بومادران

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری:گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌هایی زرد رنگ و دارای ریشه‌ای نازک، عمودی و پرانشعاب می‌باشد. برگ‌های آن بدون دمبرگ، متناوب، پوشیده از کرک، دراز و سرنیزه‌ای هستند. در انتهای ساقه، گل دهنده و گل‌های آن مجتمع به صورت چتری، کوچک و زرد رنگ گاهی موارد سفیدِ مایل به صورتی و یا سفیدِ مایل به کبود می‌باشند. میوه‌اش فندقه و دراز است. در ضمن از کلیه‌ی قسمت‌های این گیاه بوی قوی متصاعد می‌شود.در نواحی معتدل و معتدله سرد اروپا، آسیا، آمریکا و در ایران بیشتر در نواحی جنگلی استان‌های شمالی، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، همدان، کرمانشاه و فارس انتشار دارد.ام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بومادران، بومادران هزار برگ، بوماران، ام الف ورقه، حزنبل، برنجاسف و قیصوم نامیده شده است.بخش مورد استفاده:برگ و سرشاخه‌های گلدار که طعم تلخ و بوی قوی دارند.نحوه مصرف:معمولاً برگ و سرشاخه‌های گلدار را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بومادران، بومادران هزار برگ، بوماران، ام الف ورقه، حزنبل، برنجاسف و قیصوم نامیده شده است.طبیعت آن گرم و خشک است.

خواص

کاهنده قند و فشار خون، دفاع کننده کرم‌های معده و خارج کننده سنگ کلیه، قطع کننده ترشحات رحمی و بندآورنده خونریزی، ضد تشنج و صفرابر، تقویت کننده اعصاب و بازکننده قاعدگی، ضد تب و قابض، ضد اسپاسم و التیام‌بخش زخم‌های سطحی، ضد انگل و دفع کننده باد روده‌ها، عرق‌آور و بادشکن، هضم کننده غذا و اشتهاآور، ضد عفونی کننده و نرم کننده می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های گوارشی، جهاز هاضمه، سرماخوردگی، التهاب گلو و دل درد نیز مفید است.

منع مصرف : استفاده از آن برای خانم‌های باردار، خانم‌های دارای می‌یوم و خونریزی‌های شدید در دوران قاعدگی، مادران شیرده و کودکان زیر 2 سال ممنوع می‌باشد.آلرژی و حساسیت: روغن بومادران در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت می شود که با علائمی مانند سردرد و سوزش پوست مشخص می شود.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا