بالنگ

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :درختچه‌ای است به ارتفاع 150 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر با برگ‌هایی پهن، دراز و تقریباً شبیه برگ سایر مرکبات، گل‌های آن سفید و میوه‌اش نسبتاً بزرگ و پوست میوه زرد، ضخیم، ناهموار و دارای برآمدگی‌هایی غده مانند است. بخش استفاده پوست داخلی میوه نحوه مصرف معمولاً به صورت مربا استفاده می‌شود و روش‌های مصرف مختلف دیگری نیز دارد. نام دیگر گیاه در کتب طب سنتی، اترج کبیر نام برده شده است و میوه‌ی آن را به فارسی بالنگ می‌گویند.طبیعت پوست زرد آن گرم و خشک، طبیعت گوشت سفید داخلی متصل به پوست زرد آن سرد و تر، طبیعت تخم آن سرد و خشک و طبیعت برگ و شکوفه آن گرم و خشک می‌باشد.
نام علمی :Citrus medica L. var macrocarpa Risso، نام فرانسه Cedratier و نام انگلیسی آن Citron tree می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :پروتئین، چربی، فیبر، کلسیم، فسفر، آهن، اسید آسکوربیک، فلاونوئیدها، کارتنوئیدها و اسیدهای ارگانیک در آن مشخص شده است.

خواص

خواص تحلیل برنده نفخ معده و تقویت کننده کبد، مقوی قوای مغزی و فکری و تقویت کننده معده، محرک و تقویت کننده قلب، نرم کننده سینه و خلط‌آور، اشتهاآور و صفرابر می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های تنفسی، دردهای دستگاه گوارشی، درد مفاصل، روماتیسم و نقرس نیز مفید است.

 


منع مصرف : استفاده از بالنگ خام سبب ایجاد ناراحتی‌های ریوی، قولنج، سوءهاضمه، امراض مغزی، صرع و عطش می‌شود.حساسیت در این مرکبات بسیار نادر می باشد با این‌وجود مصرف بالنگ در برخی افراد با علائمی مانند خارش، قرمزی، گزگز و ورم همراه می باشد.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا