ترخون

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است علفی، خوشبو و چند ساله به ارتفاع حدود 40 سانتی‌متر با برگ‌های سبز تیره، متناوب، دراز، باریک و نوک تیز و گل‌هایش سبز مایل به زرد و به صورت خوشه از کنار برگ‌های وصل به ساقه ظاهر می‌شوند. ریشه‌ی آن بلند و دارای انشعابات زیادی می‌باشد. در نواحی معتدل و معتدله سرد اغلب کشورها و ایران از طریق پاجوش و قلمه کاشته می‌شود.بخض مورد استفاده برگ و سر شاخه ها نحوه مصرف به طور معمول برگ و سرشاخه‌ها را به صورت تازه یا خشک شده استفاده می‌کنند و در صنایع غذایی و دارویی نیز کاربرد دارند. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، ترخون، تلخون، الحوذان و طرخون نامیده شده است. طبیعت آن خیلی گرم و خشک می‌باشد.

نام علمی : Artemisia dracunculus L.، نام فرانسه Estragon و نام انگلیسی آن Tarragon می‌باشد. 

ترکیبات شمیایی دروغن فرار، ایزوکومارین، تیامین، رایبوفلاوین، فیتوسترول، کالری، چربی، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر غذایی، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، منگنز و ویتامین A در آن مشخص شده است.

خواص

مقوی معده و ضد اسپاسم، سرشار از ویتامین C و ضد نفخ، بازکننده گرفتگی‌ها و دفع کننده اخلاط، التیام‌بخش زخم‌های دهان و پیشگیری از سرطان، ضد انگل و برطرف کننده بیماری‌های عفونی شدید، ضد عفونی کننده مجاری دستگاه هاضمه و مانع از ایجاد بیماری‌های قلبی، جلوگیری کننده از ابتلا به فشار خون و مفید برای تصلب شرائین، تسکین دهنده دردهای روماتیسمی و ضد اسکوربوت، رفع کننده گازهای روده و ملین، ضد تشنج و خواب‌آور، رفع کننده بدبوئی دهان و اشتهاآور، برطرف کننده بلع هوا و مخدر می‌باشد. در ضمن برای نقرس، سکسکه، قاعدگی دردناک، ضعف اعصاب، آرتروز و ترش کردن معده نیز مفید است.                                                                                              منع مصرف :

  1. مصرف ترخون برای افرادی که دارای مشکلات تنفسی و سرفه های شدید و دردهای سینه دارند مضر است باعث خشونت سینه می شود.

  2. مصرف ترخون برای گرم مزاجان مضر است. و مصرف بیش از حد آن سبب وجود آمدن مشکلاتی در آنها می شود.

  3. زیاده روی در مصرف ترخون، شهوت را کاهش می دهد و خون غلظت خون را بالا می برد سبب تیره شدن خون می شود.

  4. مصرف طولانی مدت و منظم ترخون به دلیل وجود ماده به نام استراگول می تواند باعث ایجاد سرطان شود.

  5. وجود استراگول در ترخون سبب تأثیر آن بر جنین و ایجاد ناهنجاری در آن  ، مصرف آن به زنان باردار توصیه نمی شود. مصرف بیش از حد آن سبب آغاز قاعدگی در زنان باردار می شود که می تواند منجر به سقط جنین شود.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا