مصطکی

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : مصطکی شیرابه‌ی زرد رنگی به صورت قطرات کوچک است که از ساقه و شاخه‌های درختچه‌ای ترشح می‌شود. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به درختچه‌ی مولد مصطکی اشاره شده است.

درخت یا درختچه‌ای است به ارتفاع حدود 3 متر گاهی موارد بیشتر با شاخه‌های ناهموار، برگ‌های آن همیشه سبز و ناخزان، مرکب از حدود 12 زوج برگچه و یک برگچه انتهایی نیز در برگ‌های آن دیده می‌شود. در طول زمستان برگ‌ها رنگ سبز تیره شفاف پیدا می‌کنند. گل‌های آن دو پایه در ابتدا سبز ولی به تدریج قرمز رنگ می‌شوند. میوه‌اش مدور، قرمز، کوچک و پس از رسیدن سیاه رنگ می‌شود.

عصاره‌ی زرد رنگی است که به شکل قطراتی کوچک خود به خود از ساقه و شاخه‌های درختچه‌ی مصطکی به بیرون ترشح می‌شود و پس از مدت کوتاهی که در مجاورت هوا قرار می‌گیرد منقبض یا سفت می‌شود. در بعضی مواقع بر اثر تیغ زدن یا ایجاد شکاف بر ساقه و شاخه‌های درخت مصطکی نیز عصاره‌ی زرد رنگ به بیرون ترشح می‌شود. مصطکی که در بازار عرضه می‌شود به صورت قطعات اشکی، بیضی شکل، سفت، کوچک، زرد رنگ، نیم شفاف و معطر می‌باشد وقتی آن را بجوید زیر دندان نرم شده و طعم معطری احساس می‌شود. در سرتاسر نواحی مدیترانه‌ای انتشار دارد. نام‌های دیگر مصطکی به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، رماس، رماست، کِیَه، مصطکی، مصطکی رومی، کندر رومی، مستکی و علک رومی نامیده شده است.بخش مورد استفاده مصطکی نحوه مصرف معمولاً به صورت جویدن، بلع، مزه مزه کردن و حل کردن در آب جوش استفاده می‌شود. طبیعت آن نسبتاً گرم و خشک است.

نام علمی : Pistacia lentiscus L.، نام فرانسه درختچه Lentisque، نام فرانسه مصطکی Mastic، نام انگلیسی درختچه Mastic tree و نام انگلیسی مصطکی Mastic می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : اسانس، ماستی سیک اسید، ماستی کولیک اسید و ماستیکورزن در آن تشخیص داده شده است.

خواص

تقویت کننده لثه‌ها و مقوی، تقویت کننده اعضای رئیسه بدن نظیر معده، کبد، قلب، کلیه و دماغ و مسکن سردردهای سرد، تقویت کننده حافظه و استحکام‌بخش لثه و دندان‌ها، باعث رویانیدن گوشت تازه لثه و مسکن درد دندان، خوشبو کننده دهان و آرام کننده سرفه‌های سرد، خلط‌آور و بندآورنده خونروی از سینه، قبض کننده و ضد اسهال، قطع کننده اسهال اطفال موقع دندان درآوردن و تحلیل برنده ورم‌های حاصل از شکستگی یا جابه‌جا شدن استخوان‌ها، محرک و ادرارآور می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های سینه، درد کبد و طحال ناشی از سرماخوردگی، سرفه، نفخ معده و روده، درد مفاصل، بیماری‌های قارچی و سوزش و ترش کردن معده نیز مفید است.

منع مصرف : 1

. مصرف مصطکی (مستکی) برای خانم های باردار و شیرده و کودکان توصیه نمی شود و بایستی با احتیاط زیر نظر پزشک و متخصصین طب سنتی مصرف شود.

  1. مصرف مصطکی برای کودکان ممکن است موجب اسهال شود.
  2. مصطکی (مستکی) ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آلرژی  شود. در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت نمایید.
  3. به علت تداخل داشتن با دارویی های شیمایی از مصرف خودسرانه مصطکی همراه با داروهایی شیمیایی پرهیز کنید. ( در صورت استفاده از گیاهان دارویی ، قبل از مصرف داروهایی شیمایی پزشک خود را مطلع کنید.)
  4. مصطکی برای مثانه زیان آور است. (مصلح آن، خیساندن در سرکه انگور، همراه با کتیرا،قند، صمغ عربی، مغز گردو و گشنیز نیز می باشد.)
شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا