به لیمو

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :درختچه‌ای است به ارتفاع حدود دو متر با ساقه‌های دراز، زاویه‌دار و منشعب، برگ‌های آن همیشه سبز و ناخزان، خشن، معطر، ساده، کامل، بیضی شکل، دراز، نوک تیز و مجتمع به تعداد 3 یا 4 تائی به رنگ سبز روشن، گل‌های آن خیلی کوچک، خوشه‌ای و دارای جامی است که از خارج، سفید و از داخل آبی مایل به بنفش می‌باشد. میوه‌اش شفت مانند و در آن دو عدد دانه وجود دارد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، به‌لیمو، لُوَیزه، لُوَیسه و ورون نامیده شده است.اغلب در نواحی معتدل و معتدله سرد برخی از کشورها بخصوص کشورهای آمریکای جنوبی و در ایران بیشتر در نواحی استان‌های شمالی به صورت پرورشی کاشته می‌شود.موارد مصرف برگ و شاخه های گلدار نحوه مصرف معمولاً برگ و سرشاخه‌های گلدار را به صورت دم کرده یا جوشانده و له شده برگ تازه را به صورت ضماد استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.طبیعت آن سرد و تر است.

نام علمی :Lippia citriodora H.B.& K. نام فرانسه Citronelle و نام انگلیسی آن Lemon verbena می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :وجود یک ماده‌ی تلخ و اسانس روغنی فرّار (شامل سیترال، لیمونن وژرانیول) در آن مشخص شده است.

خواص

ضد تشنج و آرام‌بخش، بهترین تقویت کننده معده و ضد اسپاسم، مسکن دردهای عمومی بدن و ضد تب، محرک و تسکین دهنده دردهای عصبی، برطرف کننده حالات عصبی و صداهای مبهم در گوش و ضد اضطراب و خستگی‌های روحی، مسکن سردردهای یکطرفه و ضد نفخ، کاهنده درجه گرمای بدن در بیماری‌ها و ضد سرگیجه، ضد نفخ روده و مفید برای میگرن می‌باشد. در ضمن برای تجسم ارواح، دلهره، دلپیچه، طپش قلب و درد معده نیز مفید است. استفاده از جوشانده آن به صورت غرغره برای رفع التهاب گلو و دهان مؤثر می‌باشد.
منع مصرف : ضد تب و کاهنده درجه گرمای بدن در بیماری‌ها دو مورد متفاوت است.به لیمو خواص درمانی بسیار دارد البته در صورتی که مصرف آن از حالت تعادل خارج شود می تواند مشکلاتی مثل کاهش ضربان قلب و مشکلاتی برای دستگاه گوارش به وجود آورد. ضمن اینکه خانم های باردار باید با مشورت پزشک از به لیمو استفاده کنند.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا