انیسون چیست ؟

خلاصه

آرام بخش و خواب آور، محرک و معرق، شیرافزا و مقوی معده، کمک کننده به هضم غذا و اشتهاآور، ضد سرفه و خلط آور، افزاینده میل جنسی مردان و مسکن دردهای عمومی بدن، ضد نفخ و رفع کننده دلپیچه، ضد کرم و قاعده آور، ضد تشنج و خون ساز، ضد میکروب و شفاف کننده پوست، ادرارآور و ضد انگل می باشد. در ضمن برای عفونت های مجاری تنفسی فوقانی (سرماخوردگی، سرفه، سینوزیت و برونشیت) و بیماری های قفسه سینه نیز مفید است. خوردن روزی یک لیوان از دم کرده تخم انیسون پر و سفت کننده سینه خانم ها و از شل شدن سینه ها در سنین بالا جلوگیری می کند و به صورت بخور نیز برای سردرد و سرگیجه مؤثر می باشد.

انیسون که آن را بادیان رومی و رازیانه  رومی نیز می‌نامند، گیاهی با دانه‌های بسیار معطراست. انیسون از تیره‌ چتریان است و با دانه‌هایی سبزرنگ، گلابی شکل و کوچک که دارای خواص درمانی بسیاری می‌باشد.

بادیان رومی یا انیسون نوعی گیاه محلی است و بومی جنوب غربی آسیا و منطقه مدیترانه شرقی ازجمله: ترکیه، سوریه، اسپانیا و غیره، می‌باشد.خواص بادیان رومی بسیار زیاد است و این گیاه به نام پیم پینلا انیسوم شناخته می‌شود و طعمی شبیه به شیرین بیان و رازیانه دارد. این گیاه می‌تواند تا نیم متر رشد کند؛ و برگ‌های پرزدار و سبزرنگی دارد. همچنین گل‌های سفیدی دارد که به شکل چتر در کنار هم قرارگرفته‌اند.

این گیاه، طعمی معطر و شیرین دارد به‌عنوان عامل معطر در صابون‌ها، کرم‌ها و عطرها به کار می‌رود. و با توجه به ارزشی که دارد، برای پوست و مو و سلامتی بسیار مفید است. این گیاه دارای خواص زیادی می‌باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

خواص انیسون در یک نگاه

1. فوائد انیسون برای پوست

آنتول موجود در روغن انیسون باعث عطر آن شده است. همچنین شامل خواص ضد اسپاسم، آرام‌بخش، جلوگیری از هضم و محرک است. همچنین به دلیل خواص ضدعفونی‌کننده‌ که دارد، باعث سالم و درخشان شدن پوستتان می‌شود. ترکیب روغن این گیاه با شیباتر یا هرگونه روغن دیگری می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی داشته باشد.

این روغن، تسکین‌دهنده فوری جوش‌ها، آکنه و آسیب‌های پوستی است و به شما کمک می‌کند تا پوستی نرم و صاف داشته باشید.

2. مزایای دانه‌های انیسون برای مو

روغن این گیاه برای موهای چرب استفاده می‌شود، همچنین درترمیم موهای آسیب‌دیده نیز تأثیرگذار است. اگر این روغن را به‌طور مستقیم بر پوست سر، به‌خوبی ماساژ دهید باعث رشد موهای جدید و در کل افزایش رشد مو می‌شود. این روغن شوره سر و پوسته‌ها را نیز از بین می‌برد و به دلیل خواص ضدعفونی‌کننده و ضد میکروبی که دارد، عفونت‌های پوستی را ریشه‌کن می‌کند و باعث می‌شود که از شر شپش و چربی بیش‌ازحد سر خلاص شوید.

3. مزایای بادیان رومی برای بانوان

روغن دانه‌های انیسون دارای خواص استروژن هورمون زنانه است و باعث تسکین بسیاری از مشکلات در زنان می‌شود. به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند (این روغن را روی شکم ماساژ دهید تا انقباضات مربوط به این دوره را کاهش دهید). این گیاه همچنین باعث افزایش شیر مادران می‌شود (چای حاوی این گیاه را 2 الی 3 بار در روز بنوشید). خانم‌های باردار نیز می‌توانند قبل از زایمان از آن استفاده کنند، زیرا باعث تسهیل در زایمانشان می‌شود.

4. انیسون برای رفع گاز معده

این گیاه به‌عنوان بهترین ماده آزادکننده گاز در نوزادان و بزرگسالان محسوب می‌شود و اگر با مواد دیگری مانند زنجبیل یا زیره سبز مخلوط شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. روغن بادیان رومی به هضم وعده‌های غذایی سنگین کمک می‌کند.

ترکیبی از بادیان رومی خردشده، لیمو، نمک و مقداری آب را تهیه کنید و بعد از هر وعده غذایی بنوشید تا به آرام کردن سیستم گوارشتان کمک کنید. علاوه بر این، اشتهاآور نیز هست. این گیاه به‌عنوان یک ملین عمل می‌کند و مشکل یبوست را از بین می‌برد و در نفخ معده تاثیر گذار است و متابولیسم بدن انسان را تنظیم می‌کند و در تحریک گرسنگی نقش بسزایی دارد.

5انیسون یک تسکین‌دهنده برای قلب

روغن بادیان رومی اهمیت بسزایی بر کنترل سطح فشارخون دارد که باعث می‌شود که قلب را قوی و سالم حفظ کند، فشار را از روی قلب کاهش می‌دهد و به عملکرد خوب آن کمک می‌کند. به دلیل طعم شیرین و معطرش به‌عنوان یک نجات‌دهنده قلب شناخته‌شده است که ضربان قلب را کنترل می‌کند و یک ضد درد طبیعی هست.

6. اهمیت انیسون در آشپزی

برگ‌های تازه انیسون برای پخت‌وپز استفاده می‌شود. از آن برای تولید دهان‌شوی‌ها و تمیزکننده دهان استفاده می‌شود و این گیاه به دلیل خواص سم‌زدایی که دارد، به‌طور گسترده در تهیه چای‌های گیاهی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند تسکین فوری سردرد، معده درد، تهوع و غیره باشد. حدود 20 تا 30 گرم از این گیاه آهن موردنیاز روزانه بدن انسان را فراهم می‌کند.

7. ضدصرع و ضد هیستیریک

این گیاه با کاهش گردش خون، می‌تواند به کاهش حملات صرعی نیز کمک کند، همچنین دارای خواص آرام بخشی است که وقتی در دز پایین مصرف شود می‌تواند اثرات ناشی از حملات صرع، تشنج و اختلالات سیستم عصبی را کاهش دهد و یا از بین ببرد.

8. خواص ضدعفونی انیسون

این خاصیت گیاه آن را قادر به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی می‌کند و روند بهبود زخم‌ها را تسریع می‌بخشد.

بهترین خواص انیسون

1.کمک به هضم

انیسون برای کمک به هضم عالی است و می‌تواند گاز معده،حالت تهوع و سوءهاضمه را از بین ببرد، به‌راحتی می‌توانید آن را در وعده‌های غذایی‌تان استفاده کنید.

2. شیر افزا

انیسون به تحریک تولید بیشتر شیر مادر کمک می‌کند به‌طوری‌که متخصصان طب سنتی می‌گویند: مادران شیرده اگر انیسون بجوند و بخورند هم شیرشان زیاد می‌شود و هم از طریق اثری که در شیر می‌گذارد دل‌درد و دل‌پیچه کودک را برطرف می‌سازد.

3. رفع گرفتگی کبد، طحال، کلیه، مثانه و

انیسون را باریشه شیرین‌بیان دم‌کنید و آب صاف‌کرده آن را بنوشید. برای باز کردن گرفتگی‌های کبد، طحال، کلیه، مثانه، رحم، رفع استسقاء(درخواست آب)، خورد کردن سنگ مثانه و تقویت نیروی جنسی مفید است.

4. درمان گوش درد

انیسون را مانند گرد نرم بسایید و با روغن گل سرخ ترکیب کرده و به‌صورت قطره در گوش بچکانید چراکه این روش قدیمی و مؤثری برای تسکین درد گوش، درمان کری و رفع سنگینی شنوایی که از ضربه ایجادشده باشد است.

5. افزایش اشتها

این گیاه می‌تواند اشتها را افزایش دهد و اگر چهل روز صبح ناشتا انیسون را با انجیر بخورید چاق می‌شوید.

6 .تسکین درد دندان

می‌توانید از آن برای کاهش درد دندان استفاده کنید همچنین گرد کوبیده انیسون را با مسواک به دندان‌ها بمالید برای سفیدی و رفع جرم دندان و بدبویی دهان مفید است.

7. انیس می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

8. انیس به تولید گلبول‌های قرمز در خون کمک می‌کند.

9. برای هرگونه مشکلات سیستم گوارشی مؤثر و مفید است.

10. نوشیدن این گیاه با آب داغ، برای کودکانی که آبریزش بینی دارند، مناسب است.

11. انیس می‌تواند سیستم تنفسی را که موکوس از آن خارج می‌شود، پاک کند.

12. اگر سرفه می‌کنید، این گیاه می‌تواند به کاهش و از بین بردن علائم کمک کند.

13. به کشتن میکروب‌ها در داخل بدن کمک می‌کند.

14. انیسون را باتخم کرفس و شکر نرم بکوبید و هرروز بخورید چراکه بواسیر بادی را درمان می‌کند.

15. به درمان رماتیسم کمک می‌کند.

16. اگر مشکلات قاعدگی دارید، انیسون می‌تواند به آن کمک کند.

17. برای رفع تشنگی گزینه بسیار خوبی است.

18. بُخور انیسون مسکن سردردهای سردمزاجان است.

19. روغن انیسون یا بادیان رومی می‌تواند برای پسوریازیس بسیار کارامد باشد، همچنین برای از بین بردن شپش نیز موثر است.

20. این گیاه منبع مهمی از مس، منگنز، پتاسیم، کلسیم و غیره می‌باشد و یکی از مهم‌ترین عناصری است که حاوی ویتامین B می‌باشد.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا