شربت زوفا

خلاصه

شربت زوفا شربتی گیاهی ضد سرفه خشک و سعال مزمن است و نرم کننده سینه است. این شربت سودمند در ضیق النفس یا آسم و تنگی نفس، پاک کننده سینه و شش از بلغم و اخلاط غلیظ و نافع در تب و نزله و زکام است. شربت زوفا فانیذ بر پایه اصول طب سنتی ایران تولید و استاندارد شده است و فاقد هرگونه مواد نگهدارنده است.
  1. ترکیبات اصلی گیاه: ترکیبات عمده زوفا شامل چندین ترکیب پلی فنلی ، فلاونوئیدهای آپی ژنین، کورستین، دیوسمین، لوتئولین و گلیکوزیدهای مربوطه و ترکیبات فنلی دیگر کلروژنیک، پروتوکاتشین، فرولیک، سیرینژین و کافئیک اسید می باشد. میرتنیل استات، کامفر، ژرماکرن، اسپاتنول ترکیبات اصلی روغن آن است.

  1. موارد مصرف طبق مستندات قدیم و مطالعات جدید: رینیت آلرژیک

درمطالعات جدید اثرات ضدسرفه، آنتی اکسیدان، ضد میکربی و ضد قارچی، ضد ویروسی، حشره کشی، شل کننده عضلات، ضد پلاکتی و مهار فعالیت آلفا گلیکوزیداز برای زوفا نشان داده شده است. برای گل ختمی اثرات ضد سرفه، ضد میکربی، ضد التهابی، تنظیم کننده ایمنی، تسکین دهنده و نرم کننده؛ و برای رازیانه نیز اثرات گشاد کننده برونش، ضد نفخ، ضد فراموشی، ضد هیرسوتیسم، آنتی اکسیدان، ضد لخته و ضد اسپاسم در مطالعات جدید نشان داده شده است.

طبق متون موجود در دارونامه مخزن الادویه، زوفا دارای طبیعت گرم و خشک است و برخی از خواص آن عبارتند از مسهل بلغم و مخرج ریاح غلیظه، محلل اورام و جهت سرفه مزمن و ربو و ورم شش و نزله و عسرنفس و درد سینه و …

  1. نحوه و مقدار مصرف فرآورده:

بزرگسالان (بالای 12 سال): روزی سه بار هربار یک قاشق غذاخوری نیم ساعت بعد از غذا ( 30 میلی لیترروزانه)

کودکان 4 تا 12 سال:  روزی سه بار هرباریک قاشق مرباخوری نیم ساعت بعد از غذا ( 15 میلی لیتر روزانه).

  1. توصیه هنگام مصرف: قبل از مصرف بطری را به خوبی تکان دهید.

  2. موارد منع مصرف: با این مقدار مصرف، تا کنون هیچ گونه عوارض جانبی گزارش نشده است.

  3. تداخل با گیاهان دارویی و مکمل ها

  4. احتیاط مصرف: در صورت بروز حساسیت، مصرف قطع و با پزشک مشورت شود.

  5. عوارض جانبی: با این مقدار مصرف، تا کنون هیچ گونه عوارض جانبی گزارش نشده است.

  6. مصرف در دوران بارداری و شیردهی: مانعی ندارد.

  7. شرایط نگهداری: در جای خشک و خنک نگهداری شود. بعد از باز شدن فرآورده در یخچال نگهداری شود. دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

  8. استانداردسازی: استاندارد شده براساس میزان فنول تام، 14 mg/5cc

  9. مطالعات حیوانی و بالینی انجام شده: مطالعات متعددی جهت بررسی اثرات بیولوژیک زوفا صورت گرفته است که از مهم ترین آنها می توان به مطالعات ذیل اشاره کرد.

عصاره Nepeta bracteata در مدل آسم در موش، باعث کاهش شمارش نوتروفیل ها و ائوزینوفیل ها شده است. در بررسی های این مطالعه مشخص شد که عصاره زوفا با ایجاد تعادل در میزان سایتوکاین های دخیل در مسیرهای آسم و آلرژی، اثر خود را اعمال می کند.

،علائم رینیت آلرژیک شامل آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی، خارش بینی و علائم چشمی، با استفاده از پرسشنامه VAS، ارزیابی شده که در گروه مصرف کننده شربت زوفا، بهبودی علائم به طور معنی داری بیشتر بوده است. گلوکوکورتیکوئیدها که در بسیاری مواقع در رفع این علائم استفاده می شوند در طولانی مدت سبب عوارضی خواهند شد که شربت زوفا می تواند جایگزین مناسبی برای این دسته داروها باشد.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا