بادام

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :  بادام تلخ درختی است به ارتفاع حدود 7 متر گاهی موارد بیشتر و قدیمی با ریشه‌ی عمودی و قوی، شاخه‌های آن خاکستری رنگ، کوتاه و متعدد و شاخه‌چه‌های درخت ابتدا به رنگ سبز و پس از تکامل یافتن مایل به قرمز یا قهوه‌ای می‌شوند. .برگ‌های آن بیضوی، سرنیزه‌ای، نوکدار، تقریباً گرد، چرمی شکل و دندانه‌دار و گل‌های آن درشت، سفید و مایل به قرمزی می‌باشند. میوه‌اش پس از ریختن گل‌ها به صورت شفت و بیضوی ظاهر شده که قشر خارجی آن را گوشتی سبز و کرکدار تشکیل می‌دهد و پس از رسیدن میوه زیر پوست کرکدار، بادام با پوست سختی وجود دارد که محتوای آن یک مغز نوک تیز و پوستدار می‌باشد که به آن مغز بادام می‌گویند. نام‌های دیگر میوه آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی بادام تلخ  و لوزالمّر نامیده شده است. بخش مورد استفاده مغز بادام نحوه استفاده طبق دستور پزشک ، طبیعت آن گرم و خشک است

بادام شیرین : درختی است قدیمی به ارتفاع حدود 6 متر با ریشه‌بندی قوی و عمودی، برگ‌های آن ساده، منفرد، بیضی، دراز، نوک تیز، دندانه‌دار و به رنگ سبز و گل‌های درخت سفید و مایل به صورتی می‌باشند. به صورت جوشانده، رفع کننده درد گلو و برای سرفه‌های پیاپی، التهاب مجاری تنفسی و سیاه سرفه نیز مفید می‌باشد. منحصراً عمل تسکین دهنده دارد ولی بیماری را معالجه نمی‌کند.میوه‌اش پس از ریختن گل‌ها به صورت شفت ظاهر شده که قشر خارجی آن را گوشتی سبز و کرکدار تشکیل می‌دهد و پس از رسیدن میوه زیر پوست کرکدار، بادام با پوست سختی وجود دارد که محتوای آن یک مغز نوک تیز و پوستدار می‌باشد که به آن مغز بادام می‌گویند. میوه سبز و نرسیده درخت بادام را چغاله بادام می‌گویند. نام‌های دیگر میوه آن (بادام) به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بادام معمولی، بادام آجیلی، بادام شیرین و لَوز نامیده شده است.بخش مورد مصرف مغز بادام. در ضمن برگ، گل و پوست میوه نیز خواص دارویی دارند.نحوه مصرف در طب سنتی مغز بادام را به صورت آسیاب شده استفاده می‌کنند و در صنایع مختلف خصوصاً در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد. طبیعت آن گرم و خشک است.

نام علمی :بادام تلخ : Amygdalus Communis L. var amara (DC.) focke  ، نام فرانسه Amandier amer و نام انگلیسی آن Bitter almond tree می‌باشد.

بادام شیرین : Prunus amygdalus var dulcis، نام فرانسه Amandier doux و نام انگلیسی آن Sweet almond tree می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : بادام تلخ : گلوکزید مولد اسید سیانیدریک، روغن ثابت و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بادام شیرین : آب، روغن ثابت، مواد آلبومینوئیدی، امولسین، قند، صمغ، موسیلاژ، املاح معدنی (فسفر، آهن، کلسیم و پتاسیم)، ویتامین‌های B3, B2, B1 و غیره در آن تشخیص داده شده است.

خواص

بادام تلخ : برای نفس‌تنگی، آسم، یبوست، قولنج، سرفه، ورم ریه و درد کلیه مفید می‌باشد. در استعمال خارجی استفاده از پودر مغز بادام تلخ با اضافه کردن آب به آن به صورت ضماد، مسکن دردهای عصبی، سردردهای یکطرفه و دردهای روماتیسمی می‌باشد. پودر شده مغز بادام تلخ به صورتی که از الک خارج شده باشد و مقداری آب ولرم به آن اضافه شود به صورت صابون برای اشخاص مبتلا به اگزما مفید و برطرف کننده لکه‌های جلدی، کک مک و رفع کننده بوی بد پا و زیر بغل می‌باشد.

بادام شیرین : مغذی و شیرافزا، نرم کننده سینه و خارج کننده اخلاط سینه، مولد اسپرم و تقویت کننده قوای جنسی، برطرف کننده زخم مثانه و خارج کننده سنگ‌های کلیه، مثانه و مجاری ادراری، کاهنده اوره خون و تقویت کننده معده، آنتی اکسیدان و افزاینده قوه بینایی، برطرف کننده درد کبد و نرم کننده زخم روده، آرام بخش و کاهنده کلسترول و فشار خون بالا می‌باشد. در ضمن برای ناراحتی‌های اگزما، مخملک، اسهال، بیماری‌های حنجره، نفس تنگی، سرفه و خشونت حلق نیز مفید است. حریره بادام برای کودکان خردسال غذایی مقوی و خوردن مغز بادام در بچه‌ها و نوجوانان باعث رشد سریع و متعادل کننده آلات تناسلی آنان می‌شود.

پوست سبز کرکدار بادام شیرین : به صورت جوشانده، رفع کننده درد گلو و برای سرفه‌های پیاپی، التهاب مجاری تنفسی و سیاه سرفه نیز مفید می‌باشد. منحصراً عمل تسکین دهنده دارد ولی بیماری را معالجه نمی‌کند

برگ : به صورت دم کرده، آرام کننده، صفرابر، تقویت کننده اعمال کبد و برای نارسائی اعمال کبد نیز مفید است

شکوفه بادام : به صورت دم کرده، مسهل، ضد کرم و ضد سیاه سرفه می‌باشد.

 

 منع مصرف :  بادام تلخ :به دلیل سمّی بودن مغز بادام تلخ استفاده خودسرانه از آن ممنوع و زیاده‌روی در مصرف آن مرگ ‌آور است .  به دلیل سمّی بودن مغز بادام تلخ استفاده خودسرانه از آن ممنوع و زیاده‌ روی در مصرف آن مرگ ‌آور است.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا