پنبه

توضیحات تکمیلی

 مشخصات ظاهری :گیاهی است علفی و یک ساله به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن متناوب و مرکب از حدود 5 لوب مشخص، پنجه‌ای و نوک تیز و پهنک برگ‌ها غبارآلود و تیره‌رنگ می‌باشد. گل‌های پنبه به رنگ زردِ روشن و لکه‌های ارغوانی در هر یک از گلبرگ‌ها رویت می‌شود. .میوه‌اش (قوزه‌ی پنبه) به ابعاد یک گردو که داخل آن 5 خانه وجود دارد و محتوی دانه‌های پنبه یا به اصطلاح پنبه‌دانه می‌باشد. سطح دانه‌ها، تیره رنگ و پوشیده از تارهای سفید است که پس از رسیدن قوزه و باز شدن آن تارهای سفید از هم باز شده و در این موقع پنبه آماده برداشت می‌باشد.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، پنبه معمولی، کِلوزه، قُطن و جوزق نامیده شده است.بخش مورد استفاده پنبه‌دانه. در ضمن پنبه، برگ، گل و پوست ریشه‌ی گیاه نیز در طب سنتی و صنایع مختلف کاربرد دارند. روغن دانه‌ی پنبه در صنایع مختلف از جمله صابون‌سازی کاربرد دارد و نوع تصفیه شده‌ی روغن پنبه، خوراکی است.نحوه مصرف دانه پنبه باید در حد مجاز، با احتیاط و زیر نظر پزشک انجام شود.طبیعت دانه پنبه گرم و تر و طبیعت گیاه و برگ پنبه گرم و خشک است.


نام علمی :Gossypium herbaceum L.، نام فرانسه بوته Cotonnier و ثمر آن Coton و نام انگلیسی آن Cotton plant می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :در گیاه پنبه مواد بتائین، کولین و سالیسیلیک اسید، در گل‌های آن ماده‌ای به نام کوئرسی مریت‌رین استووانیلون و در دانه پنبه روغن قابل استخراج تشخیص داده شده است.

خواص

 خواص دانه پنبه :نرم کننده سینه و ضد تب، افزاینده اسپرم و تقویت کننده قوای جنسی، تسکین دهنده سرفه‌های مقاوم و شیرافزا، مسکن سردرد و برطرف کننده یبوست می‌باشد.
خواص گل و برگ:نرم کننده سینه و در استعمال خارجی جوشانده گل‌ها و برگ‌ها تحلیل برنده ورم‌ها و له شده‌ی برگ‌ها به صورت ضماد و گذاشتن آن بر روی گودی کمر برطرف کننده ناراحتی‌های مثانه و باعث دفع ادرار می‌شود.
خواص پوست ریشه:بازکننده قاعدگی، تسهیل کننده وضع حمل، قبض کننده، ادرارآور، بندآورنده‌ی اسهال خونی و در استعمال خارجی جوشانده‌ی پوست ریشه نرم کننده و تحلیل برنده ورم‌ها و دود آن برای بواسیر مفید است.
منع مصرف :در روغن تخم پنبه نوعی ماده‌ی سمّی وجود دارد که قبل از مصرف خوراکی باید تصفیه شود.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا