جنسینگ

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن مرکب دارای حدود 7 برگچه که به طور گروهی با دمبرگ‌های خود از یک نقطه خارج شده و تشکیل یک برگ مرکب را می‌دهند. برگچه‌ها بیضوی با کناره‌ی دندانه‌دارِ و نوک تیز می‌باشند. گل‌های آن کوچک، سفید مایل به زرد، پنج‌تایی و مجتمع به صورت چتری مدور و میوه‌اش سته مانند و رنگ میوه سیاه می‌باشد. ریشه‌ی گیاه (جین سینگ) که مورد استفاده است دراز، ضخیم، یک شاخه یا دو شاخه، گاهی موارد منشعب و طول ریشه بسته به سن گیاه متفاوت و گاهی موارد به یک متر هم رسیده است. پوست خارجی ریشه زرد رنگ و طعم آن کمی شیرین می‌باشد. اغلب در مناطق کوهستانی شرق آسیا انتشار دارد و در چین، کره، ژاپن و روسیه به صورت پرورشی کاشته می‌شود. نام‌های دیگر ریشه‌ی گیاه به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، جین سینگ، ژین سنگ، جنسه و جنسا نامیده شده است.  بخش مورد استفاده ریشه جنسینگ و نحوه استفاده جین سینگ را به اشکال و روش‌های مختلفی از جمله به صورت کپسول، تنطور، نوشیدنی و یا تونیک استفاده می‌کنند و در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد. در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.  طبیعت آن گرم و خشک است.

نام علمی : Panax ginseng C.A.Mey.، نام فرانسه ریشه‌ی گیاه (جین سینگ) Ginseng و نام انگلیسی ریشه‌ی گیاه (جین سینگ) Chinese ginseng می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : گلیکوزید پاناکیلون، ژین سنین، ساپونین، اسانس پاناسن، هورمون، رزین، ماده‌ی تلخ، پیتید، هیدرات‌های کربن، مواد معدنی مختلف، ویتامین‌های E, C, B و غیره در آن تشخیص داده شده است.

خواص

جلوگیری کننده از پیری زودرس و طولانی کننده عمر، محرک غدد مترشحه داخلی و افزاینده قدرت تفکر در برابر ناراحتی‌ها، تقویت کننده افراد ضعیف پس از عمل جراحی و ضد نفخ معده، ضد افسردگی و مسکن دردهای عمومی بدن، حفاظت کننده انسان در برابر اشعه رادیواکتیو و تقویت کننده دستگاه عصبی، محرک، مقوی و افزاینده میل جنسی و رفع کننده استرس‌های فیزیکی، تنظیم کننده قند و فشارخون و ضد عوارض یائسگی، تصفیه کننده خون و انرژی‌زا، بندآورنده خونریزی و عادت ماهیانه بیش از حد متعارف و التیام‌بخش زخم‌ها، ایجاد قوت، نیرومندی و آمادگی برای تحمل مشکلات و برطرف کننده لرزش‌های زمان پیری، گشاد کننده عروق و محرک سیستم ایمنی، تحلیل برنده ورم‌ها و ضد آریتمی، تقویت کننده پنج عضو اصلی بدن و مقوی قلب، محافظت کننده از کبد و مقوی هوش و حافظه می‌باشد. در ضمن برای رفع ناراحتی‌های عصبی و فکری، کم خونی، بی‌نظمی در تنفس، خستگی شدید، دردهای ناحیه قلب و ترک اعتیاد نیز مفید است.

قابل توجه :

ریشه جین سینگ، آلوئه‌ورا و کامبوجا به منزله اکسیرهای جوانی و طول عمر هستند. در سطح جهانی تقلب‌های وسیعی در فروش و تهیه ریشه جین سینگ می‌شود و ریشه گیاهان دیگر را به جای آن می‌فروشند. سطح ریشه جین سینگ چروکیده و دارای شیار است.

منع مصرف : زیاده‌روی در مصرف جین سینگ سبب ایجاد تغییرات شدید در فشار خون شده و استفاده از آن به طور طولانی مدت مضر می‌باشد.

سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید برای استفاده از آن با پزشک خود مشورت نمایند. در ضمن این گیاه ممکن است با وارفارین و برخی از داروهای ضد افسردگی تداخل ایجاد کند. کافئین هم ممکن است اثرات محرک آن را تقویت نماید.

برخی از علائم بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، ام اس و آرتریت را تشدید کند بنابراین اگر دچار چنین بیماری هایی هستید با برای مصرف مکمل آنها هم با پزشک تان مشورت نمایید. با مصرف آن همچنین ممکن است با لخته شدن خون مواجه شوید و افراد مبتلا به شرایط خونریزی نباید از آن استفاده کنند. افرادی که پیوند عضو داشته اند هم منع مصرف دارند زیرا ممکن است خطر رد ارگان را افزایش دهد.

بیماری های حساس به هورمون زنانه مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبروئیدهای رحم تداخل پیدا کنند زیرا اثراتی مشابه استروژن دارد.

داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • داروهای دیابت
  • داروهای ضد انعقاد خون
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای آسم
  • تحریک کننده
  • مورفین

دچار سندرمی کند و با اختلالات عاطفی، آلرژی، مشکلات قلبی، عروقی و کلیوی، خونریزی مجرای تناسلی، سندرم تخمدان، پر فشاری خون، فشار خون بالا و مشکلات تولید مثل همراه شود.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا