گل نسترن

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :درختچه‌ای است خودرو و چند ساله به ارتفاع حدود 3 متر، پر شاخه و شاخه‌های آن سبز رنگ، تیغدار، آویخته و کمانی شکل می‌باشند. برگ‌های آن منقسم به 5 تا 7 برگچه‌ی صاف، کبود رنگ، دندانه‌دار و نوک‌تیز می‌باشند. گل‌های آن سفید در بعضی موارد صورتی کمرنگ و خوشبو که بر روی پایکی صاف، کوتاه و خزدار قرار دارند. میوه‌اش کروی شکل مایل به تخم مرغیِ کوزه‌ای، قرمز رنگ و محتوی تعدادی دانه‌ی سفت، سخت، براق، بیضوی و زاویه‌دار که داخل الیافی نازک است می‌باشد. در اغلب کشورها خصوصاً در کشورهای غرب آسیا، شمال آفریقا و در ایران بیشتر در نواحی جنگلی و بیشه‌زاری استان‌های گلستان، آذربایجان، همدان، کرمانشاه، ایلام و خراسان شمالی، جنوبی و رضوی انتشار دارد به میوه رسیده‌ی نسترن سینورودون می‌گویند که پس از خشک شدن حالت سخت به خود می‌گیرد و رنگ آن در این هنگام قهوه‌ای قرمز، بوی آن ضعیف و طعم آن قابض، کمی شیرین و اسیدی است.  بخش مورد استفاده ، میوه. در ضمن گل و برگ‌های نسترن نیز خواص دارویی دارند.نحوه مصرف : عمولاً میوه و گل نسترن را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، نسترن، ورد احمر بری، وردالکلب و گل سرخ بری نامیده شده است. طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک می‌باشد.

نام علمی : Rosa canian L.، نام فرانسه درختچه Eglantier، نام فرانسه گل نسترن Rose de chien و نام انگلیسی درختچه و گل نسترن Dog rose   ، سای نورودون  Cynorhodon می‌باشد.

ترکیبات شمیایی : قسمت گوشتی جدار میوه‌ی نسترن دارای اسیدهای مختلفی مانند اسید سیتریک و اسید مالیک، قند، تانن و ویتامین C می‌باشد.

خواص

خواص میوه نسترن ( سینورودون ): تقویت کننده سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها و قبض کننده، مدر و دفع کننده کرم آسکاریس، خارج کننده اخلاط خونی و مفید برای سرماخوردگی، کاهنده اسید اوریک و سرشار از ویتامین C، تحلیل برنده ورم کلیه‌ها و مسکن درد کلیه‌های سنگدار، تسکین دهنده دردهای عمومی بدن و جلوگیری کننده از رقت خون، حاوی کلسیم فراوان و خارج کننده سنگ کلیه و مثانه، ضد خونریزی لثه و بند آورنده اسهال، رفع کننده عفونت‌های کلیه و مفید برای نقرس، ضد خونریزی سینه و تحلیل برنده ورم مجاری ادراری می‌باشد. در ضمن برای رفع انقباض غیرارادی ماهیچه‌های معده نیز مفید است.

خواص گل نسترن : در استعمال خارجی جوشانده گل نسترن برای شستشوی زخم‌ها، اولسرها و سوختگی‌ها کاربرد دارد.

چون گل نسترن شیرین است حشرات را به خود جذب می کندمخصوصاًحشره مخصوصی به نام سای نیپس Cynipsکه درنیش زدن،برجستگی های کوچکی پوشیده از تاروبه رنگ سبز مایل به قرمز درآن به وجودمی آوردکه به نام (به دگار)Bedegar معروف است که خواص طبی مهمی دارد.مخصوصاًبرای بیماران مسلول تقویت کننده بوده ومانع عرق کردن می شود؛وهمچنین مقدارآلبومین درادرار راکم می کند.(به دگار)اثر آرام کننده اعصاب نیز دارد.

منع مصرف : هیچ گزارشی منع مصرف نشده است

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا