پرتغال

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :درختی است همیشه سبز و ناخزان به ارتفاع حدود 5 متر گاهی موارد بیشتر و برگ‌های آن سبزِ شفاف، بیضی شکلِ مایل به تخم مرغی، نوک تیز و دراز می‌باشند. گل‌های آن سفید، درشت، چندتایی و معطر و میوه‌اش کروی با دو انتهای کمی تخت، درشت، پوست میوه نارنجی و کمی ناصاف، گوشت آن شیرین گاهی مواقع ترش و در بعضی موارد بسته به ارقام مختلف قرمز رنگ است. انواع پرتقال با توجه به رویش جغرافیایی از نظر رنگ، مزه و ابعاد با یکدیگر متفاوت می‌باشند.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، پرتقال و برتقال نامیده شده است.بخش مصرف میوه و نحوه استفاده میوه‌ی رسیده مصرف خوراکی داشته و در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد.طبیعت آن سرد و خشک است.


نام علمی :Citrus sinensis L. osbeck.، نام فرانسه درخت Agrume، نام فرانسه میوه (پرتقال) Orange، نام انگلیسی درخت Orange tree و نام انگلیسی میوه Orange می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :آب، چربی، هیدرات‌های کربن، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین، مواد قندی، کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های C, A در آن تشخیص داده شده است.

خواص

تامین کننده عناصر فلزی بدن و دفع کننده انگل‌های روده، باعث بالا بردن مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها و دفع کننده سنگ کلیه، رقیق کننده خون و تسریع در جوش خوردن استخوان‌ها، خون‌ساز و ضد اسپاسم، برطرف کننده التهاب مخاط لثه دندان و دهان و مصرف قسمت سفید زیر پوست آن کاهنده کلسترول، هضم کننده غذا و صفرابر، آرام‌بخش و تنظیم کننده فعالیت معده و روده، اشتهاآور کودکان و شیرافزا، تصفیه کننده خون و آنتی‌اکسیدان، فعال کننده کبد و جلوگیری کننده از تشکیل آب مروارید، تمیز کننده خون و مصرف گوشت پرتقال همراه با له شده دانه‌های آن رفع کننده چین و چروک صورت می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های قلبی عروقی، آسم، سرماخوردگی و سرفه نیز مفید است. جویدن پوست پرتقال برطرف کننده سکسکه می‌باشد. آب پرتقال برای کودکان شیرخوار محروم از شیر مادر و خانم‌های باردار بسیار مفید است. در استعمال خارجی چنانچه قسمت خوراکی پرتقال را که محتوی شیره است به صورت ضماد روی پوست قرار دهند دارای اثر مفید در تأمین شادابی پوست صورت و باعث استراحت و جلوگیری از پیدایش چین و چروک می‌شود. اگر پس از پاک کردن آرایش صورت قسمت گوشتدار و له شده پرتقال را بر روی پوست صورت به ملایمت بمالند و این عمل را با پوست گردن و شانه‌ها نیز انجام دهند در بهداشت پوست و سلامت آن بسیار مفید واقع می‌شود.
منع مصرف : افراد مبتلا به نارسایی کبد بهتر است از مصرف پرتقال پرهیز نمایند. در ضمن آب پرتقال را باید جرعه جرعه نوشید تا قند موجود در آن باعث افزایش قند خون نشود.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا