افسنطین

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است علفی و پایا به ارتفاع حدود 60 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن متناوب با بریدگی‌های باریک و عمیق و هر دو سطح برگ پوشیده از تارهای فراوان به رنگ خاکستری روشن می‌باشد. کاپیتول‌های آن کوچک که در هر کاپیتول دو نوع گل لوله‌ای و زبانه‌ای به رنگ زرد دیده می‌شود. میوه‌اش فندقه، بسیار کوچک و دارای سطحی صاف است. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، افسنطین، مروه، خَترَق، کشوثای رومی و دسیسه نامیده شده است.بخش استفاده گلها نحوه مصرف به طور معمول گل‌ها را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.طبیعت  آن گرم و خشک است.

نام علمی : Artemisia absinthium L.، نام فرانسه Absinthe و نام انگلیسی آن Worm wood می‌باشد. 

ترکیبات شیمیایی : یک گلوکوزید تلخ به نام آبسنطین، اسانس روغنی، ماده تویون آلفا، بتا، تویول، فلاندرن، سابی‌نن، میرسین، سیمول و غیره در آن تشخیص داده شده است.

خواص

ضد عفونی کننده و باز کننده قاعدگی خصوصاً در دختران جوان، اشتهاآور و تقویت کننده اعصاب، تسریع کننده جریان خون و افزاینده ترشح ادرار، ضد کرم قوی و از بین برنده انواع کرمک‌ها، ضد آب آوردن بدن و برطرف کننده خیز عمومی، تنظیم کننده قاعدگی و برطرف کننده ترشحات مهبلی، تقویت کننده قلب و آرام‌بخش، تصفیه کننده خون و پیشگیری کننده از یائسگی زودرس، تقویت کننده معده و خارج کننده اخلاط بلغمی، شیرافزا و صفرابر می‌باشد. در ضمن برای روماتیسم، قاعدگی دردناک، کولیت، زردی و اسهال‌های مزمن نیز مفید است. در استعمال خارجی استفاده از جوشانده‌ی آن برطرف کننده سیاهی دور چشم و شفاف کننده پوست صورت می‌باشد.

منع مصرف: استفاده از آن برای خانم‌های باردار و کودکان زیر 12 سال ممنوع و بیمارانی که سابقه خونریزی بینی، معده و بواسیر دارند باید از مصرف خودسرانه آن خودداری کنند. در ضمن مصرف مداوم آن سبب مسمومیت، سرگیجه، تشنج، افزایش شدید جریان خون، نابینایی، صرع، اختلالات روانی و ترس شدید یا دیوانگی می‌شود. افسطنین دارای اسانسی است که خاصیت سمّی دارد به همین جهت باید از مصرف بی‌رویه آن خودداری شود.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا