موسیر

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری: موسیر غده زیرزمینی به ابعاد پیاز کوچکی است و مرکب از 3 الی 4 حبه می‌باشد. در نواحی معتدله سرد اغلب کشورها و ایران یافت می‌شود. نحوه مصرف موسیر را می‌توان به صورت رنده شده، کوبیده، قاچ شده و غیره قبل از اینکه در معرض هوا تغییر رنگ دهد فوراً در ماست و فرآورده‌های دیگر شیر و مواد غذائی استفاده نمود. موسیر یک چاشنی غذائی است و دارای عطر مطبوعی برای غذاها می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، موسیر، ثوم الحیه، تلخ پیاز و اسقوردیون نامیده شده است. طبیعت آن گرم و خشک است.

نام علمی : Allium Ascalonicum L. می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : مشابه سیر و پیاز ولی مواد موثره آن ضعیف‌تر می‌باشد.

خواص

محرک و آرام‌بخش، افزاینده قند و چربی خون و خارج کننده سموم از بدن، ضد انگل و کاهنده فشار خون، ضدعفونی کننده و دفع کننده سنگ کلیه، خارج کننده سنگ کیسه صفرا و مجاری ادراری و ضد سرفه، مولد اسپرم و مقوی قوای جنسی، ضد نفخ معده و مسکن دردهای مفصلی، تسکین دهنده سردردهای مقاوم و رفع کننده سوءهاضمه می‌باشد. در ضمن برای سرماخوردگی، آسم، درد سیاتیک، نقرس، درد لگن خاصره، تصلب شرائین و نارسایی‌های شدید ریوی و قلبی عروقی نیز مفید است. در استعمال خارجی استفاده از ضماد آن التیام‌بخش زخم‌های سطحی و سوختگی‌ها، برطرف کننده بیماری‌های قارچی ناخن، پارونشیا و عوارض پوستی و مو می‌باشد.

منع مصرف : زیاده روی در مصرف موسیر ممکن است باعث ریفلاکس معده و سوزش سر دل شود. موسیر ممکن است علائم سندروم روده تخریک پذیر را تشدید کند. برخی افراد ممکن است به موسیر واکنش های آلرژیک نشان دهند، حساسیت در این افراد به صورت آسم، بثورات پوستی و قرمزی و خارش چشم ها بروز می کند.

درباره مضرات این گیاه گرم نیز باید گفت زیاده روی در مصرف آن دل پیچه و نفخ شکم می آورد، جنین زنان باردار را سقط می کند و کسانی که به ناراحتی اعصاب دچار هستند نباید در خوردن آن زیاده روی کنند.

 

نکته ها

موسیر یا همان سیر کوهی از خانواده سیر و پیاز بوده که شباهت بسیار زیادی به این دو گیاه دارد. همچنین این گیاه دارای 40 گونه مختلف بوده و طعم آن شبیه سیر است. از خواص موسیر این گیاه خوش عطر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ، فلاونوئید‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مهم از جمله پتاسیم، گوگرد و منگنز
  • بهبود دهنده زخم‌ها
  • بهبود سیاتیک
  • تقویت کننده قوای جنسی
  • کاهش و از بین بردن سردردهای میگرنی
  • درمان بیماری نقرس
  • ماده‌ای مفید و موثر برای دیابت، سرطان و بیماری قند خون
  • موثر برای لاغری و کاهش وزن
  • رفع تنگی نفس
  • رفع فراموشی
  • مفید و موثر برای بهبود درد دوران قاعدگی

 

فرق سیر و موسیر

1. شکل ظاهری موسیر اغلب به شکل پیاز و یک تکه بوده و با شکل ظاهری سیر که دارای حبه‌های کوچک است، تفاوت دارد.

2. برگ‌های موسیر معمولا باریک و دراز است و گل‌هایی به رنگ بنفش مایل به قرمز دارد؛ اما معمولا سیر دارای گل‌های سفید و صورتی کم‌رنگ است.

3. موسیر به عنوان چاشنی در تهیه ترشیجات و یا معطر کردن دوغ و ماست کاربرد فراوانی دارد؛ در حالی که سیر اغلب در پخت غذاها استفاده می‌شود.

4. برای استفاده از موسیر باید تلخی آن گرفته شود، در حالی که سیر تلخی نداشته و به صورت خام قابل استفاده است.

5. پس از مصرف موسیر، بوی آن در دهان نمی‌ماند؛ اما استفاده از سیر اینگونه نیست! لازم است بعد از استفاده از سیر، برای از بین بردن بوی سیر از دهان از روش‌های مخصوصی استفاده کرد.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا