات و تمیز کننده دستگاه ادراری، تحلیل برنده ورم مثانه و ضد کلسترول، مقوی حافظه و کاهنده فشار خون، رفع کننده اختلالات کبدی و کلیوی و مسهل صفرا، کاهنده قند خون و بندآورنده خونریزی، افزاینده پلاکت‌ها و منعقد کننده خون می‌باشد. در ضمن برای عفونت مثانه، تکرار ادرار، بیماری‌های قلبی، نقرس، روماتیسم و زردی نیز مفید است.

منع مصرف  دانه اشخاصی که فقط از آرد ذرت در تغذیه استفاده می‌کنند پس از مدتی دچار ناراحتی بَرَص شده به دلیل اینکه ذرت فاقد ویتامین P می‌باشد. مبتلایان به واریس و سوءهاضمه باید از استفاده ذرت خودداری کنند و سرخ کرده آن نیز برای سرماخوردگی مضر می‌باشد. کاکل ذرت در دوران شیردهی استفاده از آن ممنوع می‌باشد.

برخی از عوارض جانبی ذرت را در این‌جا آورده‌ایم:

1. واکنش‌های حساسیتی

خوردن ذرت می‌تواند باعث حساسیت و علائمی مانند راش پوستی، تورم غشای مخاطی، استفراغ و غیره شود. برخی افراد بعد از خوردن ذرت به حمله آسم و آنافیلاکسی نیز دچار می‌شوند. دلیل اصلی حساسیت‌ها، پروتئین خوراکی موجود در ذرت است.

مضرات ذرت 2: خطر پلاگرا

ذرت غذای اصلی بسیاری از مردم است. اگر ذرت را در مقادیر زیاد مصرف کنید، در خطر ابتلا به پلاگرا قرار خواهید گرفت. پلاگرا همان کمبود ویتامین، به ویژه نیاسین است. مقدار اسیدهای آمینه (لیسین و تریپتوفان) و نیاسین – که در برابر پلاگرا از بدن محافظت می‌کنند – در ذرت بسیار پایین است. اگر ذرت، ماده اصلی رژیم غذایی شماست، باید خوراکی‌های سرشار از ویتامین را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از بروز پلاگرا جلوگیری کنید.

3. مضر برای افراد دیابتی

ذرت بر افراد مبتلا به دیابت تاثیر منفی می‌گذارد زیرا قند خون بدن را افزایش می‌دهد. ذرت کربوهیدرات بالایی دارد که به بالا رفتن قند خون می‌انجامد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت نباید ذرت را در مقادیر زیاد مصرف کنند.

مضرات ذرت 4: ایجاد نفخ

ذرت، درصد بالایی نشاسته دارد. زمانی که ذرت مصرف می‌کنید، نشاسته در روده بزرگ می‌شکند و گاز زیادی تولید می‌کند. بنابراین اگر فردی مقدار زیادی ذرت مصرف کند، به نفخ دچار می‌شود.

5. سوء هاضمه و ناراحتی معده

ذرت منبع خوبی از فیبر و مواد مغذی حیاتی است که به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. اما مقدار بیش از اندازه این فیبر می‌تواند برای معده مضرباشد. اگر مقدار زیادی غلات نیز بخورید، به سوء هاضمه و معده درد دچار خواهید شد! بنابراین، مراقب میزان مصرف ذرت – به هر شکلی – باشید.

6. تحریک روده و اسهال

ذرت را نباید خام خورد چرا که می‌تواند باعث اسهال شود. ذرت به اختلالات روده‌ای متعددی نیز منجر می‌شود. اگر علائم خاصی را در خود دیدید، به پزشک مراجعه کنید.

مضرات ذرت 7: پوسیدگی دندان

ذرت، حاوی قند است بنابراین می‌تواند باعث پوسیدگی دندان در برخی افراد شود. پوسیدگی دندان، یکی از عوارض نسبتا نادر ذرت است اما نباید آن را نادیده گرفت! بعد از خوردن ذرت، مراقب بهداشت دهان خود باشید و مسواک بزنید.

8. پوکی استخوان

افرادی که ذرت را به عنوان ماده اصلی در رژیم غذایی خود می‌گنجانند ممکن است به پوکی استخوان دچار شوند زیرا ذرت، کلسیم بسیار کمی دارد. اما این مسئله فقط زمانی به وجود می‌آید که خوراکی‌های سرشار از کلسیم مصرف نکنید.

مضرات ذرت 9: افزایش وزن

همان‌گونه که قبلا گفته شد، ذرت، قند و کربوهیدرات بالایی دارد. خوردن بیش از اندازه آن می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. افرادی که رژیم غذایی دارند، باید از مصرف ذرت خودداری کنند.

10. خواب‌آلودگی و رخوت

ذرت، نشاسته بالایی دارد. نشاسته می‌تواند باعث خواب‌آلودگی و رخوت شود.

این‌ها عوارض جانبی ذرت هستند. بسیاری از این تاثیرات به اصطلاح منفی را می‌توان با خوردن وعده‌های غذایی متعادل، مهار کرد. برای بقیه آن‌ها، به میزان مصرف خود توجه کنید!

 

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا