کنگرفرنگی یا آرتیشو

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است چند ساله با ساقه‌ای ضخیم، شیاردار و ایستاده به ارتفاع حدود 20 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، ریشه‌ی گیاه حجیم، برگ‌های آن متناوب، پهن، دندانه‌دار، منقسم به قطعات نامنظم و دارای بریدگی‌های عمیق، سطح فوقانی برگ‌ها سبز تیره و سطح تحتانی برگ‌ها سفید رنگ و پوشیده از کرک‌های سفید می‌باشد. در انتهای ساقه گیاه کاپیتول دیده می‌شود که در حالت سبزی پوشیده از گلبرگِ ضخیمِ گوشتی می‌باشد. گل‌های آن لوله‌ای به رنگ آبی مایل به بنفش و میوه‌اش شفاف و قهوه‌ای تیره و منتهی به تارهای سفید در قسمت انتهایی است. در اغلب نواحی کشورها خصوصاً کشورهای اروپایی و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی، خراسان رضوی و تهران به صورت خودرو انتشار داشته و کاشته نیز می‌شود.بخش مورد استفاده تمام قسمت گیاه و نحوه مصرف به طور معمول کنگر فرنگی را به صورت پخته استفاده می‌کنند و روش‌های مصرف مختلف دیگری نیز دارد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کنگر فرنگی، خرشوف و کنگر بستانی نامیده شده است. این گیاه در ایران با نام خارجی آرتیشو معروف است. طبیعت آن گرم است.

نام علمی : Cynara Scolymus L.، نام فرانسه Arthichaut و نام انگلیسی آن Artichoke می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : آب، انرژی، چربی تام، پروتئین، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، مس، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین، منگنز، آهن، منیزیم، فولات و ویتامین‌های K, C, B6, A در آن تشخیص داده شده است.

خواص

صفرابر و ضد التهاب و ورم پوست بدن، ضد میگرن و اشتهاآور، تقویت کننده نیروی جنسی و مسکن سردردهای یکطرفه، دفع کننده انگل‌ها و ضد تب، تمیزکننده کبد و تنظیم کننده اعمال کبد، دفع کننده سموم از بدن و خارج کننده سنگ‌های صفراوی، ضد یرقان و خون‌ساز، التیام‌بخش زخم روده (کولیت اولسترووکرون) و ضد اگزما، ضد نقرس و برای مرض قند ناشی از نارسایی اعمال کبد مفید می‌باشد. در ضمن برای مورمور شدن اندام‌ها بخصوص سرانگشتان، خستگی و بی‌حالی، کهیر، به سختی ادرار کردن، آنژین، تصلب شرائین، روماتیسم، بیماری‌های پوستی و جمع شدن چربی دور کبد نیز مفید است.

منع مصرف : گیاهان تیره کاسنی از جمله گیاه کنگر فرنگی به دلیل ایجاد حساسیت نباید به صورت مستقیم استفاده شوند و در افرادی که واکنش های آلرژیک شدید دارند منع مصرف دارد. این گیاه در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود. همچنین استفاده از این گیاه در انسداد مجاری صفراوی به دلیل اثرات منقبض کننده کیسه صفرا مجاز نیست. مستعد تشکیل گاز قوی - به ویژه کسانی که به فروکتوز و لاکتوز تحمل نمی کنند

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا