ببسم الله الرحمن الرحیم
درس طب استاد تبریزیان
94/11/25
موضوع: درمان با سیاهدانه
درمان با گیاهان
مستفاد از مجموع روایات این است که اصل درمان و دارو با گیاه است. خداوند بعضی از گیاهان یا برگ یا ریشه یا صمغ یا شاخه ویا چوب آنها را درمان و شفاء قرار داده است تا دلالت بر نعمت و عظیم مِنَّتش کند.
درمان با سیاهدانه
در روایات روی درمان با سیاهدانه تاکید شده است. شاید خود سیاهدانه یک دانشگاه و یک درمان کامل است. روایات میفرمایند داروی هر بیماری است.
روایت از پیامبر ص داریم:
فِیهَا شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ یَعْنِی الْمَوْت[1] یعنی در آن شفاء هر بیماری است مگر مرگ.
درمورد کلمه سام اختلافی وجود دارد. بعضی میفرمایند سام یعنی مرگ بعضی هم میگویند بیماری است که منجر به مرگ شود.
اگر مرگ معنا کنیم استثنا منقطع میشود. اگر سام را بیماری معنا کنیم استثنا استثناء متصل میشود.
البته اصل کلمه سام در زبان عبری و زبان یهودیان به معنای مرگ است. زمانیکه از پیامبر ص میگذشتند عرض میکردند السام علیک و پیامبر ص در جواب میفرمود وعلیک.
روایاتی در حد تواتر بر درمان بودن سیاهدانه داریم. روایتی از امام رضا ع داریم میفرماید:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: فِی الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا السَّامُ؟ قَالَ الْمَوْت[2] یعنی پیامبر ص فرمود سیاهدانه هر بیماری را درمان میکند بجز سام عرض شد سام چیست فرمود مرگ است.
نفرموده سیاهدانه درمان است بلکه فرمود در سیاهدانه درمان است. بنابراین سیاهدانه ترکیب پیچیده و مواد تشکیل دهندهی زیاد دارد که هرکدام درمان یک درد و یک بیماری است. مجموعهی موادِ درمانی است.
در حدیث اربعمائه (حدیثی که چهارصد مطلب از حضرت امیر ع دارد در آخر کتاب خصال) آمده است:
مَا مِنْ دَاءٍ إِلَّا وَ فِی الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ مِنْهُ شِفَاءٌ إِلَّا السَّام[3] هیچ بیماری نیست مگر اینکه در سیاهدانه درمان آن بیماری است.
نکره در سیاق نفی است و دلالت بر همه بیماری ها میکند.
در روایت دیگر در فلاح السائل به سند معتبر آمده است:
قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی هَذِهِ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ مِنْهَا شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ فَقَالَ نَعَمْ ثُمَّ قَالَ أَ لَا أُخْبِرُکَ بِمَا فِیهِ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ حَتَّى السَّامِ قُلْتُ بَلَى قَالَ الدُّعَاء[4] به امام باقر عرض کردم آیا رسول خدا درباره سیاهدانه فرموده است که شفاء هر بیماری است به جز مرگ؟ فرمود بله سپس فرمود آیا به شما خبر بدهم که در آن درمان هر بیماری و سام است؟ عرض کردم بله فرمود دعا.
درکتاب دعائم الاسلام روایت مرسلی آمده است:
فَإِنَّهُ یَرُدُّ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاما[5] یعنی قضاء و قدر را هرچند قطعی باشد را دعا رفع میکند.
در روایت دیگری باز از دعائم الاسلام آمده است:
عَلَیْکُمْ بِالْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ فَإِنَّهَا شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ یَعْنِی الْمَوْت[6] یعنی برشما باد سیاهدانه چراکه شفائی از هر درد است مگر مرگ.
در فقه الرضا آمده است:
أَنَ حَبَّةَ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّام[7] یعنی سیاهدانه شفاء از هر بیماری است مگر مرگ.
در روایت دیگر ابن بسطام نقل میکند:
قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی لَأَجِدُ فِی بَطْنِی قَرَاقِرَ وَ وَجَعاً قَالَ مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ فَإِنَّ فِیهَا شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ؟[8] یعنی به امام صادق ع عرض کردم همانا در بطن من قرقر و درد وجود دارد فرمود چرا از سیاهدانه استفاده نمیکنی چراکه در سیاهدانه درمان هر بیماری است مگر مرگ.
در روایت دیگر میفرماید:
إِنَ فِیهَا شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا السَّامُ؟ قَالَ الْمَوْت[9] یعنی همانا در سیاهدانه شفاء از هر بیماری است به جز سام گفته شد یا رسول الله سام چیست فرمود مرگ.
در روایت دیگری آمده است:
سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص فِی الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ نَعَمْ قَالَ ذَلِکَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ اسْتَثْنَى فِیهِ فَقَالَ إِلَّا السَّامَ وَ لَکِنْ أَ لَا أَدُلُّکَ عَلَى مَا هُوَ أَبْلَغُ مِنْهَا وَ لَمْ یَسْتَثْنِ النَّبِیُّ ص قُلْتُ بَلَى یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ الدُّعَاءُ یَرُدُّ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ الصَّدَقَةُ تُطْفِئُ الْغَضَبَ وَ ضَمَّ أَصَابِعَه[10] یعنی شنیدم از امام باقر ع درحالیکه از قول پیامبر ص از او سوال شد درباره سیاهدانه فرمود بله آن را پیامبر ص فرمود و در آن مرگ را استثناء کرد ولی آیا به درمانی را مهمتر از آن نشان بدهم که در آن استثنایی وجود ندارد عرض کردم بله فرمود دعا قضا را برمیگرداند هرچند مبرم شده باشد و صدقه غضب را خاموش میکند و انگشتانشان را داخل هم کردند.
روایات دیگر هم وجود دارد و نقل این روایات متعدد است چه بسا به حد تواتر هم برسد. سیاهدانه یک داروخانه است و باید مکانیزم آن را بدست آورد و درمورد هر بیماری باید تجربه بشود که چگونه باید استفاده کرد. این کار زیادی میطلبد. چگونه میتوان با آن بیماریهای صعب العلاج را درمان کرد را باید تجربه کرد.
سیاهدانه همان شونیز است
گاهی در روایات به جای سیاهدانه از کلمه شونیز استفاده میشود بنابراین میشود استفاده کرد که شونیز همان سیاهدانه است. روایتی داریم میفرماید:
الْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ هِیَ حَبِیبَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقِیلَ لَهُ إِنَّ النَّاسَ یَزْعُمُونَ أَنَّهَا الْحَرْمَلُ قَالَ لَا هِیَ الشُّونِیزُ فَلَوْ أَتَیْتَ أَصْحَابَهُ فَقُلْتُ أَخْرِجُوا إِلَیَّ حَبِیبَةَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَخْرَجُوا إِلَیَّ الشُّونِیز[11] یعنی سیاهدانه درمان همه بیماریها است و آن مورد علاقه زیاد پیامبر ص بود عرض شد مردم گمان میکنند که آن اسپند است فرمود نه آن شونیز است. برو نزد اصحاب پیامبر ص و بگو مورد علاقه پیامبر ص را به من نشان دهید آن ها شونیز را نشان میدادند.
بنابراین در روایات مراد از شونیز سیاهدانه است.
البته در سیاهدانه اختلافی نیست در فارسی سیاهدانه و در عربی شونیز و در انگلیسی لاک سومین است.
روایت دیگر از پیامبر ص است:
إِنَ خَیْرَ الدَّوَاءِ الْحِجَامَةُ وَ الْفِصَادٌ وَ الْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ یَعْنِی الشُّونِیز[12] همانا بهترین دارو حجامت و فصد و سیاهدانه یعنی شونیز است.
روایت شده است که از رسول خدا ص سوال شد:
مَا الْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ قَالَ الشُّونِیزُ[13] سیاهدانه چیست؟ حضرت فرمود شونیز
روایت دیگر از پیامبر ص آمده است:
الشُّونِیزُ دَوَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّام[14] یعنی شونیز داروی هر بیماری است به جز مرگ.
دو مطلب استفاده میشود یکی اصل درمان و دیگری عمومیت درمان با سیاهدانه است.
طبع سیاهدانه
روایات میفرماید سیاهدانه نه گرم و نه سرد است. معروف بین مردم گرم بودن سیاهدانه و عسل است. اما روایات چیزی غیر از این میفرماید:
وَ هَذَانِ لَا یَمِیلَانِ إِلَى الْحَرَارَةِ وَ الْبُرُودَةِ وَ لَا إِلَى الطَّبَائِع إِنَّمَا هُمَا شِفَاءٌ حَیْثُ وَقَعَا[15] یعنی عسل و شونیز مایل به سردی و گرمی نیست و به هیچ کدام از طبائع نیز مایل نیستند و همانا هرکجا باشند شفاء هستند.
روایاتی در زمینه اینکه سیاهدانه درمان است داریم و نه گرم است و نه گرم. درمان این است که گرم را با سرد و سرد را با گرم و همچنین خشک را با مرطوب و بالعکس درمان شود اما سیاهدانه هیچکدام را ندارد با این حال همه بیماریها را درمان میکند و پیامبر ص فرمود بهترین درمان است.
روایتی از امام کاظم ع که توسط ابن بسطام نقل شده است:
وَ سُئِلَ عَنِ الْحُمَّى الْغِبِّ الْغَالِبَةِ فَقَالَ یُؤْخَذُ الْعَسَلُ وَ الشُّونِیزُ وَ یُلْعَقُ مِنْهُ ثَلَاثُ لَعْقَاتٍ فَإِنَّهَا تَنْقَلِعُ وَ هُمَا الْمُبَارَکَانِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فِی الْعَسَلِ یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِیهِ شِفاءٌ لِلنَّاس قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: فِی الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا السَّامُ؟ قَالَ الْمَوْتُ قَالَ وَ هَذَانِ لَا یَمِیلَانِ إِلَى الْحَرَارَةِ وَ الْبُرُودَةِ وَ لَا إِلَى الطَّبَائِعِ إِنَّمَا هُمَا شِفَاءٌ حَیْثُ وَقَعَا[16] یعنی سوال شد از تبی که متناوب است و قابل درمان نیست فرمود از عسل و شونیز استفاده شود و سه قاشق مرباخوری از آن خورده شود چراکه آن را ریشه کن میکند و عسل و سیاهدانه مبارک هستند. خداوند درباره عسل فرمود از شکم زنبور خارج میشود که رنگهای مختلفی دارد و شفاء هر بیماری است و پیامبر ص درباره سیاهدانه فرمود شفاء هر بیماری است به جز سام عرض شد سام چیست فرمود مرگ و این دو میلی به گرمی و سردی ندارند و همچنین طبع خاصی ندارند و هرکجا واقع بشوند درمان هستند.
در درمان با سیاهدانه و عسل باید به آن محل بیماری برسند.
علاوه بر بیماریهای ظاهر بیماریهای نهفته که کمون دارند را نیز درمان میکند. انسان مبتلا به جذام میشود اما بعد از ده سال متوجه میشود یا اینکه بیماری دیگر در او وجود دارد و منتقل هم میشود اما خود از متوجه نمیشود.
روایتی است که میفرماید:
أَنَّ حَبَّةَ السَّوْدَاءِ مُبَارَکَةٌ تُخْرِجُ الدَّاءَ الدَّفِینَ مِنَ الْبَدَن[17] یعنی سیاهدانه مبارک است و مریضی نهفته را از بدن خارج میکند.
بعضی ام اس، یرقان، هپاتیت، دارند اما فعال نیست. سیاهدانه اینها را خارج میکند.
شروط درمان با سیاهدانه
شرط اول
تعداد سیاهدانهای که میخواهد مصرف کند فرد باشه. البته مواردی هم داریم که به وزن تعیین میکند. روایات آن را بعدا خواهیم خواند.
شرط دوم
شخصی که از سیاهدانه استفاده میکند باید اعتقاد داشته باشد.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِرَجُلٍ اشْتَکَى بَطْنَهُ خُذْ شَرْبَةَ عَسَلٍ وَ أَلْقِ فِیهَا ثَلَاثَ حَبَّاتِ شُونِیزٍ أَوْ خمس [خَمْساً] أَوْ سبع [سَبْعاً] ثُمَّ اشْرَبْهُ تَبْرَأْ بِإِذْنِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ عِنْدَ مُحَمَّدٍ مِنْ جِلَّةِ أَهْلِ الْمَدِینَةِ فَقَدْ وَصَفَ لَهُ هَذَا فَقَالَ الرَّجُلُ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ یَا جَعْفَرُ فَقَدْ فَعَلْنَا هَذَا فَمَا رَأَیْنَاهُ یَنْفَعُنَا فَقَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ إِنَّمَا یَنْفَعُ أَهْلَ الْإِیمَانِ وَ لَا یَنْفَعُ أَهْلَ النِّفَاقِ وَ عَسَى أَنْ تَکُونَ مُنَافِقاً وَ أَخَذْتَهُ عَلَى غَیْرِ تَصْدِیقٍ مِنْکَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص فَنَکَسَ الرَّجُلُ رَأْسَه[18] یعنی کسی از درد شکم به رسول خدا ص شکایت کرد فرمود به اندازه یک قاشق مرباخوری عسل که در آن سه دانه یا پنج یا هفت دانه سیاه دانه است سه مرتبه مصرف کن خوب میشوی. مردی از اهل مدینه به امام صادق ع عرض میکند درحالیکه نزد امیر مدینه که مهم بود که این کار را کردیم ولی خوب نشدیم فرمود همانا برای اهل ایمان منفعت دارد و برای منافق فائدهای ندارد. شاید تو اهل نفاق باشی و شاید رسول خدا ص را تصدیق نکردهای پس مرد سرش را پایین انداخت.
با این داروها اندازه ایمان را میسنجیم. گاهی افرادی روستایی فورا خوب میشوند. اما شهریها کمتر اثر میکند. چون به آنها تلقین شده است.
میشود افرادی با داروهای طب اسلامی خوب نمیشوند. به آنها عرض میکنم برو بیشتر بخور. تردیدی در کار نیست. چون پیامبر ص میفرمود برو بیشتر بخور. شخصی مبتلا به اسهال بود پیامبر ص فرمود به او عسل بدهید. برادر او آمد گفت اسهال او بیشتر شده است تا سه مرتبه باز پیامبر ص فرمود به او عسل بدهید.
صَدَقَ اللَّهُ وَ کَذَبَ بَطْنُ أَخِیک[19] یعنی خداوند راست گفت و شکم برادرت دروغ میگوید.
بنابراین اعتقاد و ایمان میخواهد و حداقل طبیب باید ایمان داشته باشد. میگویند داروهای اسلامی پنجاه درصد است به خاطر همین روایت است که میفرماید که همانا برای اهل ایمان منفعت دارد.
مردم به طب شیمیایی اعتقاد راسخ دارند و نتیجه هم میبینند ولی شاید برخی به طب اسلامی اعتقاد ندارند. میگویند این داروها برای مکه ومدینه است یا برای مورد خاصی است و از این گونه حرف ها میزنند.
شرط سوم
سیاهدانه روش استفاده بخصوصی دارد. خورده شود یا ساییده شود، یا روغن آن استفاده شود ، یا الک شود، یا دربینی بریزیم، یا پودر آن را در بینی بریزیم.
شرط چهارم
تدبیری باید داشته باشیم تا سیاهدانه به محل بیماری برسد. چون فرمود سیاهدانه به هرکجا برسد شفا است ما باید ابتکار بخرج بدهیم تا به آن عضو بیمار برسد.
تا اینجا اثبات عمومیت درمان با شونیز بود و الان درمان بیماریهای خاص با آن را مطرح میکنیم:
قرقر شکم
در روایت ابن بسطام آمده است:
قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی لَأَجِدُ فِی بَطْنِی قَرَاقِرَ وَ وَجَعاً قَالَ مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ فَإِنَّ فِیهَا شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ؟[20] یعنی به امام صادق ع عرض کردم همانا در بطن من قرقر و درد وجود دارد فرمود چرا از سیاهدانه استفاده نمیکنی چراکه در سیاهدانه درمان هر بیماری است مگر مرگ.
روایت دیگر برای شکم درد وارد شده است:
شَکَا ذَرِیحٌ الْمُحَارِبِیُّ قَرَاقِرَ فِی بَطْنِهِ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ أَ تُوجِعُکَ؟ قَالَ نَعَمْ قَالَ مَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ وَ الْعَسَلِ لَهَا؟[21] یعنی ذریح به امام صادق ع از قرقر شکم شکایت کرد فرمود آیا درد هم میکند عرض کرد بله فرمود چرا از سیاهدانه و عسل استفاده نمیکنی؟
در روایت بعدی آمده است:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِرَجُلٍ اشْتَکَى بَطْنَهُ خُذْ شَرْبَةَ عَسَلٍ وَ أَلْقِ فِیهَا ثَلَاثَ حَبَّاتِ شُونِیزٍ أَوْ خمس [خَمْساً] أَوْ سبع [سَبْعاً] ثُمَّ اشْرَبْهُ تَبْرَأْ بِإِذْنِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى[22] یعنی رسول خدا ص به مردی که از شکم درد شکایت کرد فرمود یک قاشق مربا خوری عسل به همراه سه یا پنج سا هفت دانه سیاهدانه بخور خوب میشوی به اذن خداوند.
برای کل دردهای درون و انواع دل درد
أَنَّ رَجُلًا شَکَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَجَعاً یَجِدُهُ فِی جَوْفِهِ فَقَالَ خُذْ شَرْبَةَ عَسَلٍ وَ أَلْقِ فِیهَا ثَلَاثَ حَبَّاتِ شُونِیزٍ أَوْ خَمْساً أَوْ سَبْعاً وَ اشْرَبْهُ تَبْرَأْ بِإِذْنِ اللَّه[23] یعنی مردی به رسول خدا ص شکایت کرد از دردی در درونش فرمود یک قاشق مربا خوری عسل که در آن سه یا پنج یا هفت عدد سیاهدانه است بخور انشاءالله خوب میشوی.
در روایتی آمده است:
أَنَّ قَوْماً مِنَ الْأَنْصَارِ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ لَنَا جَاراً اشْتَکَى بَطْنَهُ أَ فَتَأْذَنُ لَنَا أَنْ نُدَاوِیَهُ قَالَ بِمَا ذَا تُدَاوُونَهُ قَالُوا یَهُودِیٌّ عِنْدَنَا یُعَالِجُ مِنْ هَذِهِ الْعِلَّةِ قَالَ بِمَا ذَا قَالُوا یَشُقُّ الْبَطْنَ فَیَسْتَخْرِجُ مِنْهُ شَیْئاً فَکَرِهَ ذَلِکَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَعَاوَدُوهُ مَرَّتَیْنِ أَوْ ثَلَاثاً فَقَالَ افْعَلُوا مَا شِئْتُمْ فَدَعَوُا الْیَهُودِیَّ فَشَقَّ بَطْنَهُ وَ نَزَعَ مِنْهُ رَجْرَجاً کَثِیراً ثُمَّ غَسَلَ بَطْنَهُ ثُمَّ خَاطَهُ وَ دَاوَاهُ فَصَحَّ فَأُخْبِرَ النَّبِیَّ ص فَقَالَ إِنَّ الَّذِی خَلَقَ الْأَدْوَاءَ خَلَقَ لَهَا دَوَاءً وَ إِنَّ خَیْرَ الدَّوَاءِ الْحِجَامَةُ وَ الْفِصَادٌ وَ الْحَبَّةُ السَّوْدَاءُ یَعْنِی الشُّونِیز[24] یعنی قومی از انصار نزد رسول خدا ص آمدند و عرض کردند همسایه ما از درد شکم شکایت میکند آیا اذن به درمان او میدهید؟ فرمود چگونه درمانش میکنید؟ عرض کردند یک یهودی نزد ما هست که او را درمان میکند فرمود چگونه درمان میکند؟ عرض کردند شکم او را میشکافد و چیزی از شکمش در میآورد حضرت از این کار خوشش نیامد دوبار دیگر نزد حضرت آمدند و درخواست کردند حضرت فرمود هرچه میخواهید. یهودی شکمش را پاره کرد و خون زیادی از شکمش خارج شد سپس شکمش را شست و دوخت و درمان شد. به رسول خدا ص خبر دادند. فرمود کسی که دردها را خلق کرد برای آنها دوا قرار داده است و همانا بهترین دواها حجامت و فصد و سیاهدانه است.
پس سیاهدانه میتواند جایگزین عمل جراحی باشد. چون پیامبر ص فرمود سیاهدانه بهتر از عمل جراحی است.
برای تب هم مفید است
وَ سُئِلَ عَنِ الْحُمَّى الْغِبِّ الْغَالِبَةِ فَقَالَ یُؤْخَذُ الْعَسَلُ وَ الشُّونِیزُ وَ یُلْعَقُ مِنْهُ ثَلَاثُ لَعْقَاتٍ فَإِنَّهَا تَنْقَلِعُ[25] یعنی سوال شد از تبی که متناوب است و قابل درمان نیست فرمود از عسل و شونیز استفاده شود و سه قاشق مرباخوری از آن خورده شود چراکه آن را ریشه کن میکند.
برای پروستات یا حصر البول یا سخت ادرار کردن:
شَکَوْتُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنِّی أَلْقَى مِنَ الْبَوْلِ شِدَّةً فَقَالَ خُذْ مِنَ الشُّونِیزِ فِی آخِرِ اللَّیْل[26] یعنی به امام صادق ع عرض کردم به سختی ادرار میکنم فرمود آخر شب مقداری سیاهدانه بخور
میگرن و التهاب پشم
إِنَّ فِی الشُّونِیزِ شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ فَأَنَا آخُذُهُ لِلْحُمَّى وَ الصُّدَاعِ وَ الرَّمَدِ وَ لِوَجَعِ الْبَطْنِ وَ لِکُلِّ مَا یَعْرِضُ لِی مِنَ الْأَوْجَاعِ فَیَشْفِینِی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِه[27] یعنی در سیاهدانه درمان همه دردها است و برای تب و میگرن و ورم ملتهمه و شکم درد و برای کل دردها از آن استفاده میکنم و خداوند مرا با آن شفا میدهد.
سیاهدانه در داروهای ترکیبی مانند داروی هاضوم و داروی بلغم و داروی سعوط و سرماخوردگی نیز استفاده میشود.
کسانی که بیشتر از هفت عدد سیاهدانه مصرف کنند آسیب میبیند. نباید بیشتر مصرف کرد.
سوال
درد قلب و سوزن سوزن شدن و خارش شدید پشت
جواب
قلب درد اشتباه میشود با درد معده قلب درد نمیکند قلب میگیرد گویا وقفهای در کار آن پیش میآید یا فشار میگیرد. نوعا هفتاد نود درصد معده درد است. نشانه قلب درد نفس کم آوردن در راه رفتن است. درمان آن بازکنندگی عروق است.
خارش نشانه غلبه یا غلظت خون است که حجامت یا صاف کننده خون استفاده کند
سوال
آیا بعد از سزارین میشود طبیعی زایمان کرد؟
جواب
باید حتی الامکان زایمان طبیعی باشد. در اروپا چهارده درصد سزارین است. در آمریکا شصت و پنج درصد طبیعی است. اروپا با این حال نگرانند. مشکل این است که در کشور ایران هفتاد و پنج درصد سزارین است. مشکل آن کمزایی است که بیش از چهار بچه نمیآورند.
درمان سزارین یکی استفاده از انجدان رومی و کاشم بخصوص در ماههای آخر، استفاده از شربت زعفران، راه رفتن در ماه آخر، داروی موضعی به اسم داروی زایمان که مساله را راحت میکند. علاوه بر این هنر دکتر است. دکتری است در مشهد که حتی سزارین را به صورت طبیعی دنیا میآورد. قابله های قدیم این توانایی را دارند.
سوال
باردار سه ماهه که دچار آبله مرغان شده گفته اند که باید سقط کند درمانش چیست؟
جواب
درمان جامع امام رضا با آب عسل و داروی امام کاظم چون بیماری ویروسی به نظر میرسد و داروی پیامبر ص هم مفید است و برای بچه هیچ مشکلی به وجود نمیآید
سوال
در صاف کننده خون میشود از انار ملس استفاده کرد؟
جواب
در روایت انار شیرین آمده است اما انار مطلقا برای صاف کنندگی خوب است
سوال
مردی هفتاد ساله مشکل نخاعی پیدا کرده است و استخوان مهره ها روی نخاع فشار میآورد درمان آن چیست؟
جواب
کل لبنیات نباید بخورد و منظور کلسیم است که نباید بخورد مثلا کنجد چند برابر لبنیات کلسیم دارد نباید مصرف کند علاوه بر این حجامت انتهای ستون مهرهها نیاز دارد.
قابل توجه : ( اضافه توسط مدیر سایت )
پزشکان بر این عقیدهاند که بهترین راه مقابله با بیماریهایی چون سرطان و ایدز، تقویت سیستم دفاعی بدن است زیرا میکروبها در این نوع از بیماریها به سیستم دفاعی بدن حملهور میشوند و عملکرد سیاهدانه، تقویت همین سیستم است.
نکته جالب اینکه در حدیث «الحبّة السّوداء شفاء لکلّ داء» کلمه «شفاء» را بهصورت نکره (ناشناس) آورده است نه معرفه و اگر پیامبر آن را با «ال» معرفه میساخت میگفتیم سیاهدانه، بیماریها را بهکلّی از بین میبرد.
سایت http://eshia.ir/