گیاه گوجی بری

خلاصه

جنبه های گیاهی گیاه گوجی بری دارای دو جنس نزیک به هم می باشد Lycium barbarum L. و همچنین chinense Miller Lycium که به عنوان گیاه خواراکی و دارویی در شرق آسیا استفاده می شوند. بالغ بر 70 گونه مختلف از این گیاه وجود دارند. این گیاه از خانواده بادمجانیان (Solanaceae) می باشد. Lycium barbarum Lیک بوته شهری می باشد که تا 3 متر ارتفاع دارد اما chinense Miller Lycium کوتاهتر است. 

برگها تخممرغی شکل هستند میوه های یا توتهای مستطیلی قرمز و نارنجی تیره می باشند که تا 2 سانتیمتر بلندی دارند طمع آنها تلخ و شیرین است میوه های این دو گونه از نظر ساختار آناتومی و بافت بسیار مشابه هم می باشند. تفکیک این دو بر اساس تجزیه و تحلیل موفولوژیکی و بافت شناسی بسیار ظریف می باشد. Lycium barbarum L بطور گسترده در مناطق گرم توزیع شده است به ویژه منطقه مدیترانه ، جنوب غربی و آسیای مرکزی. همچنین در شمال آمریکا و استرالیا به عنوان گیاه خوراکی کشت شده است. در حالی که chinense Miller Lycium عمدتا در شرق آسیا گسترش یافته است به ویژه در جنوب چین ،کره و ژاپن می باشد.

استفاده به عنوان دارویی سنتی طبق طب سنتی چینی از دو بخش گیاه پوسته ریشه و میوه استفاده می شود کرد. البته استفاده از برگ و دانه ها نیز در برخی کتابهای دارویی ذکر شده است. علاوه بر طب سنتی چینی هر دوگونه گوجی یک بخش از طب سنتی از آسیا شرقی شامل ویتنام ، کره و ژاپن را شامل می شود. میوه ( یا توت ها ) بصورت ماده خام ، آب میوه و یا چای استفاده می شود همچین می توان انهای بصورت پودر ، تنتوره ، و یا قرص مصرف کرد . مقدار مصرف پیشنهاد شده 5 تا 12 گرم در روز می باشد. طبق طب سنتی چینی تنوره ملایم میوه این گیاه باعث غنی سازی یین ( Yen ) در کبد و کلیه و یین ( Yen ) در ریه یخ زده می شود.میوه ان باعث افزایش طول عمر جلوگیری از سفیدی مو می شود.عصاره پوست ریشه نیز بعنوان خنک کننده و همچنین جوشنانده اند با دوزهای مختلف بین 6 تا 15 گرم برای کاهش طب استفاده شده است.(3) ترکیبات موثر گیاه بالغ بر 30 سال تحقیق برروی گیاه کوجی بری نشان می دهد این گیاه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی بخصوص در میوه می باشد که دارای اثرات ضد تومور ، ضد سرطانی ، خود ایمنی و ضد دیابت می باشد.

تحقیقات اخیر حضور مقادیر زیادی از کارتانوئید ها ، فلاونوئید ها ، پلی ساکاریدها و گروهی از ترکیبات محلول در چربی با طیف رنگی بین زرد تا قرمز را شامل می شود که بطور گسترده در صنایع غذایی به دلیل جلوگیری از بیماریهای مزمن مانند پیری زودرس استفاده شده است. مهمترین ترکیب در میوه پلی ساکاریدهای و کارتانوئید مانند بتا – کارتن ، لوتئین و ززانتین می باشد. (4) تمامی این مشخصات باعث شده میوه گوجی بری طیف گسترده ای از تولیدات مانند آب میوه ها مواد خام خوردنی یا بصورت افزودنی نرم با چای ... نه تنها در چین بلکه سایر نقاط جهان مصرف می شود بطوریکه سالانه بیش از 95000 هزار تن از این میوه در 82000 هکتار زمین زیر کشت تولید می شود.

 

منابع:

Prodromos Skenderidis 1,2 , Dimitrios Lampakis. Chemical Properties, Fatty-Acid Composition, and Antioxidant Activity of Goji Berry (Lycium barbarum L. and Lycium chinense Mill.) Fruits. Received: 7 February 2019; Accepted: 5 March 2019; Published: 10 March 2019. Chunling Chen1,2, Meilong Xu2, Cuiping Wang. Characterization of the Lycium barbarum fruit transcriptome and development of EST-SSR markers Received: May 25, 2017 Accepted: October 25, 2017 Published: November 10, 2017 Olivier Potterat - Goji (Lycium barbarum and L. chinense):Phytochemistry, Pharmacology and Safety in the Perspective of Traditional Uses and Recent Popularity received June 25, 2009 revised August 14, 2009 accepted Sept. 21, 2009 I. R. BUNGHEZa,b*, AVRAMESCU SORIN MARIUSc-OBTAINING OF CAROTENOID EXTRACT FROM LYCIUM CHINENSE AND CHARACTERIZATION USING SPECTOMETRICAL ANALYSIS. Vol. 7, No. 2, April - June 2012, p. 523 - 528 (http://www.imp.ac.ir/IMP/News/ShowNews/918595?Title)

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا