هندوانه

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :گیاهی است یکساله با ساقه‌ای خزنده و منشعب، برگ‌های آن متناوب با بریدگی‌های عمیق، پهن، پنج قسمتی و دندانه‌دار و گل‌های آن زردِ کمرنگ و کوچک می‌باشند. میوه‌اش گرد در بعضی موارد دراز و بزرگ، پوست آن صاف، لیز، سبز تیره یا روشن، در بعضی ارقام قطر پوست، کلفت و در بعضی نازک، گوشت داخل میوه، قرمز، در بعضی ارقام زرد یا سفید و رنگ تخم‌های داخل گوشت میوه بسته به نژاد آن سیاه، قرمز، سفید یا به رنگ زرد می‌باشد.بخش مصرف میوه و دانه و نحوه مصرف هندوانه‌ی رسیده مصرف خوراکی دارد.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، هندوانه، هندونه، حب الحجاز و بطیخ هندی نام برده شده است.طبیعت آن سرد و‌ تر است.


نام علمی :Citrullus vulgaris Scharad، نام فرانسه Pasteque و نام انگلیسی آن Water melon می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :سیترولین، کاروتن، لیکوپن، مانیتول، آب، تیامین، پتاسیم، فسفر، آهن، مواد چرب، پروتئین، کلسیم، هیدرات‌های کربن، سدیم، نیاسین، رایبوفلاوین و ویتامین‌های C, A در آن تشخیص داده شده است.

خواص

رفع کننده حدت خون و کاهنده حرارت بدن، ضد التهاب مثانه و برطرف کننده به سختی ادرار کردن، ضد تب و دفع کننده سموم از بدن، خون‌ساز و کاهنده فشار خون، صفرابر و التیام‌بخش زخم‌های دهان و گلو، ضد یرقان و کاهنده ورم پروستات، ضد عطش و خارج کننده سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری، کم کننده حرارت‌های کبد و کلیه و مفید برای بیماری بری بری، تصفیه کننده خون و کاهنده اسید اوریک، برطرف کننده یبوست و ادرارآور می‌باشد.
منع مصرف :زیاده‌روی در مصرف آن برای اشخاص سرد مزاج و افرادی که مبتلا به بیماری‌های مفصلی، مننژیت، حصبه و جراحات روده می‌باشند مضر است و در اشخاص سرد مزاج نیروی جنسی را ضعیف می‌کند.افراد مبتلا به دیابت باید با دقت فراوان این میوه را مصرف کنند زیرا هندوانه اندیس گلایسمی بالایی دارد و قندخون را به سرعت بالا می‏ برد و کنترل این قند برای دیابتی‏ ها بسیار مشکل است.توصیه می‏ شود هندوانه‏ هایی که سفیدرنگ و نارس هستند را میل نکنید، زیرا به شدت اسیدی بوده و می‏ تواند زیان‏ بار باشد.هندوانه را بلافاصله بعد از غذا میل نکنید، زیرا در هضم غذا اختلال ایجاد می‏ شود. هندوانه را باید تقریبا 3 ساعت بعد از غذا و یا یک ساعت قبل از غذا میل کرد.هندوانه حاوی سطح بالایی از پتاسیم هست. مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم به مقدار بسیار چندان میتواند به ایجاد دشواری های قلبی و عروقی منجر شود. برخی از این دست دشواری های و مریضی‌ها عبارت میباشند از فقدان یا ضعف نبض, تپش قلب نامنظم, ایست قلبی و غیره میباشند. این ماده همچنین می تواند بر بازرسی حرکتی و دستگاه عصبی بدن نیز تاثیر بگذارد.مخصوصا کسانی که وارفارین مصرف میکنند تداخل دارویی دارد با پزشک مشاوره داشته باشند .  

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا