بهار نارنج

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :درختی است همیشه سبز و مقاوم به ارتفاع حدود 5 متر با ساقه و شاخه‌هایی خاردار و برگ‌های آن به رنگ سبز شفاف، بیضی شکل، نوک‌تیز و دارای دمبرگ‌های بالدار می‌باشند. گل‌هایی با کاسه مرکب از 5 تقسیم و جام شامل 5 گلبرگ معطر، ضخیم، آبدار و زود افت دارد. میوه‌اش (نارنج) سته، به رنگ نارنجی و به ابعاد پرتقال با سطحی ناهموار و گوشت آن ترش و کمی تلخ است.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، نارنج، نارنگ و نفاش نامیده شده است.بخش مصرف میوه (نارنج). در ضمن گل، برگ و پوست خارجی میوه نیز خواص دارویی دارند.نحوه مصرف معمولاً از آب نارنج رسیده به صورت خوراکی استفاده می‌کنند.. این گل‌ها، معطّر، ترد و شکننده هستند گل‌های نارنج به نام بهار نارنج در ایران مشهور است که قسمت مهم مورد استفاده آن می‌باشد. در اواسط بهار گل‌های نارنج شکفته می‌شوند و سریعاً ریزان می‌باشند. این گلها جهت تهیه مربا و عرق بهار نارنج استفاده می‌شوند. بهار نارنج و عرق آن به عنوان آرام‌بخش و مدرّ مصرف سنتی دارد.
بخش‌های طبی: پوست تازه و خشک شده، میوه، گل‌ها، تخم گیاه می باشد طبیعت آب نارنج سرد و خشک است.طبیعت بهار نارنج گرم و تر است .

نام علمی : Citrus bigaradia L  و نام علمی  بهار نارنج Citrus aurantium نام انگلیسی Sour orange  و نام فرانسه  Bigaradier  

ترکیبات شیمیایی  گل بهارنارنج شامل: لینالول 34%، لینالیل17% استات 6% ، لیمونن 15%، پی‌نن، نرولیدل، ژرانیول، نرول، متیل آنترانیلات، ایندول، سیترال، فارنه سول، و جاسمون می‌باشد.     ترکیبات شیمیایی میوه  در نارنج ویتامین‌های C, B2, B1, A و در پوست آن مواد هسپریدین، ایزوهسپریدین، اورانتیامارین، یک اسید متبلور و بی‌شکل و یک ماده تلخ تشخیص داده شده است.



خواص

خواص درمانی بهار نارنج :ضد طپش و مقوی قلب ، جلوگیری کننده از حمله های قلبی و ضد تشنج ، آرام بخش و خواب آور ، کاهنده کلستول و مفید برای ضعف اعصاب ، کاهنده فشار خون و ضد اسپاسم ، کاهنده قند و اسید اوریک بالا و معرق ، تقویت کننده نیروی جنسی و اشتهاآور ، ضد ویروس و دفع کننده انگل ها ، ضد التهاب و رفع کننده سکسکه ، ضد عفونی کندده گوارش و تحلیل برنده ورم طحال ، برای هیستری ، سرفه و حساسیت مفید است .

خواص درمانی نارنج : کاهنده فشارخون و هضم کننده غذا ، محرک اشتها و مقاوم کننده بدن در برابر تهاجم میکروب ها ، صفرابر و ضد انگل ، برطرف کننده ترشحات سینه و مسکن سرفه های مقاوم ، افزاینده رشد و نمو کودکان و تامین کننده نیروی حیاتی لازم برای خانم های باردار و مادران شیرده ، برطرف کننده اختلالات کبدی و کاهنده قندخون ، تصفیه کننده خون و تقویت کننده معده می باشد .

خواص درمانی پوست  نارنج : تقویت کننده معده ، کاهنده ترشحات معده ، ضد خونریزی و صفرابر می باشد .روش استفاده از پوست به این ترتیب است که لایه های سفیدی که در زیر پوست نارنج قرار گرفته جدا کرده و دور بریزید و سپس پوست را به صورت خلال در آورده و خشک کنید و بصورت دم کرده بصورت چای استفاده کنی

منع مصرف :  زیاده‌روی در خوردن بهارنارنج بویژه در ناشتا کبد را ضعیف می‌کند و موجب ضعف معده می‌شود.خشک شده برگ سبز درخت نارنج به صورت دم کرده یا به صورت چای رفع کننده سوءهاضمه، نیرودهنده قوای عضلانی، آرام‌بخش، ضد تشنج، هضم کننده غذا و تقویت کننده حافظه می‌باشد. زیاد بوییدن بهارنارنج نیز بی‌خوابی می‌آورد و چنانچه عرق آن بیش از یک سال در شیشه بماند خاصیت خود را از دست می دهد.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا