خرفه

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :نوع وحشی آن گیاهی است یک ساله و خزنده، ساقه‌های آن خوابیده و قرمز رنگ و برگ‌های آن دایره‌ای و گوشتی که دور گل‌های کوچک زرد آن ظاهر می‌شوند. نوع پرورشی آن دارای ساقه‌های ضخیم و گوشتی به رنگ قرمز به ارتفاع 10 تا 30 سانتی‌متر، برگ‌های آن سبز رنگ و گوشتیِ کلفت و تخم آن نیز سیاه و کوچک می‌باشد.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، خرفه، پرپهن، تورک، خُلفه، فرفخ، بَقلَة الحُمَقاء، بقلة اللینه، بقلة مبارکه، بقلة فاطمه، بقلة الزهرا و رجله نام برده شده است.اغلب در نواحی معتدله کشورهای آسیایی، اروپایی، نواحی مدیترانه و در ایران در اغلب استان‌ها به صورت وحشی انتشار داشته و کاشته نیز می‌شود.موارد مصرف قسمت هوایی گیاه و تخم آن نحوه مصرف به طور معمول به صورت خام یا پخته استفاده می‌کنند.وتخم آن معمولاً به صورت دم کرده یا خیسانده در آب جوش استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.


نام علمی :Portulaca oleracea L.، نام فرانسه Pourpier و نام انگلیسی آن Purslane می‌باشد
ترکیبات شیمیایی :پکتین، پروتئین، هیدرات‌های کربن، کلسیم، فسفر، آهن، رایبوفلاوین، نیاسین، آب، مواد لعابی، مواد چرب و ویتامین‌های A و C و تخم آن موسیلاژ و غیره... در آن مشخص شده است.

خواص

تقویت کننده اعصاب و تب‌بر، تصفیه کننده خون و خنک کننده، قطع کننده خونریزی در فواصل دوران عادت ماهیانه و دفع کننده کرم روده و معده، از بین برنده لک و پیس دست و پا و کاهنده چربی خون، صفرابر و آرام‌بخش، کاهنده قند خون و ضد آسم و نفس تنگی، تقویت کننده قوه باه و ضد لکوره و ترشحات زنانگی، ملین و ضد ورم‌های عمومی بدن، بهبودبخش بیماری‌های گواتر (غمباد) و خرد کننده سنگ مثانه می‌باشد. در ضمن برای سرفه‌های خشک و مزمن همراه با اخلاط خونی، عفونت ریه، هپاتیت کبدی، ناراحتی‌های کیسه صفرا، تکرار ادرار، خارش مجاری ادراری، سوزش رحم و زخم معده نیز مفید است. خرفه به صورت پخته، التهاب‌های داخلی را از بین برده و برای سوزش لوله‌های مری و دهانه معده که بر اثر ترش کردن غذا باشد بسیار مفید و جویدن خرفه‌ی خام جلوگیری کننده از خونریزی لثه می‌باشد.

خواص تخم آن : مسکن سرفه‌های مقاوم و ضد سیاه سرفه، تصفیه کننده خون و ضد التهابات گوارشی، ضد عطش و مقوی قوای عمومی، کم کننده تمایلات جنسی و دفع کننده کرم کدو می‌باشد.
منع مصرف : زیاده‌روی در مصرف آن کم کننده اشتها، ضعیف کننده نیروی جنسی افراد سرد مزاج، کاهنده دید چشم و نعوظ دائمی همراه دارد. در ضمن خانم‌های باردار و مادران شیرده حتی‌المقدور باید از مصرف آن خودداری کنند.خرفه به دلیل داشتن اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود. پس شما اگر از سنگ کلیه رنج می برید بهتر است از مصرف زیاد خرفه خودداری کنید چرا که باعث تشدید سنگ در کلیه شما می شود. اگر شما علاقه مند به مصرف خرفه هستید
و از مشکلات کلیوی رنج می برید می توانید خرفه را با ماست میل کنید. ماست باعث می شود تا اگزالات موجود در خرفه را به شکل ویژه ای از بین ببرد. یک راه دیگر برای مصرف وجود دارد که شما می توانید خرفه را بجوشانید تا به شکل چشمگیری اگزالات موجود در آن نابود شود.افراد سردمزاج از خوردن خرفه خودداری کنند.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا