اقاقیا

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : درختی است خاردار به ارتفاع حدود 15 متر گاهی موارد بیشتر، ساقه‌های آن دارای شکاف‌های عمیقی است و رنگ پوست ساقه‌ها خاکستری می‌باشد. برگ‌های آن متناوب و مرکب از برگچه‌های بیضویِ کوچک، متقابل و شانه‌ای فرد و سطح فوقانی برگ‌ها سبز تیره و سطح تحتانی برگ‌ها خاکستری رنگ است. گلهایش مجتمع به صورت خوشه‌های پرگل و آویزان، خوشبو و به رنگ سفید می‌باشند. میوه آن نیام (غلافی شکل) و محتوی حدود 10 دانه کلیوی شکل و قهوه‌ای رنگ است. در تمام نواحی معتدله و معتدله سرد کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکای شمالی و در ایران در نواحی معتدله خصوصاً در نواحی جنگلی استان‌های شمالی، غربی، مرکزی و شمال شرقی روییده و کاشته نیز می‌شود.بخش مورد استفاده گل. در ضمن برگ، دانه، ریشه و پوست درخت نیز خواص دارویی دارند. نحوه مصرف معمولاً گل را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. در ضمن گل درخت اقاقیا در صنایع مختلف دیگری نیز کاربرد دارد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، اقاقیا و شجرة الجراد نامیده شده است. طبیعت آن گرم است.  

نام علمی : Robina Pseudo acacia، نام فرانسه Carouge و نام انگلیسی آن Locust tree می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : پروتئین، گلوکوزید، روبین، مواد روغنی، انواع صمغ‌ها، کاروتین، فسفات کلسیم، یک ماده رنگی و غیره در آن تشخیص داده شده است.

خواص

گل اقاقیا آرام کننده و مسکن سردردهای با منشأ مسمومیت، ضد اسپاسم و صفرابر، افزاینده قدرت بینایی و قابض، ضد اسکوربوت و نرم کننده، خارج کننده سموم از بدن و مفید برای بیماری‌های کبدی، خنک کننده و تهوع‌آور، قاعده‌آور و ضد کرم، معالج زخم‌های مزمن و برطرف کننده پیدایش لکه‌های آبله می‌باشد. در ضمن برای دیابت، لک و پیس، دردهای گلو، آسم، جوش‌های داخل چشم و سستی مفاصل نیز مفید است.

منع مصرف : زیاده‌روی در مصرف قسمت‌های مختلف درخت اقاقیا ایجاد مسمومیت کرده و مضر است.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا