حنا

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری: درختچه‌ای است به ارتفاع حدود 6 متر با شاخه‌های خاردار، متقابل و استوانه‌ای، برگ‌های آن ساده، کامل، بیضی شکل، نوک تیز، متقابل و کناره‌ی برگ پیچ خورده و به سمت پایین می‌باشد. گل‌های آن مجتمع به صورت خوشه‌های متعدد، سفید یا گلی رنگ و خوشبو و میوه‌اش به صورت پوشینه، چهارخانه‌ای، مدور و محتوی دانه‌های هرمی شکل متعدد است.

پراکندگی جهانی: نواحی گرم و مرطوب و شبه گرم و مرطوب شرق آفریقا، جنوب آسیا، شمال آفریقا از جمله مصر، هندوستان، سیلان، ایران.

پراکندگی جغرافیایی در ایران: کرمان ( جازموریان، بم، نرمانشیر)، سیستان (ایرانشهر)، هرمزگان (میناب)، یزد، بوشهر.

برداشت برگ حنا از سال دوم و سوم کشت در سال دو بار صورت می گیرد.

در اوایل تیرماه به نام حنای گرم که دارای برگ ضخیم به رنگ زرد روشن است،

و در اواخر آبان به نام حنای قوس که به رنگ سبز تیره می باشد.

نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، حنا، الهنا، حنا و رقان نامیده شده است.

بخش مورد استفاده برگ. در ضمن پوست، گل، ریشه و دانه درختچه حنا نیز خواص دارویی دارند.  نحوه مصرف برگ‌ها به صورت پودر شده بیشتر به منظور رنگ کردن مو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ضمن حنا در صنایع مختلف (رنگ کردن پشم، چرم، چوب و غیره) نیز کاربرد دارد.

طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک و عده‌ای نیز طبیعت آن را گرم و خشک می‌دانند.

نام علمی : Lawsonia inermis L.، نام فرانسه Henne و نام انگلیسی آن Henna می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : گلوکوزید، ماده‌ی رنگی لاوسون، هنوتانیک اسید و غیره در آن تشخیص داده شده است.

خواص

در استعمال خارجی تقویت کننده پوست و پیازموها، جلوگیری کننده از عرق زیاد، برطرف کننده بوی بد پاها، ضد قارچ مخصوصاً قارچ کچلی و ضد باکتری می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های ناخن، زخم و سوزش لای انگشتان، خون مردگی و ضرب‌خوردگی عضلات، ترک‌خوردگی پوست بخصوص دست و پا، ناراحتی‌های پوستی، جوش و کورک، شوره سر و جذام نیز مفید است. حنا بهترین ماده برای رنگ کردن موهای سر زنان و مردان و برای برنزه کردن پوست نیز از آن استفاده می‌شود. مالیدن حنا بر سر و کف پاها تقویت کننده بینایی است. حنا به صورت پرده‌ای مانع تأثیر اشعه خورشید بر روی پوست بدن می‌شود. ضماد حنا درست شده با پی التیام بخش زخم گوشه ناخن‌ها می‌باشد.

و خواص برگ تازه حنا ضماد برگ‌های تازه درختچه‌ی حنا در موارد سوزش کف پا که ناشی از کمبود ویتامین B است نافع و از آن برای رفع ناراحتی‌های پوست مثل جوش، کورک و زخم‌های ختنه و روماتیسم استفاده می‌شود. مرهم برگ‌های حنا التیام‌بخش زخم‌ها، ضرب‌خوردگی و خون‌مردگی و نرم کننده زخم‌هایی که لایه ضخیمی روی آن را پوشانده است می‌باشد و برای رفع عفونت چرکی نرمه بندِ دور انگشت دست و سایر بیماری‌های ناخن و همچنین برای رفع هرپس استفاده می‌شود. جوشانده برگ‌های حنا به صورت غرغره برای رفع پیله دندان مؤثر است. ضماد برگ یا پودر حنا برای ناراحتی‌های بیضه و سردرد نافع است. شست‌وشوی پوست با آب دم کرده برگ حنا برای سوختگی آتش مفید می‌باشد و مالیدن آن برای ورم‌های گرم که زردآب از آن خارج می‌شود نافع است.

منع مصرف : انواع حنا کاملا بی خطر هستند اما حنا سیاه که بیشتر برای تتوی دست و پا استفاده می شود،

در برخی افراد باعث ایجاد آلرژی پوستی می شود.

بهتر است زنان در دوران بارداری و شیردهی از خوردن حنا اجتناب کنند.

حنا برای حلق و ریه زیان آور است و لذا باید به همراه کتیرا خورده شود.

مقدار مجاز خوردن حنا 5 گرم است و مصرف بیشتر آن خطرناک است.

 

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا