پسته کوهی یا بَنه

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : درختی است به ارتفاع حدود 13 متر گاهی موارد بیشتر با تاجی کروی، تنه درخت قطور و ناصاف و به رنگ تیره می‌باشد. برگ‌های آن شانه‌ای فرد با برگچه‌های جفتی، بیضی شکل، کشیده و نوک‌دار، گل‌های آن به صورت خوشه‌ای و میوه‌اش کوچک، شفت و به ابعاد یک آلبالو کمی بزرگتر و درازتر است. اغلب در نواحی معتدل و گرم کشورها خصوصاً کشورهای آسیایی، خاورمیانه، قفقاز و سواحل مدیترانه‌ای و در ایران بیشتر در قسمتی از نواحی استان‌های شمالی، آذربایجان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، لرستان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان به صورت خودروی انتشار دارد. نام‌های دیگر میوه‌ی درخت، بَنه، بِنشت و چاتلانقوش است. بخش مورد استفاده مغز میوه نحوه استفاده معمولاً مغز میوه مصرف خوراکی دارد. طبیعت خشک شده آن خیلی گرم و طبیعت تازه آن کمی گرم می‌باشد.

نام علمی : Pistacia athantica Desf، نام فرانسه‌ی میوه (بَنه) Pistachier de l`Atlas و نام انگلیسی میوه

                 Wild pistachio می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی :درخت : ترکیبات رزینی در آن یافت شده است که از تنه درخت تراوش می‌کند.

                              میوه : اسانس روغنی شامل پی‌نن، اولئیک اسید، پالمیتیک اسید و غیره در آن تشخیص داده شده است.

خواص

بازکننده انسداد گرفتگی‌های مجاری عروقی و صاف کننده خشونت صدا، بازکننده قاعدگی و مقوی نیروی جنسی، نیروزا و گرم کننده کبد و معده، ادرارآور و محرک، قبض کننده و مسکن سرفه، پاک کننده کبد و برای سردرد مؤثر می‌باشد. در ضمن برای ناراحتی‌های به سختی ادرار کردن، کمر درد، زانودرد و فلج نیز مفید است.

نکته ها :

خواص بنه یا پسته کوهی

یکی از خواص پسته کوهی معالجه کم خونی است. کسانی که دچار کم خونی هستند می توانند از این میوه درپختن غذا مصرف نمایند به طور مثال جهت از بین بردن کم خونی از بنه در غذاهای محلی مثل کشک به جای گردو از بنه مصرف می گردد .از دیگر خواص استفاده از پسته کوهی درمان سردرد می باشد.
استفاده از میوه بنه جهت تقویت نیروی جنسی موثر می باشد. همچنین افرادی که بیماری نرمی استخوان دارند از بنه میل نمایند.
بنه جهت آرام کردن درد کمر، درد پشت و درد قولنج موثر است و ضماد بنه در معالجه ورم ها و زخم های سخت عالی است و از آن جایی که بنه سرشار از ویتامین های A و اقسام B و D است، موجب تقویت اعصاب می گردد و ترک لب را درمان نموده و از شبکوری جلوگیری می کند و برای جلوگیری از پوکی استخوان موثر می باشد.
بنه را می توان برای درمان تمام گونه های کرم معده مصرف نمود. پسته کوهی برای معالجه تکرر ادرار و قطره قطره آمدن آن موثر می باشد.

خواص بنه برای پوست و مو

یکی از مهمترین خواص پسته کوهی معالجه زخم های روی پوست می باشد. این میوه موجب کم شدن التهابات و در درمان زخم ها موثر است. جالب است بدانید که با مصرف ضماد پسته کوهی می توان از گزیدگی توسط نیش حشرات پیشگیری نمود. همچنین از این ضماد برای افزایش مقاومت ناخن مصرف می گردد. با قاطی کردن پسته کوهی با روغن زیتون می توان خارش و ترک پوستی را معالجه نمود. می توان با استفاده از پسته کوهی یک ماسک عالی برای پوست فراهم نمود. بدین جهت باید که پسته کوهی را آسیاب نمود و با مقداری آب به خمیر تبدیل کرد و روی پوست قرار داد. جهت رفع ماه گرفتگی بنه را کوبانده بر روی قسمت ماه گرفتگی قرار داده و آنقدر این کار را تکرار کنند تا ماه گرفتگی از بین برود در گذشته برای رویانیدن موها از ضماد سوخته پسته کوهی مصرف می کردند. این ضماد برای بیماری گری (طاسی ) هم موثر است و میتوانید جهت صاف شدن صدا از روغن بنه مصرف نمایید.

افزایش وزن با پسته کوهی

پسته کوهی کالری فراوانی را داراست با این حال استفاده از آن به تنهایی باعث افزایش وزن نمی گردد اما با مخلوط کردن آن با بادام زمینی، بادام درختی و پسته کوهی و پودر کردن این مخلوط و سپس آن را با مقداری شکر قاطی نموده و به صورت روزانه مصرف گردد موجب افزایش وزن می گردد.

تقویت اعصاب با پسته کوهی

پسته کوهی برای تقویت اعصاب موثر است و در ازدیاد قدرت حافظه نیز مفید می باشد. افراد مسن با استفاده از حلوای پسته کوهی می توانند از بروز آلزایمر پیشگیری نمایند.جهت تقویت اعصاب می توان از مخلوط پسته کوهی و شکر میل نمود. چند عدد پسته کوهی را آسیاب نموده تا پودر گردد و سپس به آن یک قاشق شکر اضافه نموده و مصرف نمایید.

 

منع مصرف : زیاده روی در خوردن پسته کوهی، باعث زخم شدن دهان و کم اشتهایی می شود.
لازم به ذکر است، امروزه به خاطر ارزش این گونه گیاهی، محافظت از آن اولویت یافته و از روش های صحیح در بهره گیری از آن استفاده می کنند. همچنین از میوه، برگ و شیره حاصل از پسته کوهی، در صنعت داروسازی استفاده می شود. به علاوه، اندام های مختلف درخت پسته کوهی مصارف صنعتی گسترده ای دارد و از دانه های آن نوعی روغن خوراکی بسیار خوب، به دست می آید.

 

 

 

 

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا