شقاقل

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری: گیاهی است پایا شبیه گیاه هویج با برگ‌هایی دندانه‌دار و دارای بریدگی، ساقه‌های گیاه گوشه‌دار و گل‌های آن به صورت چتر مرکب در انتهاب ساقه‌ی گل دهنده ظاهر می‌شود. ریشه‌ی گیاه ضخیم، پرگره، به ضخامت یک انگشت و طعم آن کمی شیرین می‌باشد. میوه‌اش به ابعاد یک نخود معمولی و به رنگ تیره است. در ماسه‌های مرطوب و کناره جنگل‌های متراکم اغلب کشورها خصوصاً کشورهای اروپایی و در ایران بیشتر در نواحی جنگل‌های شمالی، دماوند و استان فارس می‌روید.

نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، هویج وحشی، هَشفیفِل، اشقاقل، هَشقیقل، ششقاقل، گزربری، ریشه گزربری، زردک ریگی، شقاقل، جزراقلیطی و جزربری نامیده شده است.بخش مورد استفاده ریشه شقاقل نحوه مصرف به طور معمول به صورت مربا استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.  طبیعت گیاه طبیعت آن گرم و خشک است. طبیعت ریشه شقاقل  کمی گرم و تر می‌باشد.

نام علمی : Malabaila Schekakul Boiss، نام فرانسه Panais checacul و نام انگلیسی آن Wild Parsnip می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : تیامین، چربی، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، رایبوفلاوین، نیاسین، آب، هیدرات‌های کربن، فسفر، آهن و ویتامین C در آن تشخیص داده شده است.

خواص

دفع کننده بلغم و مقوی قوه باه، برطرف کننده مشکلات کبدی و بازکننده انسداد مجاری عروقی، کاهنده اشتها و تقویت کننده کبد و کلیه‌ها، برطرف کننده رطوبت بدن و گرم کننده معده، کلیه و کبد، محرک و خلط‌آور و ضد سرفه و آرام‌بخش می‌باشد. در ضمن برای ناراحتی‌های مثانه نیز مفید است.

منع مصرف : برای در امان ماندن از مضرات شقاقل به موارد زیر توجه نمایید:
زیاده روی در خوردن آن باعث نفخ و باد شکم و سردرد است که برای رفع ضرر آن از گیاهان لعابدار استفاده کنید.
مصرف آن اگرچه از سقط جنین جلوگیری می کند اما در دوران بارداری می بایست تحت نظر پزشک صورت گیرد .
با توجه به گرم بودن طبع این گیاه مصرف آن در گرم مزاجان باید با رعایت اعتدال انجام شود.

<< یادآوری  >>

ارزش غذایی گیاه شقاقل

آب 82 کالری
پروتئین 5/1 گرم
چربی 5 گرم
هیدرات کربن13 گرم
کلسیم 45 میلی گرم
فسفر 62 میلی گرم
آهن 6 میلی گرم

سدیم 8 میلی گرم
پتاسیم 379 میلی گرم
ویتامین آ 30 واحد
تیامین 0/07 میلی گرم
ریبوفلاوین 0/08 میلی گرم
نیاسین 0/1 میلی گرم
ویتامین ث 10 میلی گرم

 

1.حفظ سلامت استخوان ها

کلسیم موجود در این ماده گیاهی عاملی مهم در حفظ سلامت استخوان های شما محسوب شده و در نتیجه مصرف این گیاه می تواند از شکستگی استخوان جلوگیری کرده و خطر شکستگی استخوان بر اثر پوکی استخوان را به حداقل برساند.

2.حفظ سلامت قلب و عروق

اسید فولیک موجود در شقاقل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش داده و سلامت قلب و عروق را تضمین می نماید .این گیاه از فیبر بسیار بالایی برخوردار بوده و پتاسیم موجود در آن از افزایش فشار خون جلوگیری می کند. مصرف این گیاه علاوه بر مزایای نامبرده می تواند در کاهش کلسترول

3.زیبایی و جوانسازی پوست

گیاه شقاقل منبع غنی از ویتامین دوستدار پوست یعنی ویتامین ث می باشد .این ویتامین در افزایش میزان ساخت کلاژن و در نتیجه افزایش خاصیت الاستیته و کشسانی پوست نقش موثری داشته و خواص شقاقل برای پوست شامل موارد زیر می باشد:

4.سلامت دستگاه گوارش

فیبر بالای درون این ماده گیاهی سبب شده است تا شقاقل در بهبود عملکرد سیستم گوارشی نقش بسزایی داشته باشد.با مصرف شقاقل یبوست را به راحتی می توانید درمان کرده و عملکرد روده و معده خود را در فرایند هضم غذا بهبود بخشید.

5.کاهنده وزن

مصرف گیاه شقاقل برای لاغری نیز بسیار مفید است .شما به راحتی می توانید از محتوای فیبر و پروتئین بالای این گیاه به منظور رفع سلولیت و درمان چاقی های شکمی استفاده کنید و به راحتی وزنتان را کاهش دهید.

6.تقویت قوای جنسی

گیاه شقاقل در تقویت قوای جنسی مردان، ازدیاد اسپرم و درمان ناباروری های مردانه نقش بسیار موثری دارد .خوردن ریشه شقاقل خام و شیر نعوظ آور بوده و ترکیب شقاقل ،دارچین ، فلفل ، زنجبیل و مقل ارزق در ازدیاد اسپرم و رفع مشکلات و ضعف جنسی بسیار موثر و کارآمد است.

7.تقویت سیستم ایمنی بدن

خوردن ریشه تازه این گیاه بصورت خام در رفع خستگی جسمی، کسالت و ضعف عمومی بدن موثر بوده و می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش توان دفاعی بدن در مقابل بیماری ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

سایر خواص گیاه شقاقل

  • یکی از خواص شقاقل تقویت کلیه ها و کبد است.
  • مصرف گیاه شقاقل، خطر نقص جنین را در زنان باردار پایین می آورد.
  • از خواص درمانی مصرف شقاقل کمک به درمان بیماری آسم است که با بهبود عملکرد برونشیتی به بهبود این بیماران کمک می کند.
  • برگ شقاقل برای بهبود و درمان بیماری روماتیسم مفید است.
  • مصرف شقاقل به کاهش اشتها کمک کرده، از همین رو برای کاهش وزن و رژیم های لاغری مفید میباشد.
  • از خواص شقال در طب سنتی کمک به دفع رطوبت و بلغم از بدن است و برای گرم کردن معده و کلیه و کبد تاثیر بسزایی دارد.
  • فولات موجود در شقاقل مانع از بروز کم خونی می شود و آن را به ویژه هنگام بارداری درمان می کند.
  • شقاقل سرشاز از اسیدهای چرب امگا3 و پتاسیم بوده، از این رو مصرف آن باعث رفع رخوت و خستگی میگردد و انرژی بدن را افزایش میدهد.
  • ریشه گیاه شقاقل خاصیت مدر داشته، به بهبود عملکرد کلیه ها کمک میکند.
  • شقاقل همانند سایر سبزیجات دارای فیبر فراوان بوده، از این رو خاصیت چربی سوزی داشته و به درمان یبوستو برطرف شدن آن کمک میکند.
  • میزان زیاد فیبر موجود در این گیاه در کاهش کلسترول و حفظ قند خون نرمال موثر است.
  • شقاقل دارای ویتامین سی بوده و تولید کلاژن یکی از مهمترین خواص شقاقل و فواید مصرف این سبزی پرخاصیت است.
  • در کتب سنتی در مورد خواص شقاقل آمده است، مصرف این گیاه سستى و درد مفاصل را درمان مى کند. براى سوزش معده و دل درد اطفال و استسقاء و شکم هاى طبلى داروى بسیار مفیدى است.
  • از دیگر خواص درمانی ریشه شقاقل بازنمودن انسداد مجاری عروق است.
  • تقویت سیستم گوارشی و دیواره های مویرگ ها از دیگر خواص شقاقل در طب سنتی است.
  • ویتامینکاموجود در گیاه شقاقل، برای لخته شدن خون و رشد سلول ها مفید است و خطر بروز پوکی استخوان را کاهش می دهد.

نحوه استفاده از گیاه شقاقل

خرید شقاقل این ریشه زرد رنگ ،ترد و آبدار شقاقل که شبیه ریشه هویج است بیشتر در استان های شمالی کشور علی الخصوص استان مازندران انجام می شود و این گیاه به صورت سبزی خوراکی در تهیه آش و سوپ های مختلف مصرف می شود. قسمت مورد استفاده و درمانی گیاه شقاقل ریشه آن است که مربای تهیه شده از آن بسیار خوشمزه و مقوی است.همچنین سوپ تهیه شده از شقاقل و پیاز و پیاز فرنگی از بهترین داروهای ادرار آور است که هرگاه برگ شقاقل نیز به آن افزوده شود برطرف کننده انواع رماتیسم هاست.ریشه این گیاه بسیار دیر هضم و سنگین است بنابراین مصرف آن به صورت مربا بیشتر توصیه می شود.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا