والک یا نوعی سیر کوهی

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :گیاهی است چند ساله و اغلب دارای 2 برگ دراز، نوک تیز و دارای دمبرگ می‌باشد. گل‌های آن ستاره‌ای شکل و سفید رنگ و پیاز آن کوچک، سفید با ریشه‌هایی کرکدار و دارای سه برجستگی مشخص است.در مناطق سرد و کوهستانی اروپا و در ایران بیشتر در دامنه‌های کوهستانی البرز، تهران، آذربایجان، همدان، کرمانشاه، اراک و فارس به صورت خودرو می‌روید.نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، سیر کوهی، والک، کراث بری، کراث الدُب و کراث الثوم نامیده شده است. برگ‌های والک مقدار زیادی کلروفیل دارند که با مواد نیتروژنی موجود در این گیاه (که مسئول ایجاد بو در گونه‌های مختلف خانواده سیر می‌باشد) در طی عمل هضم و جذب ترکیب می‌شوند. در نتیجه این مواد نیتروژنی غیرفعال گشته و تبدیل به مواد بودار نمی‌شوند. نتیجه اینکه کلروفیل زیاد موجود در این گیاه مانع از انتشار بوی این گیاه می‌شود. بخش مورد استفاده برگ و پیاز والکو نحوه مصرف معمولاً برگ‌های آن را پخته با برنج و غذاهای دیگر مصرف می‌کنند.طبیعت آن گرم و خشک است.
نام علمی :Allium Akaka Cmel.، نام فرانسه Ail des ours و نام انگلیسی آن Wild leek می‌باشد.
ترکیبات شیمیایی :آلئین، آلیسین، آجوئین، فلاونوئیدها و ویتامین‌های گروه B, A و اسانس فرار که حاوی ترکیبات گوگردی ، در آن تشخیص داده شده است.

خواص

خواص برگ والک تصفیه کننده خون و رفع کننده دانه‌های جلدی مزمن، کاهنده فشار خون و ضد کلسترول، شیرافزا و سرشار از ویتامین C، آرام‌بخش و ضد اسکوربوت، دفع کننده انگل‌های معده و کرم روده و مفید برای ناراحتی‌های هاضمه، بازکننده قاعدگی و تسکین دهنده دردهای روماتیسمی، برطرف کننده یبوست و ضدعفونی کننده، مسهل و افزاینده نیرو و میل جنسی می‌باشد. مسکن صفرا و پاک کننده صفرا، در ضمن برای تصلب شرائین، نقرس، سیاتیک، مسمومیت و فراموشی نیز مفید است. والک ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن دلیل این خاصیت اینست که والک دارای فلز منگنز است والک بسیار خنک و ضد رطوبت بدن است و وظیفه اش بستن راه ورود میکروب ها به عروق است.لین و اشتهاآور است و ادرار را هم زیاد خواهد کرد.

خواص پیاز والک کاهنده فشار خون، تقویت کننده، محرک و ضد کرم می‌باشد. در ضمن برای تصلب شرائین نیز مفید است.
منع مصرف : منعی در مصرف آن گزارشی نشده هست .

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا