شربت مفرح چیست

خلاصه

مُفَرِح یا مُفَرَح یعنی فرحت دهنده، شادمانی آورنده و در کل هر چیزی که شادی بخش باشد و فرح بخشد و خوشحالی دهد

 

 

مُفَرِح یا مُفَرَح یعنی فرحت دهنده، شادمانی آورنده و در کل هر چیزی که شادی بخش باشد و فرح بخشد و خوشحالی دهد. مانند آوازهای خوش و گوشنواز که باعث شادی شنونده می‌شود. همینطور هر علتی که سبب شادمانی جسم، نفس یا روح شود را مفرح می‌گویند در این رابطه سعدی در گلستان میفرماید هر نفسی که فرومی رود ممد حیات است و چون برمی آید مفرح ذات. همینطور است در ادبیات برای مثال اصطلاحی هست به نام مفرح نامه یعنی نامه‌ی فرح انگیز یا نامه‌ای که خواندن آن دل را شادمان و پرنشاط می‌سازد. اما در اصطلاح طبی نام دوا یا داروی گیاهی است مرکب که شیرین و خوشمزه و خوشبو و مقوی قلب و مغز و کبد باشد.

داروی گیاهی مفرح

در بیان اطبا و حکمای طب سنتی ایرانی، مفرح نام دارویی است که اعضای رئیسه را قوت می‌دهد، و از خواص اصلی مفرحات این است که اندوه را ببرد و باعث نشاط و فرح و انبساط خاطر شود. در کتاب تحفه ٔ حکیم مؤمن درباره مفرح آمده: چیزی است که مشتمل باشد بر تصفیه ٔ نفس که عبارت از روح حیوانی است و قوتها و فکر و تقویت آلات آنچه ادراک با نفس مجرد است هرچند آلات قوی باشد و از کدورات بعیده و حواس باطنی و ظاهری صحیح باشد ادراک بیشتر می‌گردد.

دوایی را نامند که تعدیل مزاج و تلطیف اخلاط و روح حیوانی و نفسانی نماید و حزن را زایل سازد و دماغ را قوت بخشد و حواس را نیکو گرداند و کسالت را دور کند. این دارو یا دوای سنتی می‌تواند شربت باشد که در این صورت به آن شربت مفرح می‌گویند. در کتب طب سنتی شربت مفرح دارای نسخه‌ها و ترکیبات مختلفی است. برای مثال: مفرح اعظم، مفرح اکبر، مفرح بارد، مفرح جالینوس، مفرح حار، مفرح زر و یاقوت و مفرح ابریشمی از معروفترین مفرحات یا مفرح‌ها و معاجین طبی هستند.

شربت مفرح ابریشمی

 

شربت مفرح ابریشمی  که ترکیبی است از بادرنجبویه، عود هندی، گاوزیان، ابریشم، عنبراشهب، مشک، مصطکی رومی، زعفران، عسل مصفی و... موثر در تقویت قلب و مغز، تلطیف کننده ارواح و دفع کننده سودا از قلب و مغز است. در طب سنتی ایرانی شربت مفرح خواص فراوانی دارد، مصرف به اعتدال این شربت گیاهی باعث تقویت اعصاب و آرام‌بخشی به ذهن شده و نقش موثری در تقویت قوای عمومی بدن دارد لذا در بهبود خلق و خو، رفع غم و غصه و تنش‌های عصبی بسیار موثر است و یکی از قویترین داروهای گیاهی ضد افسردگی و اضطراب محسوب می‌شود. این شربت باعث تقویت حرارت غریزی، تقویت اعضاء رئیسه و ارواح آن (قلب، مغز و کبد)، افزایش نشاط، افزایش بینایی، تقویت قوه باه، آرامش اعصاب، اخراج اخلاط سوداوی و بلغم لزج از بدن شده و بازکننده انسدادها است.

 

خواص شربت مفرح ابریشمی

 

این شربت تلطیف کننده ارواح و دفع کننده سودا از قلب و مغز است. در طب سنتی ایرانی شربت مفرح خواص فراوانی دارد، مصرف به اعتدال این شربت گیاهی باعث تقویت اعصاب و آرام‌بخشی به ذهن شده و نقش موثری در تقویت قوای عمومی بدن دارد لذا در بهبود خلق و خو، رفع غم و غصه و تنش‌های عصبی بسیار موثر است و یکی از قویترین داروهای گیاهی ضد افسردگی و اضطراب محسوب می‌شود. این شربت باعث تقویت حرارت غریزی، تقویت اعضاء رئیسه و ارواح آن (قلب، مغز و کبد)، افزایش نشاط، افزایش بینایی، تقویت قوه باه، آرامش اعصاب، اخراج اخلاط سوداوی و بلغم لزج از بدن شده و بازکننده انسدادها است.

ترکیبات شربت مفرح ابریشمی

  • بادرنجبویه

  • عود هندی

  • گاوزیان

  • ابریشم

  • عنبراشهب

  • مشک

  • مصطکی رومی

  • زعفران

برای بهتر نتیجه گرفتن از شربت مفرح ابریشمی، باید آن را منظم و در ساعت‌های مشخص میل کنید و دروه درمان را کامل نمائید. در صورتی که بدون تجویز پزشک قصد مصرف شربت مفرح را دارید، هر شب قبل از خواب یک قاشق چای‌خوری از شربت را در نصف لیوان آب بریزید و میل کنید. برای خرید اینترنتی یا آنلاین داروی مفرح ابریشمی یا همان شربت مفرح ابریشمی به سایت کیمیاگر ایرانی مراجعه کنید.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا