گل ساعتی

توضیحات تکمیلی


مشخصات ظاهری :گیاهی است چند ساله، پیچنده و به رنگ سبز کلمی، ساقه‌های آن استوانه‌ای و زاویه‌دار، برگ‌های آن متناوب با بریدگی‌های عمیق، سر نیزه‌ای، کامل و نوک‌تیز و در بعضی موارد برگ‌های آن مرکب با چند برگچه می‌باشند. گل‌های آن خوشبو، کاسبرگ‌ها سفید رنگ، سطح داخلی کاسبرگ‌ها صورتی کمرنگ و تاج گل سفید با قاعده و رأس صورتی کوتاهتر از گلبرگ‌ها است. میوه‌اش تقریباً کروی شکل به ابعاد یک گردو، به رنگ نارنجی روشن، گوشت داخلی میوه زرد رنگ و قابل استفاده است و میوه محتوی تعدادی دانه‌های سیاه رنگ می‌باشد.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گل ساعتی، زهرة الساعة و چرخ الفلاک نامیده شده است.بخش مورد استفاده عصاره‌ی گیاه. در ضمن قسمت‌های مختلف دیگر گیاه نیز خواص دارویی دارند.نحوه مصرف طبق دستور پزشک. در ضمن عصاره‌ی گل ساعتی در صنایع داروسازی کاربرد دارد.طبیعت آن معتدل به سمت گرم است .
نام علمی :Passiflore caerulea L.، نام فرانسه Passiflore bleue و نام انگلیسی آن Blue passionflower می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :یک آلکالوئید، اسید سیانیدریک و... در آن تشخیص داده شده است.ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گوشت خام و دانه‌ی واقع در داخل میوه‌ی گل ساعتی:آب، پروتئین، چربی، هیدرات‌های کربن، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، ویتامین A، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین C در آن تشخیص داده شده است.

خواص

درمانی عصاره آرام‌بخش، خواب‌آور، مسکن، ضد اسپاسم و جلوگیری کننده از انسداد شریان‌های اکلیلی قلب می‌باشد. در ضمن برای تحریکات مغذی، اضطراب، نگرانی، تشنج، هیستری، طپش قلب، آسم، قاعدگی دردناک، ضعف اعصاب، فشار خون بالا، لرزش افراد سالخورده و گُر گرفتگی زنان یائسه نیز مفید است.
منع مصرف : استفاده از عصاره‌ی گل ساعتی در دوران بارداری ممنوع می‌باشد. زیاده‌روی در مصرف آن باعث خواب‌آلودگی و ایجاد بیماری‌های عصبی می‌شود. در ضمن خوردن مقداری جوشانده ریشه‌ی تازه‌ی گل ساعتی می‌تواند یک سگ قوی را پس از نیم ساعت هلاک کند.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا