اکالیپتوس

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری: اکالیپتوس درختی از خانواده موردها و بومی کشور استرالیا است که به صورت جنگل‌های انبوه در این کشور دیده می‌شود. چوب درخت اکالیپتوس بسیار سخت و مقاوم است و دلیل اینکه در شهرهای جنوبی ایران، چون بندرعباس تعداد زیادی از درختان اکالیپتوس دیده می‌شود، رشد سریع  و نیاز کم آن به آب است. اوکالیپتوس درختی همیشه سبز و غیربومی می‌باشد که ارتفاعش تا 40 متر هم ممکن است برسد. فرم برگ‌های آن کشیده و سرنیزه‌ای هستند که برگ‌های جوان و مسن گیاه با هم متفاوت می‌باشند.گل‌های اکالیپتوس سفید رنگ و بسیار معطر بوده و اصطلاحاً به صورت گرزن دو سویه و متراکم است.میوه‌ی آن کپسولی شکل و دارای دانه‌های زرد رنگ است.
پوست تنه در سرتاسر گیاه صاف، سفید یا خاکستری است. نام‌های دیگر اکالیمتوس می‌توان به کینا، درخت تب نوبه و سرویل اشاره کرد. به منظور استفاده استنشاقی از این گیاه داروئی، چند  قطره از روغن اکالیپتوس را به 2 لیوان آب جوش اضافه کنید و سپس حوله را بالای سر خود بکشید و بخار آنرا استنشاق کنید.

جهت افزایش رطوبت و ضدعفونی شدن هوای داخل اتاق، میتوان چند قطره از روغن گیاه اکالیپتوس که از برگ آن تهیه می‌شود را در مخزن داروی دستگاه بخور ریخته تا با رطوبت هوا مخلوط شود و همزمان مجاری تنفسی را ضدعفونی و بهبود بخشد.

برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی بینی، می‌توان مستقیما از برگهای گیاه استفاده کرده، پس از شستن برگها چند عدد از آن را داخل ظرف آب گرم ریخته و بخور داده ‌شود. همچنین می‌توان از محلولهای بخور اکالیپتوس موجود در بازار استفاده کرد. مقدار و طریقه مصرف محلول بخور اکالیپتوس به این صورت است که روزانه چند مرتبه، هر بار یک قاشق سوپ‌خوری از محلول را در یک ظرف مناسب با آب داغ (درحال جوشیدن نباشد) ریخته و به مدت 5  دقیقه، در حالی که چشم‌ها بسته است، بخور داده شود. طبعیت گرم و خشک ، میباشد

نام علمی :    (Eucalyptus globulus Labill)می نامند

ترکیبات شیمیایی : مهمترین ترکیب موجود در برگ‌های اوکالیپتوس اسانس می‌باشد و مهمترین ترکیبات اسانس شامل: سینئول، آلفاپی‌نن، پاراسیمن و آلدهید می‌باشد.

خواص

ضد عفونی کننده مجاری تنفسی ،افرتد دارای آلرژی حساسیت مفید ، بخور آن در زمان سرما خوردگی و گرفتگی بینی ، پایین آوردن تب ، درمان ورم روده و کلیه و دفع اخلاط سینه و برونش ها ، رفع انواع رطوبتها ، باعث کاهش قند خون شده و برای بیماران دیابتی ، رفع عفونت های زنان ، درمان ترشحات واژن که از نوع میکروبی و قارچی ، باعث بند آمدن خونریزی دندان می شود

منع مصرف : مصرف خوراکی برگ‌های اکالیپتوس سمی و خطرناک است و می‌تواند موجب مسمویت شود. در این مسمومیت با روغن اکالیپتوس کودکان در گروه پرخطر‌تری قرار دارند. از جمله علائم و نشانه‌های مسمومیت با روغن اکالیپتوس می‌توان به مواردی از جمله تشنج، مشکلات تنفسی، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ اشاره کرد. به خانم‌های باردار و مادران شیرده توصیه می‌شود تا از اکالیپتوس و محصولات آن استفاده نکنند. روغن اکالیپتوس در برخی افراد موجب بروز حساسیت‌های پوستی مانند درماتیت پوستی می‌شود، برای کاهش این تحریکات پوستی باید روغن اکالیپتوس را با روغن‌های گیاهی دیگری ترکیب کرده و مصرف کنید. احتمال وجود تداخل روشعن اکالیپتوس با برخی دارو‌ها از جمله داروهای دیابت، کلسترول بالا، ریفلاکس اسید و اختلالات روانی وجود دارد.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا