کدو حلوایی

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : 

گیاهی است یک ساله، ساقه‌های آن گسترده و خزنده روی زمین، برگ‌های آن سبز تیره، پهن، کلیوی شکل، کنگره‌ای، دندانه‌دار با لبه‌های افتان و لکه‌های سفید روی برگ‌ها رویت می‌شود. جام گل‌های آن زردِ کم رنگ، استکانی با لوب‌های نوکدارِ خمیده، میوه‌اش به رنگ‌های مختلف، معمولاً استوانه‌ای شکل در میانه به هم آمده با جفت‌های به آسانی جدا شونده و دانه‌های داخل میوه (کدو) سفیدِ کِدر می‌باشند بخش مصرف میوه  و نحوه مصرف معمولاً کدو حلوایی را به صورت پخته مصرف می‌کنند . نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کدو حلوایی، کدو زمستانی، کدو رشتی و کدو مربایی نامیده شده است.

در ایران و در اغلب کشورها در نواحی معتدله، گرم و مرطوب کاشته می‌شود طبیعت آن سرد و‌ تر است.

 

نام علمی : Cucurbita moschata Duchesne، نام فرانسه Citrouille و نام انگلیسی آن Pumpkin می‌باشد. 

ترکیبات شیمیایی :  مواد موجود در آن: آب، پروتئین، چربی، مواد قندی، هیدرات‌های کربن، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، نیاسین، رایبوفلاوین و ویتامین‌های  A و C در آن تشخیص داده شده است.

خواص

تأمین کننده نیروی حیاتی بدن و تسکین دهنده عطش و حرارت درونی، غذای مناسبی برای مبتلایان به دیابت و معده‌های ضعیف، نرم کننده سینه و خلط‌آور، بازکننده و رگ‌های بدن و تصفیه کننده خون، کاهنده غم و اندوه و افزاینده قدرت فکر و اندیشه می‌باشد. در ضمن برای یبوست، سرفه، کم خونی، برص و لکه‌های سفید ظاهر شده روی بدن نیز مفید است. کدو حلوایی پخته شده و گرم را به صورت ماسک به صورت بمالید نیم ساعت صبر کرده رنگ چهره و رخسار را براق و زیبا می‌کند. پخته شده آن به صورت مرهم برطرف کننده ورم و التهابات می‌باشد. غرغره با آب کدوی پخته شده مفید برای گلو درد، آب کدوی پخته شده برطرف کننده اختلالات کلیه و مثانه و کدوی پخته شده با عدس غذایی مناسب برای گرفتگی سینه است.

منع مصرف : طبق بررسی ها و مطالعات انجام شده ، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که مصرف کدو حلوئی برای گروه های خونی O , A مفید است . اما یکی از مضرات کدو تنبل برای گروه خونی B  می باشد . همچنین کدو حلوایی برای گروه خونی AB مشکلی ندارد .

باید توجه داشته باشید که شیرینی کدو حلوایی در حد مطلوب نیست و بسیاری از افراد آن را آغشته به شهد های شیرین مصرف می کنند . ولی افراد مبتلا به اضافه‌وزن ، چاقی ، بیماران دیابتی و آنهایی که مشکلات متابولیک دارند باید در خوردن کدو حلوایی آغشته به شهد احتیاط کنند .

در خوردن کدو نباید زیاده‎ روی شود چون اشتها را کم و معده را ضعیف میکند.

به دلیل آنکه کدوحلوایی جزو گیاهانی با طبع سرد می باشد برای افرادی که مراج آنها با اینگونه مواد غذایی سازگار نیست توصیه نمی شود. ولی اگر علاقه به خوردن کدو حلوایی دارید می توانید پخته آن را همراه با کمی فلفل سیاه میل کنید.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا