درمان تعریق کف دست

خلاصه

عرق کردن کف دست مشکلی است که برخی از افراد را آزار می دهد، در واقع تعریق کف دست و پا دلایل خاصی دارد که در صورتی که مشکل زمینه ای نباشد، برای درمان آن بهتر است از روش های موضعی طب سنتی که بدون عوارض جانبی هستند و با بدن شما سازگاری بیشتری دارند استفاده کنید.

درمان تعریق کف دست

عرق کردن کف دست مشکلی است که برخی از افراد را آزار می دهد، در واقع تعریق کف دست و پا دلایل خاصی دارد که در صورتی که مشکل زمینه‌ای نباشد، برای درمان آن بهتر است از روش‌های موضعی طب سنتی که بدون عوارض جانبی هستند و با بدن شما سازگاری بیشتری دارند استفاده کنید.
عرق کردن کف دست
بدن مثل یک سیستم هوشمند است که وقتی با مواد غذایی و یا میوه های سودازا تیره می‌شود و این مواد در بدن به صورت مواد زاید تجمع می‌یابند، باید در جهت رفع آن برآید. فست فود، سوسیس، کالباس، لواشک ، بادمجان و خیلی دیگر از مواد غذایی و میوه ها سودازا هستند.بدن می‌تواند از طریق تعریق و راه های دیگر، غلبه خلطی داشته باشد.کف دست منافذی دارد که این غلبه خلطی گاهی در بعضی افراد از طریق کف دست صورت می‌گیرد‌.بنابراین، تعریق، مکانیسم طبیعی بدن جهت حفظ تعادل دما و آب و دفع سموم و مواد زائد می‌باشد که هدف آن پاکسازی بدن از راه پوست و از طریق غدد عرق واقع در کف دست، پا، پیشانی و زیربغل است.برخی از منابع طب ایرانی نیز، تعریق زیاد کف دست را به علت غلبه بلغم و از نشانه‌های اختلال در عملکرد کبد می‌دانند.از لحاظ طب مدرن نیز عرق کردن کف دست بیشتر زمینه ارثی و ژنتیک دارد و همیشه نارسایی و پرکاری تیروئید، علت بروز آن نیست.درصد بسیار کمی از افرادی که دچار تعریق شدید کف دست می‌شوند دچار اختلالات غده تیروئید یا اختلالات هورمونی هستند.عوامل روانی و هیجانات نیز معمولا بیشتر از گرما در تعریق کف دست نقش دارند.
درمان تعریق زیاد و بوی نامطبوع عرق با طب سنتی

درمان عرق کف دست

1) برای درمان دست های عرق کرده ابتدا باید از علت آن آگاه شوید، مثلاً اگر تعریف کف دست شما زیاد و ناشی از غلبه خلطی است باید ابتدا در جهت رفع خلط غالب برآیید. و اگر عرق زیاد کف دست ناشی از مشکل کبدی است باید ابتدا کبد پاکسازی شود.

نوشیدنی مفید برای پاکسازی کبد

برای پاکسازی کبدی نیز می‌توان از خاکشیر بهره برد، (خاکشیر را در یک لیوان که نصف آن آب جوش و نصف دیگر مخلوط عرق کاسنی و شاهتره است ریخته و به مدت یکماه تا 40 روز ناشتا مصرف کنند و یکساعت با صبحانه فاصله دهند). البته همانطور گرم آن را میل کنند.ترکیب فوق، تأثیر موثری در پاکسازی کبد، عرق کف دست ناشی از مشکلات کبدی، جوش و لک صورت و … دارد.

2) گاهی نیز درمان عرق کف دست تنها با تنظیم عادت های خوب، موفقیت آمیز نیست، بلکه دانستن چگونگی از آن ضروری می باشد. پس به این ترتیب نیاز دارید که هم زمان از برخی فعالیت های مضر که اثرات ناخواستی در طول درمان دارند، اجتناب کنید. مانند:

غذا های تند و شیرینبرگ های کاری، بروکلی، مارچوبه، سیر و پیاز سفیدوازلینمحصولات کافئین داردستکش های پلاستیکی یا دارای الیاف مصنوعی

3) به شرطی که غلبه خلطی در بدن وجود نداشته باشد عرق کف دست را می‌توان به صورت سنتی درمان کرد یا به طور موقت بهبود بخشید، که در ادامه به این نسخه های سنتی اشاره می‌کنیم:

نسخه های موضعی طب سنتی جهت درمان عرق کف دستخمیر معجزه گر گیاهیگیاهانی مانند، مازو، گلنار،جفت بلوط و گل ارمنی را پودر می کنیم.سپس پودر ترکیبی را با ته نشین آبغوره که به آن سرد آبغوره می گویند مخلوط می کنیم و به صورت خمیر در آمده می‌آوریم.خمیر را به مدت زمان شب تا صبح، هنگام خواب بودن روی کف دست ها می گذاریم.برگ مورد و برگ حنابرگ مورد و برگ حنا را پودر کرده یا پودرشده آن را از بازار گیاهان دارویی و عطاری های معتبر خریداری کنید.سپس این پودرها را به نسبت مساوی ترکیب و با آب مخلوط کنید تا به شکل ضماد یا خمیر دربیاید.سپس جهت جلوگیری از عرق کردن، خمیر را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی کف دست گذاشته و سپس آبکشی کنید.اگر نگران رنگ گرفتن حنا نیز هستید، این روش را فقط با مورد انجام دهید نیز کفایت می‌کند.پودر حنا و ماست ترشپودر حنا را با مقداری ماست ترش ترکیب کنید و هفته ای 1 تا 2 دوبار به مدت نیم ساعت از این ماسک بر روی کف دستانتان استفاده کنید.در این روش کف دست رنگ حنا نمی‌گیرد.گلاببرای کنترل عرق کردن کف دست ها، گلاب یکی از بهترین درمان های خانگی است.مقداری کمی گلاب را به چند قطره روغن گل رز اضافه کنید و بر روی دست ها بمالید و این کار را به دفعات تکرار کنیدیا مقداری گلاب را با سرکه سفید ترکیب کنید و روی دست هایتان اعمال کنید و اجازه دهید که از صبح تا بعد از ظهر بماند و سپس با آب شستشو دهید. چای سبزبرای جواب دهی بهتر،ذروزانه 1 تا 2 فنجان چای سبز بنوشید اما زیاده روی نکنید.یا می توانید چند تکه یخ از چای سبز تهیه کنید و بر روی کف دست هایتان بمالید تا کمتر عرق کند.عسل عسل و سرکه را به مقدار مناسب ترکیب کنید و روی دستی که عرق می‌کند اعمال کنید.و بعد از گذشت یک ربع دست ها را بشویید.برای گرفتن نتیجه بهتر،این درمان را 2 بار در روز تکرار کنید.آبلیموآب لیمو را بر روی دست عرق کرده، اعمال کنید.و بعد از 2 دقیقه با آب بشویید.و یا نمک را با آب لیمو ترکیب کنید و بعد از اینکه خشک شد، روی کف دستان خود بمالید.این درمان به کاهش فعالیت غدد عرق کمک می‌کند. 

                                                                                                                                                                                                                                      دکتر ولی اله گرایلی ملک                                                     

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا