غاریقون

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری: قارچی است خوراکی، مخروطی شکل و مدور که روی تنه‌ی بعضی درختان سوزنی برگ از تیره‌ی کاج ظاهر می‌شود و وزن آن گاهی به یک کیلو نیز می‌رسد. سطح خارجی غاریقون از پوست ضخیمی پوشیده شده است که روی آن شیارهای دایره‌ای به رنگ زرد یا قهوه‌ای دیده می‌شود. سطح تحتانی توده‌ی قارچ مرکب از لوله‌های کوتاه و کوچک با منافذی به رنگ مایل به زرد است. پوست خارجی غاریقون به دست آمده از درخت را جدا کرده و بقیه را به صورت قطعه قطعه درآورده به بازار عرضه می‌کنند. این قطعه‌ها اسفنجی شکل به رنگ سفید و غبارآلود به نظر می‌آیند و طعم آنها نیز تلخ است.

بخش مورد استفاده قطعات نامنظم اسفنجی شکل ، نام‌های دیگر آن به فارسی: عربی و در کتب طب سنتی، قارچ درختی، غاریقون ابیض، غاریقون و غاریکوم نامیده شده است. طبیعت آن کمی گرم و بیشتر خشک می‌باشد.

نام علمی : Polyporus officinalis Fries.، نام فرانسه Agaric blanc و نام انگلیسی آن Agaric می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : دو نوع تری ترپنوئید اسید، ارگوسترول، اسید آگاریسیک و آلکالوئید آگارسین در آن مشخص شده است.

خواص

خارج کننده اخلاط از سینه و بازکننده گرفتگی‌های کبد و کلیه، مسهل بلغم و سودا و خارج کننده سنگ کلیه و مثانه، بندآورنده شیر و مانع از عرق کردن بدن، ملین قوی و ضد خونریزی، رفع کننده نفس تنگی و مسکن سرفه‌های مزمن، مسکن درد پاها و دردهای بالای زانو بخصوص ران و مفید برای درد معده و گلو می‌باشد. در ضمن قطع کننده عرق‌های شبانه بیماران مسلولی است.

منع مصرف: اسراف در خوردن آن موجب تهوع و استفراغ می شود مصرف بدون مصلح آن برای گرم مزاجان مضر است .

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا