اسفناج

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است علفی، یک ساله تا دوساله و دو پایه با ساقه‌ای راست و شیاردار به ارتفاع حدود 60 سانتی متر، پربرگ، برگ‌های آن با پهنکِ مثلثی شکل، گوشتی، پهن، نرم، به رنگ سبز تیره و منتهی به دمبرگ مشخص می‌باشند. گلهایش تک جنس در هر پایه، گل آذین ماده به صورت سنبله انتهایی و گل آذین نرمحوری است و رنگ گل‌ها مایل به سبز می‌باشد. میوه‌اش دایره‌ایِ تخم مرغی شکل، تخت و تقریباً صاف یا مدور، با شاخ‌های خیلی نازک و محتوی تخم‌های گرد و خاکستری رنگ است.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، اسفناج، اسفاناخ، اسفاناج، اسبانخ و اسپناج نامیده شده است.بخش مصرف برگ و ساقه و تخم نحوه مصرف معمولاً برگ و ساقه را به صورت خام یا پخته استفاده می‌کنند.طبیعت آن معتدل است.
نام علمی :Spinacia Oleracea L، نام فرانسه Epinard و نام انگلیسی آن Spinach می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :پروتئین، چربی، سکرتین، لسییتین ساکارید، ساپونین‌ها، کلروفیل، نیاسین، آرسینیک، رایبوفلاوین، اکسالیک اسید، هیدرات کربن، تیامین، انواع ویتامین‌ها، آهن، فسفر، آب، خاکستر، سدیم، کلسیم و پتاسیم در آن مشخص شده است.

خواص

تمیز کننده قوی روده‌ها و افزاینده حجم خون، سریع الهضم و بادشکن، سرشار از آهن و ویتامین‌ها و خون‌ساز، افزاینده گلبول‌های قرمز خون و شیرافزا، ضد یرقان و کاهنده قند و کلسترول خون، ضد سرطان و مسکن سردردهای ناشی از اختلالات صفراوی یا گوارشی، ضد ورم ریه و باز کننده گرفتگی صدا، کاهنده فشار خون و تحلیل برنده ورم روده کوچک، لاغر کننده و برطرف کننده یبوست، محرک کلیه و خنک کننده، ادرارآور و صفرابر، آرام‌بخش و تحریک و تقویت کننده عضله قلب می‌باشد. در ضمن برای سرفه‌های خشک، ورم و درد گلو، درد سینه، حبس البول، بزرگی غده تیروئید، روماتیسم، نقرس و آسم نیز مفید است.آب اسفناج را دور نریزید با شکر مخلوط کرده برای افرادی که کمبود آهن یا کم خونی دارند بسیار نافع است. اسفناج بهترین غذا برای خانم‌های باردار و کودکان کم‌اشتها و کم رشد است.
منع مصرف : 

افراد سرد مزاج باید اسفناج را با زنجبیل و هل مصرف کنند.

مصرف بیش‌ از حد اسفناج در توانایی جذب برخی از مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم، زینک و غیره تداخل ایجاد می‌کند.

مصرف بیش ا زحد اسفناج خام و پخته باعث مشکلات شکمی مانند ورم و اسپاسم معده و گاز روده و یبوست و دل درد می شود.

مصرف زیاد اسفناج می تواند منجر به اسهال شود.

اسفناج خودش منبع آهن است ولی استفاده بیش از حد از آن باعث کم خونی می شود چرا که بدن قابلیات جذب آهن را از دست می دهد.

مصرف اسفناج باعث افزایش اسید اوریک بدن می شود و برای افراد مبتلا و یا مستعد به نقرس بد است.

مصرف اسفناج می تواند باعث زبر شدن دندان ها شود.

مصرف بیش از حد اسفناج می تواند منجر به آلرژی شود.

مصرف این گیاه می تواند با داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین تداخل داشته باشد.

زیاده روی در مصرف این گیاه می تواند منجر به آکنه شود.

مصرف همزمان ماست و اسفناج باعث می شود که آهن جذب نشود و مقداری از کلسیم ماست هم دفع شود.

منجمد کردن و یخ زدن اسفناج فریزر شده باعث می شود که مقداری از خواص خود را از دست بدهد.

خشک کردن اسفناج باعث می شود که مقداری از خواص خود را از دست بدهد مانند ویتامین C و املاح و مواد معدنی دیگر.

تحقیقات نشان می دهد که بهتر است خیال منجمد کردن اسفناج را از سر خود بیرون کنید.

اسفناج مانده خواص غذایی زیادی ندارد و بهتر است این سبزی را تازه مصرف کنید.

مصرف بیش از حد اسفناج در بارداری باعث می شود که دیگر مواد معدنی که مصرف می کنید جذب بدن شما نشود

 

نکته مهم

کارشناسان به تازگی دریافته اند مصرف سبزیجات حاوی آهن از جمله اسفناج می‌تواند در مغز فرآیندی شبیه به زنگ زدگی سطح فلزات ایجاد و زمینه ساز ابتلا به بیماری آلزایمر شوند.

محققان با بررسی بر روی افراد میانسال و سالمند دریافته اند چنانچه سطح آهن خون و پروتئین بتا آمیلوئید در خون بالا باشد امکان ابتلا به آلزایمر در فرد بیشتر وجود دارد و برعکس هرچه سطح آهن خون کمتر باشد خطر ابتلا به این بیماری کمتر است.

کارشناسان بر این اساس در حال طراحی دارویی برای مقابله و درمان آلزایمر هستند که بتواند زنگ زدگی و مرگ سلول‌های مغزی را از بین ببرد.

بیماری آلزایمر از جمله رایج‌ترین اشکال زوال مغزی است که اکنون دردنیا میلیون‌ها نفر به آن مبتلا هستند و کارشناسان تخمین می‌زنند در صورت عدم برنامه ریزی صحیح برای کنترل و مبارزه با آن درسال‌های آینده به یک چالش جهانی تبدیل شود.

محققان کانادایی که در خصوص اثر سبزیجات حاوی آهن بر رنگ زدن سلول‌های مغزی تحقیق می‌کنند دارویی به نام PMN310 antibody تولید کرده اند که عوارض جانبی بر بدن انسان ندارد و می تواند به بازسازی سلول‌های مغزی بپردازد، کارشناسان امیدوار هستند این دارو پس از انجام آزمایشات موفقیت آمیز در سال 2025 وارد بازار‌های جهانی شود

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا