ارزن

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :گیاهی است یک ساله با سابقه‌ای افراشته به ارتفاع حدود 80 سانتی متر و برگ‌های آن سبز، دراز، نوک تیز، بدون دمبرگ و ساقه آغوش می‌باشند. میوه‌های آن در اطراف انتهای محور گل دهنده به صورت خوشه مرکب و متراکم و دانه‌های آن ریز، مسطح و به رنگ‌های سفیدِ کاهی، سفیدِ مایل به زرد، زردِ مایل به قرمز و براق می‌باشند. در ضمن در مواردی دانه‌های رنگ‌های مختلف دیگری نیز دارند.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، ارزن، ارزن دانه‌ریز، ارزن معمولی، گاوَرس، جاوَرس و دُخن ریز نامیده شده است. بخش مورد استفاده دانه ، نحوه مصرف معمولاً ارزن را به صورت پخته و یا به روش‌های مختلف دیگری استفاده می‌کنند.طبیعت آن سرد و خشک است.
نام علمی :Panicum italicum، نام فرانسه Petit millet و نام انگلیسی آن Spiked millet می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :یک گلوکوزید سمّی، آلکالویید روغنی، لیزین، هیستیدین، آرژی نین، آمیلاز و ویتامین‌های C, B, A در آن مشخص شده است.

خواص

تصفیه  کننده خون و تسکین دهنده روماتیسم، کاهنده چربی و ضد تب، دفع کننده سنگ مثانه و ادرارآور، نرم کننده سینه و خلط‌آور، مولد اسپرم و تقویت کننده نیروی جنسی، کاهنده فشار خون و ضد دلپیچه، ضد اسهال خونی و قابض، چاق کننده و التیام بخش زخم‌های بدن می‌باشد. در ضمن برای بواسیر و سوزاک نیز مفید است و اگر به صورت حلوا پخته شود برای رفع خونریزی‌های زنانگی بسیار مؤثر می‌باشد.
منع مصرف :گزارشی از مضرات اعلام نشده است  

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا