گوجه فرنگی

توضیحات تکمیلی


مشخصات ظاهری :گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی‌‌متر گاهی موارد بیشتر و پرشاخه، برگ‌های آن مرکب و شانه‌ای فرد و گل‌های آن مجتمع به رنگ زرد یا در مواردی تک تک می‌باشند. میوه‌اش گوشتی، کروی شکلِ مایل به تخت در ابعاد گوناگون، پس از رسیدن قرمز رنگ و در برخی ارقام زرد رنگ و محتوای آن دانه‌های کوچک و زرد محصور شده با آب و گوشت گوجه فرنگی می‌باشد. گوجه فرنگی را در دو دسته بندی میوه ها و سبزیجات دسته بندی می کنند البته علم باغبانی گوجه فرنگی را یک نوع سبزی می داند. این گیاه پر مصرف بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است و توسط اسپانیا به نقاط مختلف جهان انتقال داده شده است. . نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گوجه فرنگی، طماطم و بندوره نامیده شده است.بخش مورد استفاده میوه آن ، و نحوه مصرف به طور معمول گوجه فرنگی به صورت خام یا پخته مصرف خوراکی داشته و در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد. طبیعت آن سرد است.
نام علمی : Lycopersicum esculentum Mill.، نام فرانسه Tomate و نام انگلیسی آن Tomato می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :انرژی، آب، پروتئین، چربی، هیدرات‌های کربن، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، قند تام، منگنز، فولات، فیبر غذایی، منیزیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین‌های E, K, C, B6, A در آن مشخص شده است.

خواص

صفرابر و ضد چربی، اشتهاآور و مقوی بدن، افزاینده دید چشم و ضد قند، دفع کننده سنگ کلیه و کاهنده کلسترول، آرام‌بخش و ضد افسردگی، جلوگیری کننده از بزرگ شدن قلب و تصفیه کننده خون، دفع کننده اسید فولیک و رسوبات ادراری و صفراوی، کاهنده اوره خون و پیشگیری کننده از بروز بعضی سرطان‌ها (دهان، مری، روده، سینه خانم‌ها، گردن رحم، پروستات و ریه)، ضد میگرن و تحلیل برنده ورم مفاصل، ضد استرس و مفید برای پوکی استخوان می‌باشد. در ضمن برای به سختی ادرار کردن، ورم ملتحمه چشم، مسمومیت‌های مزمن، تصلب شرائین، ورم روده، روماتیسم و نقرس نیز مفید است.
منع مصرف : میوه‌ی نارس گوجه فرنگی سمّی است و گوجه فرنگی نارس دارای سمی به نام سولانین است که می تواند باعث مصمومیت غذایی شود ، باید از مصرف آن پرهیز کرد. استفاده از گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن بعضی افراد به گوجه فرنگی حساسیت داشته باشند و معده شان به راحتی نتواند گوجه فرنگی را هضم کند. این افراد بهتر است در مصرف گوجه فرنگی زیاده روی نکنند چون باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش می شود.افراط در مصرف گوجه فرنگی می تواند باعث مشکلاتی مثل سنگ مثانه شود. کسانی که فشارخون دارند از خوردن گوجه‎ فرنگی سرخ شده خودداری کنند.افراد سوداوی گوجه ‎فرنگی کم بخورند.سرخ کردن گوجه‎ فرنگی باعث سنگین شدن و دیرهضم شدن آن می‎شود.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا