سیر

توضیحات تکمیلی

یک گیاه علفی دوساله و چند ساله است که از خواص دارویی زیادی برخوردار است. سیر در قالب نواحی ایران بخصوص در نواحی شمالی کشور می‌روید و ارتفاع ساقه آن به 30 تا 100سانتی متر می‌رسد.

گلهای سیر به رنگ صورتی کم رنگ یا سبز متمایل به سفید است که هر بوته آن هشت تا بیست حبه دارد.در ایران دو نوع کشت میشود . یکی درشت و سفید که عمدتاَ در استان همدان و دیگری صورتی که در استانهای شمالی کاشته می شود .

در حال حاضر سیر در تمام نقاط دنیا کشت می‌شود، پیازهای تازه خاصیت دارویی دارند که آنها را با زرد شدن برگها در اواخر تیر تا مهرماه برداشت می‌کنند.تمام گیاه مورد استفاده هست . طبیعت آن گرم و خشک است .

یکی از راههای مصرف سیر استفاده از دانه خشک شده آن به میزان دو تا چهار گرم بصورت سه بار در روز است.

سیر اولین بار در آسیای مرکزی کشت شده است و قرن‌ها است که بعنوان ادویه، سبزی و گیاه دارویی در مناطق مدیترانه‌ای تا آسیای مرکزی استفاده می‌شود.سیر به عنوان ادویه در غذاهای گوشتی، سس و سوپ به کار می‌رود و بطور گسترده‌ای در کشورهای منطقه مدیترانه و در شرق استفاده می‌شود. بوی سیر که برای برخی از افراد مشمئزکننده و زننده است جذب خون می‌شود و در نتیجه از طریق تنفس و حتی پوست بدن فرد به مشام می‌رسد.

کارشناسان گیاهان دارویی در سرتاسر جهان این گیاه را به عنوان یکی از مهمترین داروهای گیاهی تلقی می‌کنند. این گیاه در میان بسیاری از فرهنگها در طول هزاران سال هم مصرف غذایی و هم مصرف دارویی داشته است.

نام علمی : Allium sativum ، نام فرانسه Ail و نام انگلیسی آن Garlic  می باشد و دیگر سیر مزروع و ثوم می نامند .

ترکیبات شیمیایی : ارزش دادارویی سیر بیشتر به دلیل ترکیبات گوگرددار آن می باشد . این ترکیبات عباتند از آلیتین ، آلیسین ، و آجوتین ، آب ، پروتئین ، تیامین ، پتاسیم ، سدیم ، رایبوفلاوین ، کلسیم ، فسفر ، آهن ، هیدراتهای کربن ، موادهای جرب ، ویتامین C ، ویتامین A  تشخیص داده شده است .

خواص

آنتی اکسیدان قوی و جلوگیری کننده از آثار زیان بار رادیو اکتیو و ماورای بنفش ، جلوگیری کنن

ده از ایجاد تغییرات مولکولی پیش سرطانی و مانع از پیری زودرس پوست ، دفع کننده مقادیر اضافه آهن ، سرب و کادمیوم از بدن و بهبود دهنده متابولیسم قند ، آرام بخش و ضد اضطراب ، آنتی بیوتیک و مهار کننده قدرت تخریب بافتی میکروب ، محرک رشد موی سر و منقبض کننده رحم پس از زایمان ، ضد برونشیت و بر طرف کننده عفونت های دستگاه تنفسی ، از بین برنده میکروب هلیکو باکترپیلوری در معده و مانع از تشکیل پلاک آترومی دیوار ، آثورت و شرائین دیگر ، دفع کننده عفونت های قارچی کاندیدای پوست ، مخاط دهان ، دستگاه تنفس و واژن ، دفع کننده انگل های روده و خارج کننده سنگ کلیه ، متسع کننده عروق و مانع از بروز سکته قلبی ، مقوی و محرک ، تقویت کننده نیروی جنسی و افزاینده اسپرم ، کاهنده چربی و فشار خون و مانع از تجمع پلاکتی می باشد . در استعمال خارجی به صورت ضماد معالج آرتریسم و تسکین دهنده دردهای روماتیسمی ، ضد عونی کننده زخم های چرکین و التیام بخش زخم ها می باشد .

برگ سیر داروی بسیاری از بیماری ها می باشد و بدن را در مقابل بیماری ها مقاوم می سازد .

منع مصرف : زیاده روی در مصرف سیر می تواند عوارض گوارشی ، سوء هاضمه ، دل درد ، اسهال و تهوع همراه داشته باشد . برای خانم های باردار ممنوع است زیرا باعث افزایش انقباضات رحمی ، سقط جنین و یا زایمان زورس در آنها میشود . برای مادران شیرده توصیه نیشود زیرا ایجاد حساسیت در روده نوزاد می کند . برای اشخاصی که داروهای ضد انعقادی مصرف مینمایند مضر است زیرا چنانچه جایی از بدنشان زخم شود دچار خونریزی شدید می شوند .

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا