ثعلب

توضیحات تکمیلی

ثعلب

مشخصات ظاهری : گیاهی است چند ساله به ارتفاع 30 تا 70 سانتی‌متر و دارای غده‌ی زیرزمینی منقسم به تقسیمات پنجه‌ای، برگ‌های آن بیضوی، موجی و ساقه در آغوش، در سطح فوقانی سبز تیره و در سطح تحتانی غبارآلود و لکه‌هایی قهوه‌ای رنگِ منقوط در پهنک برگ دیده می‌شوند. گل‌های آن خوشه‌ای و ارغوانی رنگ و نقطه‌ها یا لکه‌های قرمزی روی گلبرگ‌ها دیده می‌شوند. ثعلب گونه‌های مختلفی دارد که سه گونه از آنها نسبت به دیگر گونه‌ها مرغوب و معروف‌تر هستند. طبیعت آن گرم و مرطوب است. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، ثعلب، خصیة الثعلب، سعلب، شاطریون، تَعلب و سحلب نامیده شده است. بخش مورد استفاده غده‌ی زیرزمینی (ثعلب). در ضمن قسمت‌های دیگر گیاه نیز خواص دارویی دارند.

نام علمی : Orchis maculate L.، نام فرانسه Orchis tachete و نام انگلیسی آن Spotted orchis می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : مواد لعابی، ئیدرات کربن، آمیدون، مواد پروتیدی، قند، املاح معدنی نظیر کلرورسدیم و فسفات کلسیم و کمی اسانس در آن مشخص شده است.

خواص

نرم کننده سینه و رفع کننده اخلاط خونی، تقویت کننده قوای جنسی و افزاینده اسپرم، آرام‌بخش و مقوی اعصاب، مغذی و خون‌ساز، ضد تشنج و تقویت کننده افراد ضعیف که توان خود را از دست داده‌اند. در ضمن برای رفع نفریت، حالات تحریکی و التهابی سینه یا دستگاه هضم، ورم مثانه، اسهال‌های ساده، تب‌های تیفوئید، ورم حاد روده در بیماری حصبه، ورم کلیه، انزال زودرس، سرماخوردگی، سرفه‌های شدید، سیاه سرفه، آسم و نفس تنگی نیز مفید است.

منع مصرف : مصرف زیاد ثعلب باعث سقط جنین می‌گردد، کسانی‌که بیماری وریکوسل دارند کمتر مصرف کنند، مصرف زیاد ثعلب تارهای صوتی را از کار می‌اندازد

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا